בת 10 הוכשה על ידי נחש

(0)
לדרג

צפע קטן הכיש את הילדה בפתח ביתה, ואביה הבהיל אותה לבי"ח הלל יפה. מומחה: "על אף העובדה שאין זו העונה הבוערת של הנחשים, יש לפתוח עיניים ולנקוט זהירות"

מאת: מערכת zap doctors

אמנם כבר אמצע נובמבר, אך מזג האוויר ההפכפך והחמים הצליח לבלבל גם את הנחשים, שבימים כתיקונם מתכוננים לשנת החורף שלהם. למרכז הרפואי הלל יפה הגיעה אמש ילדה בת 10 מכפר הרוא"ה, לאחר שהוכשה על ידי צפע בפתח ביתה. מכיוון שהיה מדובר בנחש צעיר וקטן, הילדה התאוששה במהירות ללא צורך בנסיוב. ביממה הקרובה צפויה להשתחרר לביתה.

הנחש הפתיע את הילדה כשנכנסה לביתה והכיש אותה ברגלה. אביה לא איבד את העשתונות, לכד את הנחש והכניס אותו לצנצנת מטבח. ביקור במרפאה המקומית לא השאיר ספק - יש לשלוח את הילדה לטיפול בבית חולים. לדברי ד"ר ניתאי לוי ממחלקת הילדים בהלל יפה, הילדה הגיעה עם תגובה מקומית להכשה שהתבטאה בנפיחות ברגל וכן הקאות. "מכיוון שלא התפתחה תגובה רב מערכתית, לא היה צורך בטיפול בנסיוב נגדי והשארנו אותה להשגחה במחלקה", הוא מסביר.

כמות הארס המוזרקת מהכשת נחש קטן קטנה בהתאם, אך קיימת טענה כי הארס של נחשים צעירים עלול להיות פעיל יותר. לדברי ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת ילדים בבית החולים, גם נחש צפע קטן הוא ארסי ויש לנקוט משנה זהירות במפגש עמו. "התופעות האופייניות להכשה הן נפיחות, כאבי בטן, חום וירידה בלחץ דם. לא כל אדם אשר הוכש יהיה חייב בטיפול בנסיוב, אך גם אם לא הופיעו תסמינים חריפים במיוחד, יש לפנות לבדיקה בבית החולים לקביעת המשך הטיפול". עוד מציינת ד"ר קליין, "שלא כמו במקרה שתואר, אין צורך להביא את הנחש לחדר המיון מרבית ההכשות הן של נחש צפע, והטיפול הוא בהתאם".

מה עושים במקרה של הכשה?

1. עם זיהוי ההכשה על האדם לשכב במצב מנוחה ולזוז מעט ככל הניתן. סימפטומים כגון בלבול, איבוד הכרה, הקאות ושלשולים או חום הם אינדיקציה לכך שאכן אירעה הכשה.

2. יש לקבע את האיבר הנפגע.

3. אין לבצע את אחת מהפעולות הבאות: לשתות אלכוהול, לחבר בין נקודות ההכשה ולמצוץ את הארס החוצה, למרוח חומרים שונים על מקום ההכשה. כמו כן, אין לשים חסם מקומי על מקום הפציעה בכדי להימנע מהלם עם פתיחתו בחדר המיון.

4. יש לפנות את האדם מידית לקבלת טיפול מתאים בבית החולים.

5. בעבודה בגינה רצוי לעבוד עם כפפות בכדי למנוע הכשה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום