סוכרת: ישנוניות והיפוגליקמיה

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, ב-900 משתתפים מבוגרים חולי סוכרת, עייפות, ישנוניות במהלך היום והפרעות נשימה עלולות להצביע על הסיכון להיפוגליקמיה

מאת: מערכת zap doctors

חולים מבוגרים עם סוכרת הסובלים מעייפות ניכרת במהלך היום קיים סיכון מוגבר להיפוגליקמיה (מיעוט סוכר בדם). כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. החוקרים מצאו כי בחולים עם ציונים גבוהים יותר בשני מדדים להערכת ישנוניות במהלך היום, הסיכויים להיפוגליקמיה חמורה היו גבוהים יותר משמעותית.

הפרעות נשימה בשינה וישנוניות במהלך היום נפוצות בחולים עם סוכרת מסוג 2. במטרה לקבוע אם תחושת עייפות במהלך היום קשורה באופן כלשהו לחומרת היפוגליקמיה, החוקרים בחנו נתונים על 898 חולים עם סוכרת מסוג 2. המשתתפים השלימו שני שאלונים להערכת הפרעות נשימה בשינה וישנוניות יתר במהלך היום, וגם נשאלו אודות מקרים של היפוגליקמיה חמורה. החוקרים מצאו כי בחולים עם ציונים גבוהים יותר במדדים אלו תועדו סיכויים גבוהים יותר משמעותית לאירועי היפוגליקמיה חמורה, בהשוואה לציונים נמוכים יותר (15.6% לעומת 9%).

החוקרים זיהו קשר בין תוצאה חיובית בקטגוריית "ישנוניות" להיסטוריה של היפוגליקמיה חמורה. מדד הישנוניות נותר גורם מנבא משמעותי להיפוגליקמיה חמורה בניתוחים אלו.

החוקרים כותבים כי ישנוניות כתסמין, ולא הפרעת נשימה בשינה בעצמה, עשויה להעיד על סיכון מוגבר להיפוגליקמיה. ישנוניות הינה תסמין לא ספציפי, הנובע מסיבות שונות, ויש להבחין בין תסמין זה להפרעות נשימה בשינה וחוסר שינה.

לסיכום, במבוגרים עם סוכרת מסוג 2, באלו עם ישנוניות יתר במהלך שעות היום, הסיכון להיפוגליקמיה חמורה היה גדול יותר. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר ולקבוע אם מדובר בגורם סיכון בעל חשיבות לאירועי היפוגליקמיה.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום