מדוע סיגריות מנטה מסוכנות יותר?

(6)
לדרג

היום שאחרי ההגבלות על פרסום ושיווק טבק: האם אנשים יקנו באינטרנט? מי יאבד את עבודתו? לפי משרד הבריאות, מצב הרגולציה להפחתת העישון גרוע מבמקסיקו

מאת: מערכת zap doctors

בוועדת הכלכלה של הכנסת החלו לדון אתמול (ב') בהצעת החוק הממשלתית לאיסור פרסום מוצרי טבק, ובמשרד הבריאות מקווים שזה הצעד הראשון לכיוון איסור גורף של פרסום מכירת המוצרים.

מטרת התיקון המוצע היא לאסור כמעט בכלל את הפרסומות למוצרי טבק, למעט חריגים מעטים, ולהגביל את שיווק המוצרים למשל טבק בטעמים. כיום הפרסום מותר למעט חריגים והכוונה היא להפוך את המשוואה כך שהפרסום יהיה אסור למעט חריגים שיוגדרו בחוק. כמו כן מוצע לאסור פרסום בנקודות מכירה, להגדיל את האזהרות בפרסומות שיותרו ועל גבי המוצרים ועוד.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, ציין כי ישראל משתדלת ליישר קו עם מדינות העולם מבחינת הרגולציה להפחתת עישון, אולם "אנחנו לא במקום טוב, מדינות עולם שלישי כמו מקסיקו מקדימות אותנו".

הסוף של הסיגריות?

דיון מעניין התפתח סביב סיגריות המנטה. ח"כ מיכל רוזין (מרצ), התייחסה להצעה בחוק לפיה ייאסר ייצור, יבוא ושיווק של טבק בטעמים, ואמרה כי אף שהיא מתנגדת נחרצות לעישון, היא עדיין לא משוכנעת שצריך לאסור למכור סיגריות מנטה. "כשאדם בוגר מחליט לעשן ומחליט שטעם המנטה יותר טעים לו לא צריך להפלות אותו לעומת מי שמעשן נובלס למשל". על כך השיב פרופ' גמזו כי הטעמים לא נוצרו כדי לאפשר בחירה למי שכבר מעשן, אלא כדי ללכוד את מי שלא מעשן. מקדם הבריאות הארצית במשרד הבריאות, חיים גבע, הוסיף כי ההתמכרות לסיגריות מנטה היא קשה יותר. גבע אף התייחס לכף שהעולם נמצא בדרך ל"סוף המשחק" לאסור לחלוטין על השימוש במוצר. "גם החברות מבינות שמשחק הסיגריות עתיד להיגמר והן עוברות לשווק סיגריות אלקטרוניות", אמר גבע.

יו"ר פורום יבואני סיגרים, מקטרות וטבק באיגוד לשכות המסחר, גדי לוי, טען כי הצעת החוק, שנועדה לצמצם עישון בקרב בני נוער, תפגע גם במי שמעשן מקטרות וסיגרים. "איסור יבוא טבק בטעמים יוציא אותנו מחוץ לחוק", אמר. דברים דומים אמר גם אבי כהן, בעלי של עסק שקיים מעל 50 שנה למוצרי טבק ועישון. הוא הוסיף כי מי שמעשן סיגרים ומקטרות זו אוכלוסייה מבוססת, שתמצא פתרונות אחרים או תקנה את המוצרים באינטרנט. עו"ד דן פרידמן שייצג את דובק טען כי הצעת החוק מנציחה את השליטה של המוצרים מחו"ל ותסייע לייצר מקומות עבודה בטורקיה על חשבון מקומות עבודה בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום