חבלות ראש: תרומת המציאות המדומה

(0)
לדרג

פיזיותרפיה, הדור הבא? תוצאות מבטיחות לטיפול ממוחשב בהנחיית מדריך, אשר תרם לשיפור קואורדינציה ושיווי משקל במסגרת שיקום אחרי פגיעות ראש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מציאות מדומה בשירות פיזיותרפיה. טיפול המבוסס על משחקי מציאות מדומה הביא לשיפור אמיתי ביכולת הקואורדינציה של חולים לאחר חבלת ראש טראומטית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-World Congress of Neurology. החוקרים מסבירים כי הטיפול יכול להתבצע בבית, בנוסף לטיפולי פיזיותרפיה רגילים, ושהמשובים מהחולים היו חיוביים מאוד.

טיפול המבוסס על מציאות מדומה כולל סדרה של תרגילי מציאות מדומה ומשחקים אינטראקטיביים, המכוונים לבעיות יציבה וקואורדינציה. הדבר נעשה באמצעות מערכת Xbox Kinect של מייקרוסופט, היכולה לתעד את תנועות החולה. מאחר שהחולים לא עבדו קודם לכן משחקים כטיפול אמיתי, החוקרים יצרו מדריך על המסך שיוביל אותם (PIA או PersonalInstructional Avatar).

כל מחזור טיפול בן 55 דקות כלל הכרת המדריך, לאחר מכן רבע שעה דקות של אימונים בהם המשתתף ביצע תרגילים שהמדריך הדגים לשיפור הקואורדינציה, ישיבה מאוזנת וקואורדינציה בין העין לראש. לאחר מכן, בוצעו במשך עשר דקות תרגילים בישיבה עם אובייקט לשיפור הקואורדינציה בין העין לראש, קיבוע מבט, וקואורדינציה בזמן עבודה עם אובייקט. לסיום, המדריך הוביל את המשתתף ל-20-25 דקות של ביצוע משימות בעמידה שנועדו לשפר את שיווי המשקל הסטטי והדינמי, קואורדינציה בין הגב לזרוע, דיוק בהנעת הזרוע וגמישות.

בשלב השני נערך המחקר בשלושה אתרים וכלל 15 חולים (9 גברים), בני 33 בממוצע, עם היסטוריה של חבלת ראש טראומטית כארבע שנים מוקדם יותר. החולים עברו הערכות באמצעות מגוון מדדים להערכת שיווי המשקל, יציבה, אטאקסיה ויכולת תפקודית וכן עברו הערכה באמצעות שאלון ייעודי. המחקר כלל שני מבחנים שנערכו במרווח של שבועיים עד חודש, 15 מפגשי משחקי וידיאו במהלך 5-6 שבועות ולאחר מכן מבחן נוסף וחזרה עליו לאחר חודש.

אפשר להשתקם גם בבית

החוקרים מדווחים על שיפור משמעותי במרבית הכישורים שנבחנו במחקר, כאשר בכל המקרים השיפור עלה על השינוי המינימלי הניתן לזיהוי. החולים זכו לשיפור ביכולת היציבה, שיווי המשקל והנעת הזרוע לפי המבחן שבוצע לאחר ההתערבות, כאשר שיפורים אלו נותרו במלואם או בדרגה מסוימת גם חודש לאחר סיום ההתערבות. התחום היחידי שבו לא חל שיפור הוא אטאקסיה (חוסר קואורדינציה או תנועות מגושמות של הגפיים, שאינן כתוצאה מחולשת שרירים, אלא מבעיות שיווי המשקל).

בחלק מהמקרים ניתן לבצע את הטיפול בבית, כאשר החוקרים ביססו קריטריונים מינימליים לשיווי משקל, יציבה ומדדים נוספים המסייעים בהערכת ההתאמה של הטיפול הביתי. החוקרים מתכננים לערוך מחקר קליני גדול להערכת התועלת של טיפול המבוסס על משחקי מציאות מדומה ולפתח מערכת שתהיה זמינה על דיסק או באמצעות רישום באינטרנט.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול פיזיותרפי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום