יישור שיניים: מדריך מקיף

(0)
לדרג

יישור שיניים (אורתודנטיה) שהיה משך שנים נחלתם של ילדים הפך בשנים האחרונות פופולארי גם בקרב מבוגרים. כל מה שצריך לדעת בדרך לחיוך סימטרי ומושלם

מאת: מערכת zap doctors

תחום האורתודונטיה ויישור השיניים הפך בשנים האחרונות לפופולרי מאד ולא רק בקרב ילדים קטנים. אם פעם היו אלו הורים, שהביאו את ילדיהם למרפאה, על מנת שהרופא יטפל לא רק בבריאות השיניים אלא גם באסתטיקה שלהן, היום מגיעה אוכלוסייה גדולה של מבוגרים, שמסיבות שונות לא עברו הליך של יישור שיניים בילדות, מבוגרים המרגישים שהחיוך אינו מושלם ומבקשים לטפל בכך, למרות הדרך הלא קלה שיצטרכו לעבור עד החיוך המושלם וקבלת שיניים חזקות ובריאות יותר.

ד"ר שרי שטיימן, מומחית מוסמכת ליישור שיניים, עונה על כל השאלות המתעוררות לפני שמתחילים בתהליך.

מתי מומלץ להתחיל ביישור שיניים?

"כל אדם בכל גיל, בעל שיניים בפה ובעל חניכיים בריאות, יכול לעבור יישור שיניים, הן לצורך יישור והן כשלב מקדים ומכין לטיפול שיקומי של שתלים או כתרים בשיניים. הגיל שבו ניתן לטפל בשיניים תלוי בסוג הבעיה ובאופן הפתרון, אך ילדים מומלץ לבדוק החל מגיל 9 ו-10".

"לטיפול במבוגרים, משתמשים האורתודנטים בסדים שקופים או בסמכים שקופים, בהתאם לשיטת הטיפול. הסמכים, או בשמם הלועזי, Braces, מודבקים על גבי השיניים וביניהם עובר חוט מתכתי, המפעיל את הכוחות על גבי השיניים".

כמה זמן אורך יישור שיניים?

"על מנת שהטיפול יצליח ויביא לתוצאות הטובות ביותר, יש צורך לא רק באורתודנט טוב, אלא גם בשיתוף פעולה של המטופל, לאורך כל הטיפול, ולא משנה מה אורכו. אם לא משתפים פעולה, הטיפול אורך אפילו חמש שנים ועלול לגרום לתסכול בקרב המטופל, משפחתו (אם מדובר בילדים) ואפילו הרופא המטפל. משך הטיפול תלוי גם הוא בסוג הבעיה, אך הממוצע הוא בערך שנתיים לטיפול מלא".

האם יש צורך בהכנה מוקדמת?

"ראשית, לפני שמתחילים את ההליך, יש צורך בטיפול של שיננית, בדיקה כללית של רופא שיניים וטיפול בכל מפגע העלול להפריע, כגון עששת. האורתודנט לא מתחיל את הטיפול לפני שהפה נקי ומוכן".

כיצד מתנהלת שגרת הטיפולים?

"לאחר הטיפול הראשון או השני, מדביקים את המכשור על השיניים, מכשור שצריך 'להתלבש' על שיניים נקיות ומוכנות. הביקורים אצל הרופא הם אחת לשישה שבועות ומרגע שמתחילים בהליך, יש להקפיד על צחצוח שיניים קפדני בוקר וערב, או אחרי כל ארוחה, ניקוי טוב באזור החניכיים ושטיפות במי פה, בהתאם להנחיות השיננית, וכל זה לאורך כל הטיפול. יש לציין כי חשוב שהשיננית תהיה כזו המתמצאת בטיפולים אורתודנטיים. ההמלצה היא טיפול שיננית אחת לשלושה חודשים. מעבר לכך, ישנו תיחזוק יומיומי, של כל מה שמתבקש מהטיפול, כגון גומיות ועזרים. הגומיות הן חלקי חילוף, שמקבלים ומחליפים פעם ב 24 שעות. בנוסף, לתפעול היומיומי, יש להקפיד על בדיקת רופא אחת לשלושה חודשים, על מנת לפקח שלא מסתתר בשן שום חור. המטופלים מתבקשים לא לאכול מסטיקים או דברים דביקים וקשים במיוחד, על מנת לא לשבור את הגשר".

מה עוד יכול להשפיע על ההליך?

"כל אלו, יחד עם אבחנה נכונה ותכנית טיפול נכונה ועדכנית של הרופא המטפל ובעיקר שיתוף פעולה של המטופל, מבטיחים את הצלחת הטיפול ואף קיצורו. הטיפול יכול לקחת בין מספר חודשים למספר שנים. עם זאת, אורך הטיפול שונה בהתאם לסוג הבעיה, כאשר הסיכוי שזה ייקח פחות תלוי במטופל. בביקורים אצל הרופא בודקים את הגומיות, תקינות המערכת ואם צריך אז מותחים אותן ונותנים הוראות להמשך הטיפול".

השורה התחתונה היא שלא חשוב כמה הרופא טוב, אם לא ייווצר שיתוף פעולה מצד המטופל, הטיפול יימשך יותר זמן והתוצאה הסופית עלולה לא להיות לרוחו של הפציינט. היצמדות להוראות ושמירה על הכללים, יקצרו את זמן הטיפול ויקנו לכם בסופו שיניים יפות ובריאות.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודנטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום