פונדקאות: ילד אסור, ילד מותר

(0)
לדרג

חוק הפונדקאות בישראל איננו מאפשר לזוגות חד-מיניים להביא ילדים לעולם באמצעות אם פונדקאית בתשלום. היכן עומד הליך החקיקה בנושא, ומה זוגות אלו יכולים לעשות?

מאת: מערכת zap doctors

זוגות חד-הוריים וחד-מיניים החיים בישראל ורוצים להביא ילד לעולם, אינם יכולים לעשות זאת. "חוק הפונדקאות" שנחקק בישראל ב-1996 מקשה על זוגות ממגזרים אלו להביא לעולם ילדים דרך אם פונדקאית. כדי לממש את חלום הקמת המשפחה, נאלצים הורים לעתיד אלו לפנות למדינות זרות, בהן הליך הפונדקאות הוא חוקי גם עבורם.

סיגל רוסק-גיסין, עורכת דין, מגשרת ומפעילת המרכז "חיים חדשים תמר וסיגל", מסבירה: "בארץ, למעשה, עוד אין הצעת חוק שמסדירה את נושא הפונדקאות בעבור זוגות חד-מיניים. לפני כשנתיים הוקמה ועדה בריאותית בראשות פרופסור מור יוסף, שדנה בכל מיני סוגיות הנוגעות לבריאות, ובהן גם נושא הפונדקאות בעבור זוגות חד-מיניים או יחידנים (הורה יחיד)".

ועדת מור יוסף המליצה לשנות את החוק בעניין באופן שיאפשר לזוגות חד מיניים לעשות פונדקאות בישראל, אולם רק פונדקאות, ללא תשלום לפונדקאית עצמה.

מדוע הוועדה המליצה על פונדקאות אלטרואיסטית בלבד?

"הסיבה להגבלה זו נובעת ממחסור גדול בנשים פונדקאיות בארץ, בעבור זוגות סטרייטים, שבגלל בעיה רפואית כזאת או אחרת, לא יכולים להביא ילד לעולם. אך עצם ההצעה לחקיקה כזו משמרת את האפליה בין זוגות סטרייטים לזוגות חד-מיניים.

הרי גם לזוגות כאלו יש בעיה רפואית: אין להם רחם. אבל איזו אישה פונדקאית תסכים להשאיל את גופה בעבור פרויקט שכזה ללא שכר הולם ובחינם? התשובה היא שכנראה לא יהיו נשים רבות כאלה".

רוסק גיסין מוסיפה: "הרעיון להסדיר את החקיקה בעבור זוגות חד-מיניים, כדי שיוכלו להביא ילדים לעולם, באמצעות אם פונדקאית, הוא רעיון מבורך, אבל על פי ועדת מור יוסף והמלצותיה, הם עדיין נותרים מופלים, כי הזוגות הסטרייטים נתפסים בחברה כ'יותר חשובים מהם'. מכאן שהמלצות ועדת מור יוסף לא באמת יקלו על מצבם של בני הקהילה הגאה, אלא ימשיכו להערים עליהם קשיים רבים, בהבאת ילדים לעולם".

על פי רוסק-גיסין, האפליה הזו קיימת בנושא הפונדקאות, בגלל שהיא קיימת קודם כל בשלל עניינים חברתיים נוספים: בדיוק כמו העובדה שזוגות חד-מיניים אינם מורשים להתחתן בארץ, אלא רק בחו"ל. "נושא החתונה לגאים הוא נושא מדובר, וזוגות רבים מבני הקהילה מתחתנים בקפריסין או בכל מקום אחר, וכך מוצאים את הדרך לממש את עצמם", היא מציינת. "אבל כשמדובר בצורך הבסיסי של להפוך להורים, מדובר בדיני נפשות, ולכן החקיקה חייבת להשתנות".

חד-מיניים שרוצים להיות הורים: מה בכל זאת ניתן לעשות?

כיום האפשרות הריאלית היחידה העומדת בפני זוגות חד-מיניים ישראלים להביא ילדים לעולם היא לאתר לבדם, או דרך מרכזים בארץ, העובדים בשיתוף עם מרכזי פונדקאות ברחבי העולם, פונדקאית זרה, ולשאת את המחיר הפיזי והנפשי שעולה בעקבות המרחק ממנה ומההריון בפועל.

איזה שינויים קונקרטיים צריכים להיעשות בחוק הפונדקאות, כדי לאפשר לזוגות חד-מיניים להקים משפחה באמצעות פונדקאות בארץ? רוסק-גיסין מסבירה: "כמו שהחוק כולל בתוכו אפשרות להליך פונדקאות לגבר ואישה, לנשואים או ידועים בציבור, כפי שהוא מנוסח כיום, הוא צריך לכלול בתוכו גם זוגות חד-מיניים וחד-הוריים. בנוסף, החוק האידיאלי צריך להרחיב את הקריטריונים של מי שיכולה להיות פונדקאית ולשאת עבור הזוגות את הילדים. זאת בכדי שיהיה יותר היצע, לביקוש שמן הסתם יגדל, אם וכאשר בני הקהילה הגאה ייכללו בחוק.

אחד השינויים הנדרשים הוא לאפשר לנשים שעברו ארבע לידות להיות פונדקאיות. כיום החוק בישראל מאפשר זאת לאישה שעברה לא יותר משלוש לידות, אבל אין להגבלה זו סיבה רפואית ממשית".

האם שרת הבריאות יעל גרמן מתכוונת לשנות את המצב?

"שרת הבריאות יעל גרמן בהחלט הביעה תמיכה בשינוי החקיקה לטובת הזוגות החד-מיניים. גרמן שייכת למפלגת 'יש עתיד' שבמצע הבחירות שלה הבטיחה לקהילה הגאה שיווין זכויות ותמיכה. כעת הגיע הזמן לגבות את הרעיונות האלו גם בחקיקה. שרת הבריאות יכולה לקבל את המלצות ועדת מור יוסף, לדחות אותן, או לשנות אותן.

בעולם שאינו אוטופי, אלא בעולם תקין, זוגות חד מיניים או הורים יחידים צריכים להיות מורשים להביא ילדים לעולם בלי יותר מדי סיבוכים בירוקרטים בדרך".

בואו לדבר על זה עכשיו בפורום פונדקאות בדוקטורס

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום