עקמת מתבגרים: ליישר את הגב

(0)
לדרג

עקמת (Scoliosis) היא מצב בו קיים שינוי במבנה עמוד השדרה. בהתאם לחומרת העקמת, ניתן להחליט על טיפול שמרני (חגורה) או טיפול ניתוחי. כך תלכו עם גו זקוף

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977211 (מספר מקשר)

עקמת (Scoliosis) היא מצב בו קיים שינוי במבנה עמוד השדרה, שינוי המאובחן בדרך כלל בילדות או במתבגרים צעירים. בעמוד השדרה קיימות 3 עקומות עיקריות: באזור הצוואר, גב ומותניים. עקומות אלה מציבות את הראש במרכז מעל האגן ומשמשות כבולם זעזועים, המפזר את הכוחות המופעלים על הגוף בעת הליכה.

באיזה גיל מתגלה העקמת?

מכל 1,000 ילדים, 3 עד 5 מפתחים עקמת הדורשת מעקב וטיפול. עקמת המופיעה לאחר גיל עשר, אשר הגורם לה אינו ידוע, נקראת עקמת נעורים אידיופתית (idiopathic adolescent scoliosis).

זהו סוג העקמת הנפוץ ביותר בקרב ילדים, והיא שכיחה יותר בבנות מאשר בבנים, בעיקר במצבי עקמת משמעותית. הסיבה המדויקת להתפתחות העקמת עדיין אינה ידועה, אולם נראה שתורשה היא הגורם העיקרי.

במקרים נדירים, עקמת מתפתחת כתוצאה מפגמי לידה, מחלות שריר ועצב. במקרים אלה, העקמת מופיעה לרוב בגיל צעיר יותר. ברוב המקרים, העקמת מתגלה במהלך גיל ההתבגרות, גילאים 10 עד 15, אז קצב הגדילה בילד גבוה יותר והעקמת נעשית ברורה יותר לעין.

צריך לזכור שהבעיה איננה נובעת מתוך מעשה או מחדל של הילד או ההורים. דיאטה, התעמלות, יציבה לא נכונה או נשיאת תיק גב, אינם גורמים לעקמת בקרב ילדים. לרוב, עקמת מתפתחת אצל ילדים בריאים לחלוטין.

מהם הסימנים והתסמינים של עקמת?

אלה הסימנים הנפוצים העשויים להצביע על אפשרות לקיומה של עקמת:

כתף אחת גבוהה מהשנייה
מותניים לא מאוזנות
ראש אינו ממוקם במרכז האגן
שינויים במבנה בית החזה
שכם בולטת
נטיית הגוף לצד אחד

בקרב ילדים ונוער, עקמת עשויה להתבטא בכאב קל ואי נוחות קלה בגב עליון או סביב העקומה. כאב משמעותי דורש בירור מעמיק.

כיצד מאבחנים עקמת?

בדיקת הסקר הפשוטה ביותר, אשר נעשית לרוב כחלק מבדיקות הילדים בבתי הספר, היא כיפוף לפנים (Adams Forward Bend Test). בבדיקה זו, כאשר הילד מתכופף 90 מעלות לפנים, בברכיים ישרות, ניתן להבחין ביתר קלות בחוסר סימטריה של בית החזה.

האבחנה המדויקת נעשית על ידי צילום עמוד השדרה לכל אורכו בעמידה. העקמת נמדדת בצילום בזוויות ומוגדרת על פי מספר מדדים: גודל, מיקום, סוג וכיוון נטייה, על פי זווית העקמת, סוג העקמת וגיל הילד, נקבע לרוב סוג הטיפול והמעקב הדרוש. העקומות השכיחות ביותר הן הגבית הימנית והמותנית השמאלית.

לעתים דרושות בדיקות הדמיה נוספות כגון CT ו-MRI עמוד שדרה לכל אורכו, בעיקר כאשר העקומות אינן אופייניות, או כאשר קיימים ממצאים בבדיקה גופנית. בדיקות אלה מוסיפות מידע על מבנה החוליות ומאפשרות הערכה של חוט השדרה.

מהן אפשרויות הטיפול?

הטיפול השמרני

עקומות קטנות (עד 25 מעלות) דורשות מעקב בלבד. עקומות בינוניות (25-40 מעלות) דורשות טיפול, כשהטיפול השמרני (לא ניתוחי) היחיד שהוכח כיעיל במניעת התקדמות העקמת הוא שימוש בחגורה (Brace). טיפולים אחרים כמו פיזיותרפיה, תרגילי התעמלות, יציבה, שחייה וגירוי חשמלי לא הוכיחו עצמם לאורך זמן בעצירת התקדמות העקמת.

חגורה הוכחה כיעילה בטיפול בילדים שעדיין לא הגיעו לבשלות השלד, משמע טרם סיימו את מרבית הגדילה. ברוב המקרים החגורות מסתיימות בבית החזה ואינן מגיעות לצוואר. ליעילות מקסימלית נדרשות 16 עד 23 שעות שימוש ביום. מטרת הטיפול לייצב את העקומה ולמנוע את המשך התקדמותה. הטיפול בחגורה מסתיים כאשר הילד מסיים את תהליך הגדילה.

הטיפול הניתוחי

עקומות גדולות יותר, מעל 45 מעלות, או כאלה שממשיכות להתקדם למרות הטיפול ידרשו טיפול ניתוחי. ללא תיקון, העקמת תמשיך להתקדם ועלולה להוביל לכאבי גב קשים, ואף לבעיות בריאותיות כמו פגיעה בתפקוד הריאתי והלבבי.

לניתוח שתי מטרות עיקריות:

1. למנוע את המשך התקדמות העקמת.
2. להקטין משמעותית את העקומה.

הניתוח נעשה בהרדמה מלאה, לרוב בגישה אחורית, לעיתים רחוקות דרך בית החזה. בניתוח נעשה קיבוע חוליות עמוד השדרה. בניתוח נעזרים בברגים, מוטות קשיחים ושתל עצם מקומי או מהאגן, על מנת ליישר את העקמת ולקבע את החוליות במנח החדש. אנו נעזרים במערכת רובוטית, לצורך הכנסת הברגים בחוליות. מערכת זו מאפשרת דיוק מקסימלי במיקומם.

ניתוח עקמת הוא הליך מורכב. הניתוח אורך מספר שעות. הסיכונים בניתוח נדירים: זיהום באזור הניתוח, כאבים, פגיעה עצבית. על מנת למנוע הופעת נזק עצבי במהלך הניתוח, מבוצע ניטור של פעילות חוט השדרה, בדומה לניטור המבוצע לפעילות הלב. כל שינוי קל מובא מיד לידיעת צוות המנתחים.

רוב הילדים קמים ומתהלכים ללא צורך בחגורה תוך יום-יומיים לאחר הניתוח. הילדים בדרך כלל משתחררים לביתם בתוך שבוע. חזרה לבית הספר לאחר שבועיים עד חודש, פעילות ספורטיבית ללא הגבלה בתוך 6 חודשים עד שנה.

לאחר הניתוח תיפסק הגדילה בחלק זה של עמוד השדרה, אולם דבר זה לרוב אינו משפיע על הגובה הסופי של הילד, שכן מרבית הגדילה מתרחשת בעצמות הגפיים ובחלק הבלתי מקובע של עמוד השדרה.

הכותב הוא מומחה במחלות וניתוחי עמוד שדרה, רופא בכיר במחלקת עמ"ש בביה"ח מאיר

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עמוד שדרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום