הורמונים: מההתבגרות לגיל המעבר

(1)
לדרג

שינויים הורמונליים מלווים את האישה מגיל ההתבגרות (חצ'קונים, שיעור יתר), בגיל הפוריות (כאבי מחזור, תסמונת קדם וסתית, דימום יתר) ועד לגיל המעבר. מדריך מיוחד

מאת: מערכת zap doctors

החל מגיל ההתבגרות, חווה גופן של נערות ונשים סערות הורמונליות, הכוללת שינויים ותנודות קלים או קיצוניים, המשפיעים על המראה, מצב הרוח, ההרגשה הכללית והבריאות בכללותה. שיאם של השינויים ההורמונליים הוא בגיל ההתבגרות ובגיל המעבר, שני הקצוות של הפעילות ההורמונלית, אולם גם בתווך, בין שני הקצוות הללו, חווה כל אישה לא מעט תופעות, תסמינים ומצבים לא פשוטים.

למרבה המזל, עולם המחקר והרפואה מציע פתרון לכל שלב הורמונלי והשלכותיו, בדמות טיפולים הורמונליים, למטרות שונות, המסייעים להתמודד עם ההשלכות של הפעילות ההורמונלית, בכל שלב ושלב בחיים.

ד"ר אורלי גולדשטיק, מנהלת המרפאה לגינקולוגיה של ילדות ומתבגרות בשירותי בריאות כללית בחיפה, מתייחסת במדריך שלפניכם, לתופעות ההורמונליות מגיל ההתבגרות ועד גיל המעבר, ולהתמודדות עימן.

מהן הבעיות ההורמונליות המאפיינות נערות בגיל ההתבגרות?

"הסערה ההורמונלית בגיל ההתבגרות גוררת שינויים מרחיקי לכת בעולמה של הנערה. שתי תופעות המזוהות עם גיל זה הן אקנה ושיעור יתר. למרות שאקנה, מחלת העור הידועה בשמות חצ'קונים, או פצעי בגרות, נפוצה גם בקרב נשים בשנות העשרים ואף השלושים שלהן, בגיל ההתבגרות, הפצעונים המעטרים את הפנים הם חזון נפרץ ומחזה נפוץ. תהליכים שונים, ובכללם תהליכים הורמונליים, גורמים להופעתם של פצעי האקנה במקומות שונים על פני העור".

כיצד מטפלים באקנה?

"קיימים טיפולים שונים לאקנה: מקומיים (חיצוניים) וסיסטמיים (בבליעה). ניכרת חשיבות לניקוי נכון של העור. קיימים תכשירים שונים, לטיפול חיצוני באקנה, כמו תכשירים מקבוצת בנזואיל פרוקסיד, תכשירים משולבים באנטיביוטיקה מקומית ורטינואידים למריחה חיצונית. התכשירים הסיסטמיים כוללים טיפול אנטיביוטי, טיפול ברטינואידים (רואקוטאן) ובנערות ונשים ניתן לטפל גם באמצעות גלולות למניעת הריון".

למי פונים? לרופא משפחה? רופא נשים? קוסמטיקאית?

"הטיפול באקנה תלוי בחומרת המחלה, והוא יכול להינתן על ידי מספר גורמים : רופאי משפחה, רופאי עור, רופאי נשים או קוסמטיקאיות. מומלץ, שההחלטה להשתמש בגלולות למניעת הריון, לשם טיפול באקנה, תתקבל לאחר ייעוץ של רופא נשים. שימוש בגלולות בעלות הרכב הורמונלי מתאים יכול בהחלט להוות פתרון לעניין. למשל, הגלולה 'יאז' והגלולות 'דיאנה 35' ו'אסטל 35', שהן בעלות אינדיקציה לטיפול באקנה. מומלץ שהטיפול בגלולות יהיה בפיקוח רופא נשים".

מה הסיכונים בגלולות למניעת הריון?

"גלולות למניעת הריון הן הטיפול היעיל ביותר באקנה, בקרב נשים ונערות, אולם שימוש בגלולות כרוך בעלייה של הסיכון לקרישי דם (פי 5-7 מסיכון הבסיס), ולכן החלטה על טיפול בגלולות צריכה להתבסס על חומרת התופעה, היתרון הצפוי מהטיפול, ההיסטוריה הרפואית של המטופלת והסיכון האפשרי הנובע משימוש בתכשיר".

כיצד מטפלים בשיעור יתר?

"שיעור יתר בנשים היא תופעה ששכיחותה משתנה בין האוכלוסיות. במרבית המקרים ישנו קשר בין שיעור יתר לבין פעילות הורמונלית. רק 10%-15% מהנשים הבריאות סובלות משיעור יתר שאינו קשור להפרעות הורמונליות. בנשים ונערות הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, בין 40 ל-90 אחוזים ידווחו על שיעור יתר. הטיפול היעיל ביותר בשיעור יתר הוא באמצעות גלולות למניעת הריון, ובישראל רשומות שתי גלולות למטרה זו: דיאנה 35 ו-אסטל 35. במקרים קשים, ניתן לשנות את המינון ההורמונלי, על ידי תוספת של תכשיר Androcur. ישנם תכשירים נוספים, למשל, אלדוסטרון, המקובלים בארה"ב לטיפול בשיעור יתר, אולם הם יעילים פחות מהגלולות".

איזה בעיות הורמונליות אופייניות לנשים בגילאי 20-30?

"התנודות ההורמונליות בגוף האישה ממשיכות גם בשנות העשרים והשלושים, עד לשלב האל-ווסת, מנופאוזה, הוא גיל המעבר. בשנים אלה, הפעילות ההורמונלית אמורה לאפשר כניסה להריון ולידה, בשלב בו רוב הנשים נישאות ומקימות משפחה. בגילאים אלה, אופייניות מספר תופעות: כאבי מחזור חזקים (דיסמנוריאה), תסמונת קדם ווסתית, ולעיתים דימומים מוגברים וכבדים בעת הווסת. גם בתופעות אלה, שחלקן מופיעות על רקע הורמונלי, ניתן לטפל באמצעות גלולות למניעת הריון, או באמצעות התקנים תוך רחמיים למניעת הריון".

איך מטפלים בכאבי מחזור?

"כאבי מחזור הם תופעה שכיחה מאד. מדובר בכאבי בטן, גב ואגן, המלווים את הופעת הווסת אצל 90% מהנשים מגיל ההתבגרות ועד לגיל המעבר. ישנן דרגות משתנות של כאבי מחזור, כאשר כאבים בדרגת חומרה קלה אינם מפריעים לשגרה של האישה, ולכן אין כלל צורך לטפל בהם. לעומתם, כאבי מחזור בדרגה בינונית וכאבי מחזור בדרגה קשה, עלולים לשבש את חיי השגרה של האישה, עד כדי היעדרות מלימודים ועבודה. בכאבים בדרגות קשות אלה, ניתן ורצוי לטפל בתכשירים נוגדי דלקת לא סטרואידיים (למשל: Ibuprophen) ואם אין הקלה, מקובל להוסיף טיפול בגלולות למניעת הריון. שילוב זה נמצא יעיל לטיפול בכאבי מחזור בלמעלה מ-80% מהמטופלות".

כיצד מסייע התקן תוך רחמי הורמונלי לטיפול בכאבי מחזור?

"דרך נוספת לטפל בכאבי מחזור היא באמצעות התקן תוך רחמי הורמונלי למניעת הריון. ישנם שני סוגים של התקנים תוך רחמיים: התקנים ללא הורמונים, המכילים נחושת, והתקן הורמונלי, מירנה, המשחרר פרוגסטרון מסוג Levonorgestrel לתוך חלל הרחם. שני הסוגים הינם אמצעי מניעה ארוכי טווח, יעילים מאד, ויעילותם אינה תלויה במשתמשת, שלא חייבת לזכור ליטול גלולות בכל יום. יש לבחור את ההתקן בו מומלץ להשתמש בהתאם לציפיות ולרצון האישה: התקני הנחושת עלולים לגרום להתארכות והתחזקות מסוימת של הדימום הווסתי, ולעתים גם להחמרה בכאבי המחזור ולכן אינם מומלצים למי שסובלת מדימום ווסתי מוגבר או מכאבי מחזור. ההתקן ההורמונלי, מירנה, יתאים הרבה יותר במצבים אלה, משום שהוא גורם להפחתת הדימום הווסתי, ויכול לשמש כטיפול בתופעה של דימום ווסתי כבד וכאבי מחזור".

כיצד ניתן לטפל בדימום ווסתי כבד?

להתקן ההורמונלי, מירנה, יש התוייה לטיפול בדימום ויסתי כבד, וניתן להשתמש גם בגלולות למניעת הריון. לכל הגלולות למניעת הריון השפעה מסויימת על הפחתת הדימום הווסתי אולם הגלולה 'קלייר' היא היחידה שאושרה במיוחד לטיפול בדימום ווסתי כבד."

כיצד לטפל בתסמונת קדם ווסתית (PMDD)?

"תופעה אופיינית נוספת בגיל הפוריות היא תסמונת קדם וויסתית: אוסף של תסמינים פיסיים ופסיכולוגיים, המופיעים טרם הווסת, ברמות משתנות, וחלקם מפריעים לתפקודה של האישה. גלולות מתאימות למניעת הריון יכולות לסייע להפחתת או העלמת התסמינים ולאפשר לנשים לשמור על השגרה. נשים הסובלות מתסמונת קדם ווסתית יכולות להיעזר במספר רב של תכשירים מסוגים שונים, ביניהם גם גלולות למניעת הריון. מבין הגלולות המשווקות בישראל, הגלולה 'יאז' רשומה לטיפול בצורה הקשה של התסמונת הקדם ווסתית (PMDD) ושימוש בה עשוי לסייע להתמודד עם התופעה".

מהן תופעות הלוואי של גלולות למניעת הריון?

"גלולות למניעת הריון אכן מסייעות להתמודדות עם לא מעט השלכות של הפעילות ההורמונלית בגוף האישה, אולם לא תמיד המצב מושלם, ולעתים השימוש בגלולות גורם לתופעות לוואי לא רצויות, כגון כאבי ראש וירידה בחשק המיני. התאמה אישית של הגלולות לכל אישה מאפשרת טיפול אופטימלי בבעיה ומיעוט תופעות לוואי. לכל מטופלת מותאמת הגלולה האופטימלית עבורה. בעת התאמת גלולה למטופלת, נלקחים בחשבון גורמים רבים, ובהם רצון המטופלת, הציפיות שלה מהגלולה, היסטוריה רפואית אישית ומשפחתית של המטופלת, תופעות לוואי שהופיעו בעקבות נטילת גלולות בעבר ועוד. ההתאמה מתבססת על הניסיון של הרופא, אבל בגלל שכל אחת מאתנו היא יחידה ומיוחדת, לעתים יש להחליף מספר סוגים של גלולות, עד שמוצאים את המתאימה ביותר".

כיצד מטפלים בתופעות הנלוות לשימוש בגלולות: ירידה בחשק המיני וכאבי ראש?

"קיימות לפחות שתי סיבות לירידה בחשק המיני, כתוצאה משימוש בגלולות. הגלולות המשולבות למניעת הריון (שמכילות אסטרוגן ופרוגסטרון) מגבירות את ייצור החלבון הקושר את הטסטוסטרון בדם, ובעקבות זאת, לירידה ברמת הטסטוסטרון החופשי בדם. זוהי פעילות מבורכת, אם אנו רוצים לטפל בתופעות כמו אקנה ושיעור יתר, הקשורות ברמות מוגברות של אנדרוגנים (טסטוסטרון ואחרים), אולם בחלק מהנשים, השינוי יגרום גם לירידה בחשק המיני. תופעה נוספת הקשורה בירידה בחשק המיני היא שינוי ברירית הנרתיק, כתוצאה מההשפעה ההורמונלית של הגלולה, שעלול להתבטא ביובש וכאב בעת מגע מיני, ובעקבות זאת בירידה בחשק המיני. כיום ישנה בשוק הגלולה קלייר שמכילה אסטרוגן שהכי דומה לזה המיוצר בגוף האשה ומשפיע פחות על ייצור החלבון הקושר את הטסטוסטרון. לעתים החלפה של סוג הגלולה (לכזו עם הרכב הורמונלי אחר) מביאה לשיפור בחשק המיני. גם בעניין טיפול בכאב ראש, תתכן הקלה בעקבות החלפת גלולה.

כאבי ראש בסמוך למחזור החודשי ובזמן המחזור עצמו, הם תופעה מוכרת, שכנראה קשורה לירידה ברמות האסטרוגן, המתרחשת לקראת הדימום הווסתי. התופעה קיימת במחזורים טבעיים, בנשים שאינן נוטלות גלולות, וגם בנשים הנוטלות גלולות, בזמן ההפסקה בין החפיסות. חומרת כאבי הראש היא אינדיבידואלית, ובחלק מהנשים היא תלויה ברמת האסטרוגן בגלולה ובפרוטוקול הנטילה. בגלולות הנלקחות במשך 21 יום, עם הפסקה של 7 ימים בין החפיסות, מתרחשת ירידה חדה ברמת האסטרוגן בזמן ההפסקה. גלולות הנלקחות במשך 24 יום, עם הפסקה של 4 ימים ללא אסטרוגן (בישראל: גלולות יאז או מינס) עשויות לגרום לפחות כאבי ראש, בגלל מינון האסטרוגן הנמוך שלהן ומשך ההפסקה הקצר, שבעקבותיו, השינוי ברמת האסטרוגן קטן יותר. בישראל קיימת גלולה המשלבת אסטרוגן ופרוגסטרון, הנלקחת ברצף במשך 3 חודשים, שבסופם 7 ימים של אסטרוגן בלבד (גלולת סיזוניק), במטרה למנוע ירידה חדה ברמת האסטרוגן בדם. גלולה חדשה יחסית בשם קלייר, מכילה אסטרוגן שונה משאר הגלולות הקיימות בשוק (estradiol valerate), והיא ניטלת בפרוטוקול דינאמי שמחקה את המחזור הפזיולוגי של האשה, במהלך 28 יום. בכל יום שבו נוטלים את הגלולה על פי רצף הימים, רמת האסטרוגן יורדת עוד ועוד, כך שהירידה ההורמונלית מתונה מאוד. בגלולה זו יש רק יומיים ללא חומר פעיל, כלומר גם ה'הפסקה' קצרה מאד, מה שעשוי להפחית כאבי ראש תלויי מחזור. קיימות גם גלולות ללא אסטרוגן בכלל (גלולות המכילות פרוגסטרון בלבד), הנלקחות ברצף, ללא הפסקה בין החפיסות. אחת מהגלולות הנ"ל עשויה להתאים לנשים הסובלות מכאבי ראש סביב הווסת".

בואו דלבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום