היפוגליקמיה: האינסולין החכם

(0)
לדרג

היפוגליקמיה, ירידה חדה ברמת הסוכר בדם, היא תופעה מסכנת חיים. אינסולין חכם ותרופות חדשות מאפשרים שליטה ברמות הסוכר של חולי סוכרת

מאת: מערכת zap doctors

בעשורים האחרונים הפכה מחלת הסוכרת למחלה נפוצה, התוקפת יותר ויותר אנשים ומופיעה בגיל צעיר יותר מבעבר. למרות הנתונים המדאיגים, התרופות הניתנות לחולי הסוכרת היום הן יעילות יותר וחכמות יותר, כך שהחיים עם המחלה קשים פחות מבעבר. "חולה סוכרת שאותר בזמן, עוד בטרם נגרם נזק לאיברים בגופו, יוכל לחיות חיים בריאים, איכותיים וארוכים בזכות הטיפול הקיים כיום, ואשר מאזן את רמות הסוכר באופן אופטימלי ואידיאלי", אומר ד"ר חוליו וינשטיין, מנהל היחידה לסוכרת במרכז הרפואי וולפסון. "בהרבה מאוד מחקרים מדעיים כבר הוכח שחולה סוכרת אשר מסתייע בטיפול המאזן את רמות הסוכר שלו יחיה ויתפקד כאדם בריא כל עוד יימנע מרמות סוכר בערכים מסכני חיים".

סוכרת: תרופות חדשות (אילוסטרציה)
סוכרת: תרופות חדשות (אילוסטרציה)

המטרה רמות סוכר סבירות

מחלת הסוכרת מאובחנת אצל אנשים עם רמות סוכר גבוהות בדם. "בדומה לחום הגוף הנע סביב מידה מסוימת - חום גבוה מדי או נמוך מדי מסכן את הבריאות והחיים - כך גם מידת הסוכר צריכה לנוע סביב רמה מסוימת", מסביר ד"ר וינשטיין. "סוכר גבוה מהנורמה בצורה משמעותית, כמו גם סוכר נמוך מהנורמה, עלולים לסכן את הבריאות ואף את החיים".

כדי לבחון את רמות הסוכר בדם נלקחת דגימת דם מהמטופל ונשלחת למעבדה, שם נספרות מולקולות הגלוקוז המצויות בכמות מסוימת של דם. 70-140 מ"ג של גלוקוז בדציליטר של דם נחשבים נורמטיביים ותקינים. רמת סוכר גבוהה יותר לאורך זמן מעידה על מחלת הסוכרת. רמת סוכר גבוהה מדי המצויה בכלי הדם במשך שנים מזיקה באופן איטי ומתמשך לכלי הדם. מאחר שכל איברי הגוף מלאים בכלי דם, ההרס שלהם מהווה, למעשה, הרס לאיברי הגוף. אצל חולי סוכרת האיברים הנוטים להיהרס יותר מאחרים עקב רמת סוכר גבוהה הם העיניים, הרגליים, המוח, הלב, הכליות והעצבים ההיקפיים. חולי סוכרת שאינם מאותרים בזמן ולא זוכים לטיפול לפני שמופיעים סימפטומים משמעותיים, עלולים לסבול מפגיעות קשות אובדן ראייה, כריתת גפיים בעקבות נמק ואף כשל כלייתי חריף שעלול להוביל לדיאליזה או להשתלת כליה.

להלך על חבל דק

"יש חשיבות עצומה לאיתור מוקדם של חולי הסוכרת עוד בטרם נגרם נזק של ממש לאיברים ולפני שמאוחר מכדי לשקם ולהציל את האיבר", אומר ד"ר וינשטיין וקורא למטופלים להקפיד על בדיקות סקר תקופתיות. "מטופלים שיאותרו עם רמות סוכר גבוהות בדם ייבדקו שוב, ואם יוסק כי הם חולי סוכרת יותאם להם טיפול המאזן את רמות הסוכר בדם. הטיפול יבטיח שרמות הסוכר לא יהיו גבוהות מדי, ויכול גם להבטיח שהן לא יהיו נמוכות מדי.

"חולי הסוכרת מהלכים על חבל דק כשמשני צידיהם תהום עמוקה שאליה לא כדאי להם ליפול. בעוד שרמת סוכר גבוהה גורמת נזק איטי ומתמשך, רמת סוכר נמוכה גורמת נזק מיידי שעלול להיות משמעותי ביותר. המוח לא יכול להמשיך להתקיים ולתפקד ללא אספקת סוכר, ולכן היפוגליקמיה חריפה עלולה לסכן את חיי החולה. הקושי הגדול בטיפול בחולי סוכרת הוא שמירה על רמת סוכר מאוזנת, לא גבוהה מדי ולא נמוכה מדי, ולהשיג ערכים שאינם מסכני חיים. השאיפה היא שהטיפול התרופתי יוריד את רמות הסוכר לרמות סבירות אבל לא יוריד אותן מתחת לגבול מסוים".

היפוגליקמיה, ירידה של רמת הסוכר בדם, מלווה לרוב בתחושות של רעב, חולשה, עייפות, חוסר אנרגיה, בלבול, חוסר ריכוז, איטיות ועוד. ברמות נמוכות מאוד של סוכר ייתכנו גם הזעה, רעד בידיים, אובדן הכרה ואף מוות. כשתחושות אלה מתעוררות צריך לאכול ורמת הסוכר עולה, ובמקרים חריגים יש צורך בהזרקת תרופה מתאימה. אולם ישנם מקרים שבהם החולה לא מרגיש סימנים מקדימים או שההיפוגלקמיה מתרחשת במהלך השינה, ואז החולה עלול להינזק קשות ואף למות. היפוגליקמיה מסוכנת במיוחד לחולי לב וקשישים: בעקבות ירידת הסוכר מפריש הגוף הורמונים כדי להעלות את רמות הסוכר. אחד ההורמונים הוא אדרנלין, אשר גורם להתכווצות של הלב במהירות גבוהה ביותר דבר העלול לגרום לכשל לבבי, אי ספיקת לב, בצקת ריאות ואף מוות אצל חולים וקשישים.

לדברי ד"ר וינשטיין, אירועי היפוגליקמיה היו שכיחים פעם בשל השימוש בתרופות הישנות, אולם הודות לתרופות מתקדמות וחכמות התופעה הזו כמעט ונעלמה היום. "זוהי מהפכה של ממש", הוא אומר. "בעוד שבעבר אירועי היפוגליקמיה שחייבו טיפול חירום רפואי היו מנת חלקם הקבועה של החולים, כיום הם יכולים להשתחרר מהדאגה הזו. ברגע שנעלם החשש מאירועים היפוגליקמיים מסכני חיים, הטיפול בחולי הסוכרת הפך פשוט יותר, יעיל יותר ובטוח יותר".

תרופות חכמות

כשמדברים על תרופות חכמות מתכוונים למעשה לתרופות המסייעות לאיזון רמות הסוכר ומורידות אותן עד לגבול מסוים בלבד, בלי לאפשר להן לרדת לרמות מסוכנות. בין התרופות הללו ניתן למצוא אינסולינים "חכמים" עתידיים של חברות נובונורדיסק ו"אלי לילי", וגם תרופות כמו "ויקטוזה" ו"בייטא", שאינן אינסולינים אבל פועלות בצורה דומה - מונעות רמות סוכר גבוהות מבלי לגרום לסכנה של היפוגליקמיה.

"הקסם הכרוך בטיפול בתרופות אלה מתבטא בעובדה שהתרופה פועלת רק כאשר יש רמת סוכר גבוהה", מסביר ד"ר וינשטיין. "כאשר הסוכר מגיע לרף תחתון מסוים שנחשב בטוח, אז לא משנה כמה תרופה תוחדר - הוא לא ירד לרמה נמוכה יותר. וזה נהדר. בנוסף לכך, השימוש ברוב התרופות הללו אינו כרוך במעקב תכוף מדי אחרי רמות הסוכר בדם, לוקחים אותן פעם אחת ביממה מאחר והן ארוכות טווח, ואחדות מהן 'ויקטוזה' ו'בייטא' גם מסייעות לירידה במשקל. השמנת יתר היא מנת חלקם של חולי סוכרת רבים, והיא כשלעצמה מחמירה את מחלת הסוכרת. לכן איבוד המשקל מהווה רווח משני משמעותי ביותר. היום אף נבדקת אפשרות לתת את התרופות הללו לטיפול בעודף משקל גם אצל אנשים שאינם סוכרתיים, כלומר שההתוויה שלהן תהיה לא רק טיפול בסוכרת אלא גם טיפול במשקל עודף".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום