חיסון נגד שפעת ודלקת ריאות

(0)
לדרג

נתונים שהוצגו בכנס רפואי בארה"ב מצביעים על כך שהחיסון יעיל כפליים בקרב ילדים יחסית למבוגרים, ומסוגל להוריד בשני שליש את הסיכון לדלקת ריאות נרכשת בקהילה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חיסון נגד שפעת מביא לירידה חדה בסיכון לדלקת ריאות, אחד הסיבוכים החמורים ביותר של שפעת, כך דיווחו חוקרים בכנס ה-IDWeek בקליפורניה. מהתוצאות עולה כי החיסון לווה בירידה של 59% בסיכון לאשפוז לבית החולים עקב דלקת ריאות. עם זאת, התועלת של החיסון כנגד שפעת הייתה גבוהה יותר בילדים בהשוואה למבוגרים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם החיסון הפחית את הסיכון לדלקת ריאות על רקע שפעת, עם אישור מעבדתי, בחולים עם נתונים מאושרים אודות המצב החיסוני. לדבריהם, מחקרים קודמים שבחנו את הנושא התמקדו במקרים של דלקת ריאות מכל סיבה שהיא, ולא במקרים של דלקת ריאות על רקע שפעת, לא כללו אישור מעבדתי ולא כללו אישור של קבלת החיסון.

החוקרים הסבירו כי החיסון כנגד שפעת אינו מושלם עדיין קיים סיכון להדבקה בנגיף למרות קבלת החיסון, אך המחקר מכמת את הסיכון לאחד הסיבוכים החמורים של הזיהום הנגיפי. מצד שני, התועלת של החיסון נובעת לרוב מירידה בסיכון להדבקה בשפעת.

החוקרים השוו את ההיסטוריה של החיסונים בין אנשים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה על רקע שפעת (קבוצת המקרים) לחולי דלקת ריאות, אך ללא שפעת. המחקר התמקד שתי עונות שפעת 2010-2011 ו-2011-2012 וחלק מעונה שלישית, 2009-2010, וכלל בסך הכל 2,320 בני אדם שחלו בדלקת ריאות. 130 מהם קיבלו אישור מעבדתי לשפעת.

בקרב אותם 130 מטופלים, קיבלו 22% חיסון שפעת לפי הרשומות הרפואיות, בהשוואה ל-35% ממטופלי קבוצת הבי'וקת. מכאן עלה כי היעילות של החיסון עמדה על 59%, ללא הבדל משמעותי בניתוחי רגישות, אם כי זוהתה שונות מסוימת בתתי-קבוצות. בפרט, יעילות החיסון עמדה על 79% בילדים, בהשוואה ל-36% בלבד במבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום