פריצת דיסק מותנית: אזהרת משא

(21)
לדרג

הרמת משאות כבדים תוך כדי כיפוף לפנים מפעילה עומס רב על עמוד השדרה ויכולה להוביל לפריצת דיסק. למרות אי הנוחות והכאב, ברוב המקרים ניתן לטפל ללא ניתוח

מאת: ~~ד"ר יצחק אנגל~~

פריצת דיסק היא תופעה שכיחה, ואנו נתקלים בה בעיקר אצל גילאי 30-50. רוב פריצות הדיסק מתרחשות בשני הדיסקים התחתונים בעמוד השדרה מותני. פריצות דיסק בעמוד השדרה הגבי הן פחות שכיחות.

טיפול בפריצת דיסק (אילוסטרציה)
טיפול בפריצת דיסק (אילוסטרציה)

מהי פריצת דיסק?

עמוד השדרה שלנו מורכב מחוליות וביניהן דיסקים. הדיסק בנוי מרקמת חיבור חזקה המחברת את החוליות אחת לשנייה והוא משמש בולם זעזועים. הדיסק מורכב משכבה חיצונית טבעתית קשה הנקראת Anulus Fibrosus ומליבה דמויית ג'ל הנקראת Nucleus Pulposus.

פריצת דיסק היא מצב שבו חלק מהליבה פורץ דרך סדקים או קרעים בשכבה החיצונית. זאת לעומת בלט דיסק, שבו הדיסק בולט מעבר לאזור בו הוא נמצא, אבל השכבה החיצונית לא קרועה. בלט דיסק הוא מצב שכיח, ובמקרים רבים אינו מלווה בכאב, לעומת פריצת דיסק שבדרך כלל מלווה בכאב.

ככל שאנו מתבגרים מרכז הדיסק מאבד מתכולת המים שבו, מה שמוריד מכושר בלימת הזעזועים שלו. בלט דיסק למעשה מופיע כחלק מהשינויים הניווניים העוברים על הדיסק, ובשילוב עם שינויים נוספים במפרקים בין החוליות וזיזי עצם הוא יכול לגרום להיצרות תעלת השדרה.

מה גורם לפריצת דיסק?

כיפוף מפעיל עומס רב על הדיסק. כאשר מרימים משא כבד תוך כדי כיפוף לפנים, העומס יכול לגרום לפריצת דיסק. נזק לדיסק יכול להיגרם גם בפעילויות שבהן קיים עומס רב על עמוד השדרה המותני, למשל אצל ספורטאים או אנשים העוסקים בעבודות פיזיות קשות. גם עישון גורם לניוון של הדיסק. במקרים אלה פריצת דיסק יכולה להופיע גם לאחר עומס קל המופעל על הדיסק.


מה התסמינים?

החומר שפורץ לתעלה (Nucleus Pulposes) יכול לגרום ללחץ על עצב ולגירוי כימי שלו, ואלה גורמים לכאב בפיזור המתאים לאזור עליו משפיע העצב. יכולים להופיע זרמים, נימול ולעיתים חולשה של הרגל. כאב זה נקרא כאב "סכיאטי". פריצת דיסק יכולה לגרום גם לכאב גב, אך כאב גב ללא כאב רגל יכול להיות תוצאה של סיבות רבות אחרות.

לעתים רחוקות קיימת פריצת דיסק גדולה, שעשויה ללחוץ על העצבים השולטים על שלפוחית השתן או המעיים ולהוביל לאיבוד שליטה באיברים אלה. פריצה כזו מלווה בדרך כלל בחוסר תחושה ובנימול באזור המפשעה, והיא אחת הסיבות לניתוח מיידי.

איך מאבחנים?

אבחנה של פריצת דיסק נעשית על ידי אנמנזה (סיפור המחלה) ובדיקה גופנית. לעתים יש צורך בבדיקות הדמיה. צילום רנטגן לא יכול להראות בלט דיסק או פריצת דיסק, אך לעתים הוא דרוש למשל במקרה של חבלה או על מנת להעריך את השינויים הניווניים בעמוד השדרה. בדיקת CT או MRI עמוד שדרה מותני ידגימו את הדיסק הפרוץ והעצב הלחוץ.

מהו הטיפול המומלץ?

מטרות הטיפול הן להפחית את הגירוי העצבי, להפחית כאב, להגן על הגב, לשפר טווחי תנועה, ולשפר את התפקוד הכללי. עקרונות הטיפול כוללים תקופה קצרה של מנוחה, משככי כאב, תרופות אנטי דלקתיות, פיזיותרפיה, ופעילות גופנית. כאשר כאב הרגל חמור ניתן להיעזר בזריקות אפידורליות או הזרקות של סטרואידים תחת שיקוף לעצב. הסטרואידים, שהם חומר אנטי דלקתי פעיל, אמורים להפחית את התהליך הדלקתי ובכך להפחית את הכאב. 80%-90% מהמטופלים עם פריצת דיסק מותנית חריפה ישתפרו בתוך 6-12 שבועות, ללא צורך בניתוח.

מתי חייבים לנתח?

במקרה שהכאב נמשך לאחר השלמת הטיפול השמרני ומונע את החזרה לתפקוד מלא, ימליצו הרופאים על ניתוח. הניתוח נעשה לרוב בהרדמה כללית, ומטרתו להסיר את הלחץ על העצב והגירוי על ידי הסרת חלק הדיסק שפרץ. הטיפול הניתוחי יעיל ב-90% מהמקרים של כאבי הרגל, הוא פחות יעיל בפתרון כאב הגב.

על מנת להגיע לדיסק יש לעתים צורך להסיר חלק קטן מדופן החוליה שמסתיר את הדיסק. העצב הלחוץ משוחרר מזיזי עצם וחלקי דיסק לוחצים. יש מנתחים הנעזרים באנדוסקופ או מיקרוסקופ לביצוע הפעולה. דבר זה אינו משנה את גודל הניתוח. הסיכוי לסיבוכים נמוך אך קיים: דמם קל מאיזור הניתוח, זיהום, קרעים בציפוי העצב ודליפת נוזל שדרה יכולים להופיע בכ-5% מהמנותחים.

לרוב לאחר הניתוח והתאוששות מההרדמה מומלץ לרדת מהמיטה. רוב המנותחים יכולים להשתחרר לביתם יום או יומיים לאחר הניתוח. מומלץ להימנע מנהיגה, ישיבה ממושכת, הרמת משאות וכיפוף לפנים בחודש הראשון לאחר הניתוח. לאחר הניתוח הכאבים יכולים להימשך, אך במידה פחותה משמעותית, כך שניתן לחזור לאורח חיים נורמלי.

הכותב הוא מומחה למחלות וניתוחי עמוד שדרה ורופא בכיר במחלקת עמוד שדרה בבית החולים "מאיר".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה אנדוסקופים, פריצות דיסק.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום