עין עצלה: טיפול בעזרת משקפיים אלקטרוניים

(1)
לדרג

תשכחו מרטייה לטיפול בעין עצלה, והכירו את הטיפולים החדשניים: תוכנת מחשב ומשקפיים. חידוש נוסף: משקפיים "מדברות" לעיוורים

מאת: מערכת zap doctors

פיתוחים ישראליים תורמים לא רק לטיפול בגלאוקומה ובמחלות רשתית: ישנם גם טיפולים יעילים במיוחד למחלה נפוצה אחרת: עין עצלה. "עין עצלה היא מצב בו האזור במוח האחראי על חדות הראיה לא מתפקד כראוי ולמעשה, למרות שהעין בריאה ותקינה, חדות הראייה איננה מספקת", מסביר יאיר יהב, מחברת "טלשיר", נציגת "נוירוויז'ן" בישראל, המציעה טיפול חדשני בעין עצלה. ייחודו של הטיפול הוא בהשפעתו על המוח ולא על העין עצמה: "מי שסובל מעין עצלה לא יוכל להיעזר בעדשות מגע או משקפי ראיה, לשם קבלת ראיה חדה ומספיק טובה, ולכן צריך להתמקד בחלק של המוח שאיננו מתפקד - ולא בעין עצמה".

מהי עין עצלה?

עין עצלה מתפתחת תמיד בילדות. כאשר ילד סובל מפזילה, או שהוא איננו רואה טוב בעין אחת, מתרחש במוח תהליך כלשהו, המכונה "עין עצלה": המוח בנוי כך שיהיה מסוגל לקבל תמונה משתי העיניים ותפקידו הוא לאחד אותן לתמונה אחת. במקרים של פזילה או ליקוי ראיה, התמונה שמקבל המוח משתי העיניים איננה זהה וההבדל בין התמונות מונע מהמוח לאחד אותן לכדי תמונה ברורה וחדה אחת. "במצב דברים זה, המוח עושה מעין "shut down" למערכת ופשוט מונע מהמידע בעין הפוזלת, או העין אשר הראות בה לקויה, מלהגיע ולעבור עיבוד", מסביר יהב ומפרט: "במצב כזה, המוח מהתעלם מהתמונה המתקבלת מהעין הלא ממוקדת ועם הזמן האזור במוח, האחראי על עיבוד התמונה מאותה עין לא מתפתח כראוי ומכאן שהטיפול הוא במוח ולא בעין עצמה".

מהו הטיפול המסורתי בעין עצלה?

הטיפול הקיים, ערב המצאת השיטות החדשות, הוא טיפול הכולל שימוש בטיפות, או חבישת רטייה על העין. השיפור במצב, באמצעות הטיפול השמרני, מושג רק אם הטיפול נעשה בגיל הילדות, לפני גיל 8-9.

מהי תוכנת נוירוויז'ן וכיצד היא מטפלת לעין עצלה?

הודות לטכנולוגיית נוירוויז'ן, השתנו פני הדברים: "הטכנולוגיה שפותחה גם על ידי ישראלים היא תוכנת מחשב המותקנת במחשב הביתי ואשר ביצוע תרגולים קבועים על פיה מסייעת להפעלת אותו 'אזור רדום' במוח", מסביר יהב.

"החידוש הוא בעצם ההתמקדות במוח ולא בעין, כפי שרוב הטיפולים בליקויי ראיה עושים; וגם בתוצאות: זהו טיפול יעיל שסייע למטופלים שבעבר לא הצליחו לשקם את ראייתם. השיפור הממוצע בחדות הראיה הוא של 2.5 שורות בלוח הבדיקה ושיפור של 100% ברגישות לניגודיות. חידוש נוסף טמון בכך שהטיפול מתאים למבוגרים שגם יוכלו לרכוש מיומנויות חדשות ולחדש את הפעילות במוח".

המטופל המתרגל את הראייה באמצעות התוכנה נחשף לגירויים חזותיים ומלמד את המוח לפעול מחדש. יהב: מידע מדעי לפיו ניתן לגרות בצורה יעילה את התאים המרכיבים את מערכת עיבוד התמונה במוח הוא העומד בבסיס התוכנה. במהלך התרגול מול המחשב הביתי, האורך 30 דקות, המטופל צופה ונדרש להשלים סדרה של משימות ויזואליות מדויקות ש'מאמנות' את המוח לראות חד ויעיל יותר. התוכנה עושה אדפטציה בהתאם לשיפור בראייה של המטופל ובהתאם ללקות עצמה ממנה הוא סובל. התוכנה, למעשה, בעלת יכולת לנתח את ביצועי המטופל לאורך התרגול, ובהתאם לניתוח היא מעדכנת את רמת התרגול וכך מאפשרת טיפול דינמי, מתמשך, מותאם וסובייקטיבי.

למי מתאים הטיפול בתוכנה?


הטיפול מתאים לאנשים מעל גיל 9 הסובלים מעין עצלה ואשר חדות הראיה שלהם נעה בין 6/60 לבין 6/9, ללא הגבלה על מספר המשקפיים. לפי הניסיון שלנו, 40 תרגולים נותנים תוצאות והשיפור המושג הוא לאורך כל החיים: זוהי מיומנות שתירכש ותישאר במוחו של המטופל. חשוב גם לציין כי הכל נעשה תחת פיקוח מקצועי וליווי של רופא עיניים או אופטומטריסט".

 מהם משקפיים אלקטרוניים וכיצד הם מטפלים בעין עצלה?

טיפול חדשני נוסף בעין עצלה, שמחליף אף הוא את הטיפול המסורתי, הוא משקפי ה"אמבליז": משקפיים אלקטרוניים לשימוש ילדים בגילאי 3 עד 10. המשקפיים המהפכניים הם גם פרי פיתוח ישראלי, בראשות ד"ר עמרי בן עזרא, ותרומתם אדירה: "ילדים שנאלצו להסתובב עם רטייה או להשתמש בטיפות יכולים להרכיב משקפיים ולהחלים", אומר ד"ר בן עזרא ומתאר את הפיתוח המהפכני: "מדובר למעשה בזוג משקפיים 'רגילים', אשר במסגרת שלהם מוטמעת אלקטרוניקה המאפשרת תרגול ויזואלי שמגרה את האזור במוח שחדל לתפקד ומחדש את פעילותו. עדשות משקפי 'אמבליז' הן ייחודיות: אחת מהן, זו שמול העין הבריאה, מסוגלת להפוך לכהה מאוד למשך 30 שניות בכל דקה, וכך מעודדת פעילות המוח הקשורה לעין העצלה. משום שמדובר בגיל צעיר, התרגול הוויזואלי מאד אפקטיבי והתוצאות מצוינות: השימוש במשקפיים מוביל לטיפול שלם וריפוי מלא".

כיצד משקפיים "מדברות" לעיוורים מסייעות ללקויי ראייה?

פיתוח ישראלי נוסף, מבטיח ומרתק, הוא משקפי הראייה המלאכותית של "אורקם". ד"ר אודרי קפלן מסאס מנהלת תחום גלאוקומה במרכז הרפואי אסף הרופא ומנתחת בכירה, מומחית לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מנהלת המרכז לטיפול בקטרקט וגלאוקומה, מפרטת: "מדובר במשקפיים לכבדי-ראייה. את המשקפיים האנשים הסובלים מליקוי ראייה כבדים מרכיבים כמו משקפי ראייה , מטרתם לסייע לנוע במרחב, להתנהל בחיי היום יום ואפילו לקרוא. משקפיים של אורקם בעלי יכולות מדהימות שייצרו מהפכה של ממש וצפויים לשנות את כבדי ראייה רבים. המשקפיים בהחלט עתידים להשלים את כלב הנחייה, האפליקציות החדשניות, היישומים המודרניים ומקלות ההליכה.חזונם של המשקפיים המדברות לשקם את כבדי הראיה לעצמאיים, באופן שישפר פלאים את איכות חייהם.

בעזרת טכנולוגיות מתקדמות ומרתקות, מרכיבי המשקפיים יקבלו תיאור קולי של המרחב הוויזואלי. בפועל, הדבר אומר כי הם יוכלו לזהות אובייקטים במרחב, לזהות אנשים, לזהות מוצרים בסופרמרקט, להבחין בין שטרות, לקבל מידע על מיקומו של רמזור והצבע שלו, לזהות אלמנטים טקסטואליים במרחב ולהקריא אותם, לזהות את מספר האוטובוס המתקרב ולהקריא את הכתוב בשילוט, במחשב או בספר. חובש המשקפיים יוכל, באמצעות פקודות קוליות ותנועות ידיים וראש למקד את המשקפיים לחפץ מסוים ולקבל כל מידע שנחוץ לו אודותיו".

משקפי אורקם הם משקפיים אלקטרוניים אשר כוללים בצד המסגרת מתקן זעיר הכולל מצלמת וידאו זעירה ויחידת עיבוד וחשמל. להתקן זה יש יכולת לראייה ממוחשבת: האלגוריתם המפעיל אותו מאפשר לו לזהות טקסט, צבע, צורה וכדומה, לתרגם את המראה למלל אשר מושמע לחובש המשקפיים. בפועל, כאשר המשתמש זקוק למידע מסוים הוא מבקש אותו בעזרת תנועות והמידע מועבר אליו מיד במערכת קולית.

לכתבות קודמות בסדרה

טיפולי ראייה חדשניים
אבחון ליקויי ראייה

בואו לדבר על זה בפורום פזילה ועין עצלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום