עישון בהריון נזק נפשי לילד

(0)
לדרג

עוד סיבה להפסיק לעשן: מחקר אמריקאי חדש הראה שאמהות המעשנות במהלך ההריון מכפילות הסיכון להפרעה דו קוטבית (מאניה דפרסיה) אצל ילדיהן לעתיד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון בכלל, ובוודאי שעישון בהריון לא מביא כל תועלת, אך ממדי הנזק רק הולכים ומתבהרים ממחקר למחקר. לפי מחקר אמריקאי חדש, לילדים של נשים המעשנות במהלך ההריון סיכון כפול להפרעה דו-קוטבית, מחלה המכונה גם מאניה דפרסיה.

ברקע למחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Psychiatry, מסבירים החוקרים מאוניברסיטת קולומביה כי מחקרים קודמים הציעו קשר בין עישון במהלך ההריון להפרעות פסיכיאטריות אחרות, כולל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות והפרעות התנהגות. עם זאת, מאניה דפרסיה לא זכתה לתשומת לב רבה בהקשר של חשיפה לעישון במהלך ההריון.

במחקר הנוכחי השתתפו 79 מטופלים שסבלו מהפרעה דו קוטבית ו-654 משתתפים בריאים, תואמים בגיל, ללא הפרעה זו. כל המשתתפים לקחו חלק במחקר Child Health and Development Study.

נמצא כי בקרב ילדים לאמהות שעישנו במהלך ההריון נרשמה עלייה של פי שניים בסיכון להפרעה דו קוטבית. במודל זה, עישון במהלך ההריון היה הגורם המנבא היחיד והמשמעותי ביותר שיכול היה להסביר הפרעה דו קוטבית בצאצאים.

מומחים בתחום מסבירים כי עישון אמהי במהלך ההריון הינו בין המשתנים הסביבתיים התורמים לסיכון להפרעות החצנה והפרעה דו-קוטבית, בשילוב או באינטראקציה עם נטייה גנטית.

לדברי החוקרים, אף שדרושים מחקרים נוספים בנושא, מהנתונים עולה כי גישה מונעת, דוגמת הפסקת עישון בנשים הרות, עשויה לסייע בהפחתת תחלואה בהפרעה דו קוטבית או החמרת המחלה.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום