הגן שיעזור להפסיק לעשן

(0)
לדרג

מחקר חדש מגלה כי פרופיל גנטי מסייע בניבוי תגובה של מעשנים לטיפול להפסקת עישון. ניתן ללמוד על המטבולים של הניקוטין בגוף ולהתאים טיפול

מאת: מערכת zap doctors

ייתכן כי בעתיד הקרוב יוכלו הרופאים לרשום למעשנים טיפול גמילה המתבסס על הפרופיל הגנטי שלהם. ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Addiction, עולה כי גן האחראי לבקרת מהירות המטבוליזם של ניקוטין במעשנים עשוי לסייע בזיהוי המעשנים המנסים להפסיק, הצפויים להגיע לטיפול בתחליפי ניקוטין. עם זאת, נראה כי לגן שזיהו השפעה קטנה מאוד על ההצלחה של טיפול בטיפול ללא ניקוטין להפסקת עישון, המכיל את החומר הפעיל Bupropion (Zyban).

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מספקים תובנות בנוגע למעשנים הצפויים להגיב לסוגי טיפול שונים להפסקת עישון, כך שניתן לשפר את סיכויי הפסקת עישון. קלינית, התגובה של מטופלים לאמצעים תרופתיים שונים שונה מאחד לשני, והפרופיל הגנטי עשוי לעמוד בבסיס הבדלים אלו.

המחקר כלל 709 מבוגרים, המעשנים 10 סיגריות ומעלה מדי יום ורוצים להפסיק לעשן. במהלך חודשיים חולקו המשתתפים באקראי כך ש-79 טופלו בפלסבו, 118 טופלו בתרופה המכילה Bupropion SR (150 מ"ג, פעמיים ביום), 377 טופלו בטיפול תחליפי בניקוטין (מדבקה ו/או מסטיקים) ו-135 קיבלו טיפול משולב ב-Bupropion עם טיפול תחליפי בניקוטין. כל המשתתפים השתתפו גם בשישה מפגשי ייעוץ להפסקת עישון. כמעט למחצית מהמשתתפים (49.6%) חזרו לעשן במהלך 90 ימים לאחר הפסקת עישון.

מהבדיקה הגנטית עלה כי ב-70% מהמשתתפים המטבוליזם של ניקוטין היה מהיר וכי ב-30% מהמשתתפים המטבוליזם של ניקוטין היה איטי. אלו עם מטבוליזם מהיר של ניקוטין עישנו יותר סיגריות בכל יום. טיפול תחליפי בניקוטין היה יעיל באלו עם מטבוליזם מהיר של ניקוטין, אך לא בכל המטופלים עם מטבוליזם איטי של ניקוטין. החוקרים זיהו הבדל גדול: אחד מכל שלושה מטופלים עם מטבוליזם מהיר של ניקוטין יגיבו לטיפול בתחליפי ניקוטין, בעוד שאחד מכל אלף מטופלים עם מטבוליזם איטי של ניקוטין יגיבו לטיפול זה. הערכת הפרופיל הגנטי לא סייעה בזיהוי המעשנים שיגיבו לטיפול ללא ניקוטין.

מהמחקר עולה עוד כי ההשפעה של טיפול בתחליפי ניקוטין על הימנעות ממושכת מניקוטין מושפעת מסיכון גנטי. במחקרים בעתיד מתכננים החוקרים לבחון את האינטראקציה בין גנים שונים המעורבים בתהליך, ואת ההשפעה הכוללת שלהם על הפסקת עישון וטיפול תחליפי בניקוטין או ב-Bupropion. הם גם מתכננים לבחון כיצד גנים משפיעים על התועלת של תרופות אחרות המשמשות להפסקת עישון.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום