אנטיביוטיקה: לקחת רק כשצריך

(0)
לדרג

לא מעט אנשים עדיין מאמינים שאנטיביוטיקה היא הפתרון לכל מחלה, אולם למעשה ברוב המקרים היא כלל לא נדרשת, ובחלק מהזמן היא עלולה אפילו להזיק

מאת: חאתם עמשה

החורף בפתח, ועמו לא מעט מחלות עונתיות וגם יותר ביקורים במרפאה ויותר נטילה של תרופות מסוגים שונים, ובהם תרופות אנטיביוטיות. לא מעט אנשים עדיין מאמינים שאנטיביוטיקה היא הפתרון לכל מחלה, אולם למעשה ברוב המקרים היא כלל לא נדרשת, ובחלק מהזמן היא עלולה אפילו להזיק וזה עוד לפני שדיברנו על התפתחות של עמידות החיידקים כלפיה.

אנטיביוטיקה היא מולקולה ביולוגית, שמסוגלת להרוג חיידק הרגיש אליה או למנוע את התרבותו. עמידות לאנטיביוטיקה משמעה שהחיידק לא מגיב לטיפול, והאנטיביוטיקה שאתם נוטלים חסרת השפעה. העמידות נגרמת עקב שימוש לא מושכל (או לא מוצדק, או בתדירות גבוהה) בתרופה.

איך זה קורה? טיפול אנטיביוטי מחסל את כל החיידקים הרגישים ("חלשים") ומשאיר את החיידקים הלא-רגישים ("חזקים"). כתוצאה מכך, שימוש תכוף באנטיביוטיקה עלול להשאיר אתכם עם "צבא" של חיידקים חזקים, המתרבה ומייצר בתוככם את הדור השלישי - המתוחכם והמסוכן יותר.

נשק יום הדין

אך אל דאגה, גם לנו יש נשק "דור 3" כל התרופות האנטיביוטיות החדישות, המפותחות על-ידי בכירי המדענים, שדואגים כל העת לשמר את ידה של האנושות על העליונה במלחמה. המלחמה הזו, יצוין, טורדת את שנתם של מנהלי מערכות הבריאות בכל העולם המערבי, והיא נמצאת בהסלמה מתמדת: בכל פעם שהחיידק לומד להתמודד מול הנשק החדש שהוצב מולו, נאלצים המדענים להמציא נשק חדיש יותר. ברמה היומיומית, התנהלות זו מוצאת את הרופאים ואתכם נלחמים לא פעם בדלקת גרון קלה באמצעות "מטווח" אנטיביוטי מסיבי לאורך זמן.

כדי למנוע את המצב הזה, צריך ללמוד מתי כדאי להגיד לא לאנטיביוטיקה. ראשית, אם מדובר במחלה ויראלית, חסכו מעצמכם את הטרחה - האנטיביוטיקה לא מטפלת ולא משפיעה על וירוסים. רוב תחלואי החורף מקורם במחלות ויראליות, ולכן מומלץ פשוט לנוח, להשתמש במשככי כאבים, בתכשירים מורידי-חום או בכאלה שנועדו להקל על כאבי גרון, שיעול ונזלת - עד יעבור זעם.

לא לבזבז תחמושת

בנוסף, אל תהיו רופאים של עצמכם: אל תשתמשו בתרופות שיש לכם בבית או שאחרים נותנים לכם כי "ככה בדיוק היה גם לי". ולבסוף, זכרו כי הפתגם "אם לא יועיל - לא יזיק" לא עובד פה, כי זה בהחלט עלול להזיק. כשאתם נוטלים אנטיביוטיקה ללא צורך אתם פשוט "מבזבזים תחמושת" שעלולה להשאיר אתכם ללא הגנה בפעם הבאה, כשבאמת תזדקקו לתרופה האנטיביוטית, ותמצאו את עצמכם נאבקים בחיידק שכבר הספיק לפתח עמידות בפניה.

לסיכום, השתדלו לשמור על סימביוזה ו"חיים משותפים" תקינים עם החיידקים הטובים בגופכם, ואם הם נפגעים בשל טיפול אנטיביוטי לא סלקטיבי נסו להשיבם באמצעים בטוחים יותר, כגון טיפול בתכשירים פרוביוטיים, בכדי שלא תישארו "תקועים" רק עם חיידקים מדור שלישי. בואו נעבור את החורף הקרוב בשלום וניקח גם אנחנו אחריות על גופנו - נתחסן, נתייעץ עם הרופאים והרוקחים, ונשמור את ה"נשק" האנטיביוטי רק למקרי-אמת.

הכותב הוא הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום