אירוע מוחי הגיל הולך ויורד

(0)
לדרג

בשנים האחרונות יותר ויותר בני 20 עד 65 עוברים אירוע כזה, והמספרים צפויים להכפיל עצמם עד 2030. הגורמים: עישון, לחץ דם לא מאוזן ואורח חיים לא בריא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שכיחות האירועים המוחיים מצויה במגמת עלייה ברחבי העולם, בעיקר בקרב מבוגרים צעירים ומבוגרים בגיל העמידה ובמדינות בעלות הכנסה נמוכה או בינונית, כך לפי מחקר שפורסם לאחרונה בכתבי העת ב-The Lancet ו-The Lancet Global Health.

מהנתונים עולה כי בעשרים השנים האחרונות עלה מספר האירועים המוחיים ב-25% במבוגרים בני 20-64. אירועים מוחיים בקבוצת גיל זו מהווים עתה עד 31% מכלל המקרים של אירועים מוחיים, בהשוואה ל-25% לפני שנת 1990. בין היתר, ברחבי העולם יותר מ-83 אלף צעירים בני 20 ומטה מפתחים אירוע מוחי מדי שנה (0.5% מכלל האירועים המוחיים מופיעים בקבוצת גיל זו).

החוקרים מזהירים כי המגמה של אירועים מוחיים המופיעים באוכלוסיות צעירות יותר צפויה להמשיך, וכי הנטל העולמי של אירועים מוחיים צפוי להכפיל עצמו עד 2030, אלא אם ייושמו צעדים מיוחדים למניעה.

צוות החוקרים הבינלאומי העריך את שכיחות האירועים התמותה המוקדמת והמוגבלות עקב אירועים מוחיים בכל 21 האזורים של העולם בשנים 1990, 2005 ו-2010 באמצעות 119 מחקרים רלוונטיים 58 ממדינות בעלות הכנסה גבוהה ו-61 ממדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

החוקרים מדווחים כי למרות שהגיל הממוצע של החולים עם אירועים מוחיים עלה במעט, מרבית האירועים המוחיים קורים שלא כבעבר בקרב בני 74 ומטה. קבוצה זו אחראית ל-62% מהאירועים המוחיים החדשים, 45% ממקרי התמותה ו-72% ממקרי התחלואה והמוגבלויות. שיעורים אלו גבוהים יותר משמעותית במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.

מספר מקרי תמותה עקב אירועים מוחיים עלו ל-5.9 מיליון (עלייה של 26%), בנוסף, מספר החולים עם אירוע מוחי ראשון עלה משמעותית ל-16.9 מיליון בשנת 2010 (עלייה של 68%), מספר השורדים אירועים מוחיים עלה ל-33 מיליון חולים (עלייה של 84%), ושיעורי מוגבלות ותחלואה על רקע אירועים מוחיים עלו ל-102.2 מיליון (עלייה של 12%). אם מגמות אלו יימשכו, שיעורי התמותה עקב אירועים מוחיים, שיעורי ההישרדות, המוגבלות ותחלואה יעלו בלמעלה מפי שניים עד שנת 2030.

במדינות עניות שכיחות אירועים מוחיים גבוהה יותר

במדינות בעלות הכנסה גבוהה הנתונים מצביעים על ירידה בשכיחות אירועים מוחיים (ירידה של 12%) אם מתחשבים בגיל מבוגר, כמו גם בשיעורי התמותה המוקדמת (ירידה של 37%) ובשיעורי תחלואה ומוגבלות (ירידה של 36%) במהלך שני העשורים האחרונים. ירידות אלו נובעות ככל הנראה משיפור במאמצי ההדרכה, מניעה וטיפול בחולים, כולל הפסקת עישון, איזון לחץ דם, יחידות לטיפול באירועים מוחיים ואבחון מוקדם.

במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, המגמה הפוכה; שיעורי התמותה עלו ב-42%, עם עלייה בשיעורי תחלואה ומוגבלות (עליה של 46%) בהשוואה למדינות בעלות הכנסה גבוהה. העלייה נובעת בחלקה מעליה בשכיחות גורמי סיכון הכוללים תזונה לא-בריאה, לחץ דם גבוה, השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית ועישון במדינות אלו.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיותרפיה - שיקום לאחר אירוע מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום