חוות-דעת שנייה: מדריך מקיף

(0)
לדרג

האבחון הרפואי שקיבלתם מדאיג אתכם ואתם לא בוטחים ברופא? זכותכם לקבל חוות-דעת שנייה. מהן השאלות שכדאי לשאול? ומתי המצב קריטי, ואסור לבזבז זמן יקר?

מאת: ד"ר רם איתן

פנייה לחוות דעת שנייה עשויה להוות נדבך חשוב בהתמודדות שלך עם מחלה או עם כל בעיה רפואית הפוגעת באיכות חייך. היא מספקת לך נקודת מבט שונה על מצבך הבריאותי ומקנה לך שליטה וחופש בחירה באשר לאפשרויות הטיפוליות העומדות בפנייך. אולם לצד היתרונות, עלולה דעה מקצועית נוספת לבלבל ולעורר קונפליקט סביב ההכרעה הטיפולית.

איך תדעו מתי מומלץ לפנות לחוות דעת נוספת ואיך לעשות בה שימוש מושכל, מה עושים עם דעה הסותרת את הטיפול המוצע על ידי הרופא שלך ואיזה שאלות חשוב שתשאלו את המומחה שאליו אתם פונים? כל התשובות, במדריך המלא לקבלת חוות דעת שנייה.

חוות דעת שנייה (אילוסטרציה)
חוות דעת שנייה (אילוסטרציה)

מתי מומלץ לפנות לקבלת חוות-דעת נוספת?

על פי חוק זכויות החולה, בקשת חוות דעת נוספת הינה לגיטימית ומקובלת, הן בשלב האבחון והן בשלב הטיפול. מתי מומלץ לפנות לחוות דעת שניה?

כאשר אתם חסרי שקט

כאשר למרות בדיקות המעבדה וקביעתו של הרופא כי הכל בסדר איתך, משהו בהרגשה הפנימית שלך אינו נותן לך מנוח.

הטיפול בך אינו יעיל

טיפול ממושך ולא יעיל או רצף של טיפולים הניתנים על ידי רופא שאינם מביאים לריפוי או להקלה על התסמינים, מספקים סיבה טובה מאוד לפנות לחות-דעת שנייה.

הפניה לניתוח או לפעולה פולשנית

האם ניתוח אכן הכרחי במצבך? לפעמים דעה נוספת עשויה לחסוך ממך פעולה פולשנית על השלכותיה הרבות (כמו סיכונים, הפסד ימי עבודה וכיו"ב).

יש לסייג ולומר כי במקרים בהם קיימת סכנת חיים, יש לבחון האם חוות-דעת נוספת איננה מעכבת את הניתוח ומכאן, שיש בה כדי לסכן חיים.

תוצאות הבדיקות עגומות ולא מספקות תקווה

אם חלילה התקבלו תוצאות בדיקות עגומות, אין לך מה להפסיד בפנייתך לחוות-דעת נוספת. לכל היותר, תשמחו לגלות (גם אם מדובר באחוז כמעט אפסי) שהרופא שלכם טעה.

אבחון גבולית

אם ממצאי הבדיקות שלך הם גבוליים. למשל, אם לא ברור מהם האם הגידול מחייב ניתוח ו/או כימותרפיה, או שיש אפשרות לחיות עם הגידול בשלום.

כשיש מחלה נדירה

כשיש מחלה נדירה, יש גם מעט מאוד ידע מקצועי סביב המחלה. לכן, חוות-דעת נוספת הניתנת על ידי מומחה-חוקר בעל שם, עשויה לפתוח צוהר לטיפול יעיל יותר עבורך.

כשאתם מתעניינים בהשתתפות במחקר קליני

הניסוי הקליני נועד לקדם את הטיפול במחלה. במסגרת ניסויים קליניים ניתן לעתים לקבל תרופות מבטיחות בטרם יצאו לשוק. המעקב והבקרה במסגרת ניסויים קליניים הינם קפדניים ותכופים יותר ובשל כך לעתים יעילים יותר. אם הרופא שלך אינו שותף במחקר, ייתכן וישנם מחקרים אשר עשויים להתאים לך. מומלץ לחפש אפשרויות מחקר במחלקות שונות במרכזים שונים וכדאי לפנות לחוות דעת נוספת להערכת הכדאיות של השתתפות במחקר.

טיפ: קחו אתכם אדם קרוב לפגישה עם מומחה לחוות דעת נוספת. לעיתים, האבחנה מלווה בחשש גדול וחרדה, מה שעלול ליצור תחושה של בלבול ולהפריע לכם לקלוט ולהבין את דברי הרופא.

מי הרופא המתאים למתן חוות-דעת שנייה?

כדי לקבל חוות דעת חדשה, עצמאית ונטולת השפעה, רצוי לבחור ברופא שאין לו קשר לרופא המטפל שלך ואפילו איננו עובד באותו מרכז רפואי שבו הוא מועסק.

כשמדובר במחלה קשה ומורכבת, רצוי לפנות למומחה בעל שם עולמי שנמצא בחזית המחקר. סביר להניח שרופא-חוקר מעודכן בחידושים האחרונים, מכיר אלטרנטיבות טיפוליות גם בחו"ל (בהיעדר טיפול מתאים בארץ או כשהרופאים בארץ הגיעו למבוי סתום מבחינה טיפולית) ומצוי בקשר עם בתי חולים מתקדמים בעולם.

טיפ: חפשו מאמרים בספרות המקצועית בנושא המחלה שלכם, ותגלו שרופאים שזו התמחותם חתומים עליהם.

איך מאתרים רופא מומחה לחוות-דעת שנייה?

מפה לאוזן

המלצה מפה לאוזן היתה מאז ומתמיד הדרך הפשוטה, היעילה והטובה ביותר להגיע למומחה מתאים, זאת בהנחה שאכן מצאת אדם הסובל מבעיה הדומה לשלך והיה שבע רצון מהטיפול שקיבל.

אינטרנט

רשת האינטרנט היא אמנם מכרה זהב למידע, ודרכה ניתן לגלות מי הם הרופאים החתומים על מאמרים חשובים הנוגעים לתחום המחלה/התופעה שממנה אתם סובלים, אך לא תמיד המידע מהימן ויש כמובן להיזהר מאתרים ומודעות "מטעם".

מרפאות ייעודיות: בארץ ישנן מרפאות ייעודיות, הן במרכזים ציבוריים רפואיים גדולים והן במרכזים רפואיים פרטים.

רופא הקהילה: רופא המכיר היטב את ההיסטוריה הרפואית שלך, יוכל להמליץ לך על רופא מומחה, המתאים למצבך ולרוב גם באזור מגורייך.

טיפ: גם בזמן אשפוז, אתם רשאים, על פי חוק זכויות החולה, לזמן רופא בכיר, מחוץ לכותלי בית החולים, לצורך חוות דעת נוספת. אולם כדי להימנע מאי נוחות, מומלץ לבקש הסכמתו של מנהל המחלקה.

המסמכים שחשוב להביא לחוות-דעת שנייה

אין טעם להגיע לחוות-דעת שניה, ללא שביצעת את כל הבדיקות הנדרשות לרופא, כדי שיקבל תמונה כוללת על מצב בריאותך ויספק את המלצותיו.

בזמן קביעת תור לחוות-דעת שנייה, יש לברר עם הרופא איזה בדיקות עלייך לעבור ואיזה מסמכים יש להביא עמך לפגישה. סביר להניח שיש להביא בדיקות מעבדה מהחודשים האחרונים, בדיקות דימות (כמו CT או MRI ) ובדיקות נוספות הנוגעות לאבחון הבעיה שבה יש לטפל.

השאלות שיש לשאול בזמן חוות-הדעת השנייה

כאשר מגיעים לחוות דעת שניה, רצוי להיות מצויד במספר שאלות חשובות, שיספקו לך תמונה שלמה על מצבך ויסייעו לך לקבל החלטה טיפולית. למשל:

1. מה היא האבחנה המדויקת או המוערכת של מצבי?

2. מהם הטיפולים המקובלים במצבי?

3. בהשוואה לטיפולים שהוצעו לי בחוות הדעת הראשונה, מהם היתרונות והחסרונות בטיפול המוצע על ידך?

4. מהם סיכויי הצלחה בטיפול המוצע על ידך בהשוואה לטיפול הראשון שהוצע לי?

5. האם יש טיפול חדש שעדיין לא נכנס לסל הבריאות או שלא קיים בארץ ועשוי לשפר את מצבי או להביא להחלמתי?

6. כמה ניסיון קיים בטיפול שאתה מציע לי?

7. היכן יבוצע הטיפול וכמה זה יעלה לי?

8. האם ניתן לקבל את הטיפול באזור מגוריי?

מה ניתן לעשות כשחוות הדעת סותרת את המלצות הרופא שלך?

יש ללמוד את המחלה/הבעיה שממנה אתם סובלים. ככל שתחקרו, תקראו ותלמדו יותר על הבעיה, כך יהיו בידיכם יותר כלים שיסייעו בקבלת החלטה.

יש לבחון את החסרונות, היתרונות ושיעורי ההצלחה של דרך הטיפול הראשונה שהומלצה לך אל מול האלטרנטיבה שהוצגה לך בחוות הדעת השנייה.

העדיפו את ההמלצה הטיפולית המשתלבת עם ה'אני המאמין' שלך ועם אורח חייך. למשל, אם רופא אחד מציע לכם טיפול תרופתי כפתרון מהיר לבעייתך, ואחר ממליץ לכם על שימוש בפיזיותרפיה בשלב הראשון, ואתם ב"מהותכם" דוגלים בפתרון טבעי, לכו עם האפשרות השנייה (לאחר שכמובן וידאתם כי דחיית הטיפול איננה כרוכה בהגדלת הסיכון הרפואי).

חוות דעת שלישית: אם הבעיה סבוכה והדילמה מורכבת, אל תהססו לפנות גם לדעה שלישית מפי מומחה בתחום.

כשהרופא מסרב לטפל בהתאם לחוות-הדעת שקיבלת

רופא איננו חייב לקבל את ההמלצה הטיפוליות הניתנת לך על ידי רופא אחר. אולם אין ספק שהוא מותיר אותך בדילמה לא פשוטה: האם עליך לקבל את סירובו או להתעקש על הטיפול שבו יש יותר אמון?

במקרה הזה, עלייך לזכור שמרכזים רפואיים אחרים פתוחים בפנייך, וניתן לקבל את הטיפול שהומלץ לך בחוות-הדעת שקיבלת, על ידי רופא אחר.

כמה זה עולה לך?

קופות חולים, במסגרת הביטוחים המשלימים, מאפשרות קבלת ייעוץ וחוות דעת נוספת, בכיסוי כספי חלקי או מלא.
מומלץ לברר מראש במשרדי הקופה המבטחת את רשימת הרופאים אליהם ניתן לפנות ומה התנאים לקבלת ההחזר הכספי.

הכותב הוא רופא בכיר ביחידה לגיניקו-אונקולוגיה, בי"ח לנשים, בילינסון; מנהל תחום אונקו-גיניקולוגיה ב"איה מדיקל", המרכז לרפואת נשים מתקדמת, ב"ח אסותא; יו"ר הוועדה המלווה ללימודים הקליניים, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת ת"א

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום