כמה עולים טיפולי השיניים בצה"ל?

(0)
לדרג

לפי דו"ח מבקר המדינה, השירות ניתן שלא על פי הנוהל לעשרות אלפי אזרחים, בני משפחות של משרתי הקבע; מעבר לכך - לצבא עצמו אין מושג מה מחיר הטיפולים

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה עם דיוני התקציב, מזהירים בצה"ל ובמשרד הביטחון כי הקיצוץ בתקציב יגרור פגיעה אנושה בהתמודדות עם איומי הטרור והמלחמה. היום (ג') דנה הוועדה לביקורת המדינה בדו"ח מבקר המדינה על מערך רפואת השיניים בצה"ל, המגלה כי בניגוד לנהלים, מממן צה"ל טיפולי שיניים לא רק לחיילים אלא גם לעשרות אלפי אזרחים נוספים - משפחות אנשי הקבע, גמלאים, משפחות מקבלי קצבת פרישה, אלמנות ושארים. בנוסף, לצה"ל אין כלל מושג כמה עולה הטיפול הנוסף הזה.

על פי דו"ח המבקר, הזכאות הקבועה בפקודת מטכ"ל לטיפולי שיניים בצה"ל בתשלום, הורחבה לעשרות אלפי אזרחים באמצעות הוראת קצין רפואה ראשי בלבד, ולא באמצעות פקודת מטכ"ל, כמתבקש. המבקר מדגיש כי במפקדת קרפ"ר אין מידע בנוגע לעלות הטיפולים בבני משפחותמשרתי הקבע, וכתוצאה מכך, בין היתר, צה"ל אינו יודע אם הוא מכסה את עלויותיו במתן טיפולי רפואת שיניים לבני המשפחה של משרתי הקבע. לדברי המבקר, נתון זה חשוב על מנת שיילקח בחשבון בעת קביעת מחירי המחירון של טיפוליהשיניים המוענקים לבני המשפחה של משרתי הקבע.

לדברי מבקר המדינה, "מערך רפואת השיניים מנוהל ללא מערכת מידע, היכולה לספק למפקדים שבמערך נתונים בסיסיים לצורך ניהול מיטבי של המערך, לרבות מידע אודות מספר החיילים שטופלו במערך רפואת השיניים ומידת ניצולו. צה"ל אינו אוכף את הוראת קצין הרפואה הראשי ואת פקודת מטכ"ל בנוגע לצעדים שיש לנקוט במקרים שחיילים ובני משפחה של משרתי הקבע לא התייצבו לטיפולי שיניים שנקבעו עבורם. מחלקת רפואת השיניים לא קבעה מדדים לזמני ההמתנה לתורים לפי סוגי הטיפולים השונים. בהיעדרם, לא ניתן לדעת אם זמני ההמתנה הקיימים בפועל הםארוכים מדי או בגדר נורמות רצויות".

"ברור שחייל, בסדיר ובמילואים, חייב לקבל את מלוא הטיפול הרפואי, אך לא יעלה על הדעת חגיגה תקציבית שכזאת שאף לא אושרה כדין בפקודות מטכ"ל. בעוד שהצבא מהלך עלינו אימים אם יקוצץ תקציבו, הרי שמתברר שהוא עצמו מנהל את תקציבו ברשלנות, בזבזנות ובחובבנות", אמר לקראת הדיון יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס).

להפריט יעלה יותר

בתשובת חיל הרפואה בדיון נאמר כי האזרחים המטופלים במרפאות צבאיות, הם בשיעור 4% בלבד מכלל המטופלים במרפאות אלו, והם מקבלים טיפול תמורת תשלום - כמחירי קופות החולים.

תא"ל (מיל) יוסי ביינהורן, ממשרד מבקר המדינה הוסיף בדיון כי המערך מגלגל כ-70 מיליון שקלים מדי שנה, ונרשמה ירידה ניכרת בשביעות הרצון של החיילים מטיפולי השיניים.

קצין הרפואה הראשי הנכנס, אל"מ דוד דגן, ציין כי לפעמים לפי הצורך יש בבסיס יותר רופאים מאשר התקן, והדגיש כי כיוון שניכר חוסר ברופאים בארץ בכלל, וברופאי השיניים בפרט - אי אפשר להפריט שירות זה. לדבריו, בטיפול ניתנת עדיפות ברורה ללוחמים.

סא"ל שי גורן, עוזר הקרפ"ר, אמר בתגובה לנתונים כי במשך שנים מערך רפואת השיניים לא היה ממוחשב. אך כיום הטיפולים כולם ממוחשבים כולל צילומי הרנטגן. לדבריו, אפשרות של הפרטת השירות נבדקה והתבררה כיקרה הרבה יותר מהשירות הקיים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום