סרטן ואובדנות: השנה הקריטית

(0)
לדרג

מחקר: השנה הראשונה שלאחר אבחון סרטן אצל מתבגרים היא תקופה שבה הסיכון לניסיון התאבדות עולה פי 4. הסיבה היא שצעירים טרם פיתחו כישורי התמודדות טובים

מאת: מערכת zap doctors

הבשורה על גידול ממאיר היא אחת הקשות שאדם יכול לקבל, לא כל שכן כשמדובר בילד או מתבגר. לפי מחקר חדש, בשנה לאחר אבחון הממאירות במתבגרים ובמבוגרים צעירים נרשמה עלייה של פי שניים בסיכון להתאבדות או לניסיון אובדני.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Oncology, נערך בשבדיה. החוקרים בחנו נתוני אובדנות בקרב כ-8 מיליון מתבגרים ומבוגרים צעירים. מבין 12,669 מטופלים בגילאי 15-30 שנים, שאובחנו עם ממאירות, הסיכון להשלמת מעשה אובדני היה גבוה פי ארבעה בשנה הראשונה שאחרי האבחון. גם לאחר מכן הסכנה חלפה. הסיכון להתנהגות אובדנית נותר גבוה יותר במטופלים ששרדו מחלה ממארת, בהשוואה למטופלים ללא ממאירות (סיכון גבוה בהיקף של 60%).

בסך הכל במהלך מעקב ממוצע של כ-17 שנים אחרי הילדים תועדו כ-105 אלף מקרים של התנהגות אובדנית, שהוגדרו כניסיון אובדני או השלמת מעשה אובדני. נמצא שבמשתתפים ללא ממאירות ברקע תועדה שכיחות נמוכה יותר של התנהגות אובדנית, בהשוואה לחולים עם היסטוריה של מחלה ממארת. גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון מאפיינים דוגמת גיל, מין והיסטוריה פסיכיאטרית, הסיכון לאובדנות היה גבוה יותר לאחר אבחנת ממאירות.

ההשפעה המיידית של אבחנת ממאירות בצעירים במחקר הייתה דומה לזו של מבוגרים בגילאים מתקדמים יותר, כאשר השנה הראשונה לאחר האבחנה של ממאירות זוהתה בבירור כתקופה המלחיצה ביותר. החוקרים משערים כי לחולי סרטן צעירים יותר אין כישורי התמודדות שפיתחו חולים מבוגרים יותר. הסיכון המוגבר למעשה אובדני במהלך כלל תקופת המעקב לאחר אבחנת ממאירות מעיד על גורמים רבים המשפיעים על בריאות הנפש של צעירים.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום