סוכרת ומחלת כליות סיכון ללב

(0)
לדרג

מחקר ענק מטייוואן מגלה כי תחלואה כפולה בסוכרת ומחלת כליה מעלה גם את הסיכון למחלות לב פי 5. החוקרים מציעים למי שהחל דיאליזה לעבור בדיקת סוכר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחלות באות בצרורות. בחולים חולי סוכרת ומחלת כליות בשלב סופני קיים סיכון הרבה יותר גבוה למחלות לב וכלי דם, בהשוואה למי שסובל מאחת מהמחלות בלבד. כך עולה מתוצאות מחקר חדש מטייוואן, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

מהממצאים עולה כי לסוכרת ומחלת כליות סופנית השפעה משותפת על הסיכון להתפתחות אוטם לבבי, אירוע מוחי או אי-ספיקת לב. נמצא כי הסיכון לאוטם לבבי היה גבוה במיוחד במחקר הנוכחי. בהשוואה לנבדקים ללא סוכרת או מחלת כליות סופנית, בחולי סוכרת נרשמה עלייה של קרוב ל-70% בסיכון לאוטם לבבי ובחולים עם מחלת כליות סופנית נרשמה עלייה של 170% בסיכון. עם זאת, בחולי סוכרת ומחלת כליות נרשמה עלייה של פי חמישה בסיכון לאוטם לבבי.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות כמיליון נבדקים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית טייוואן, חלקם חולים במחלת כליות סופנית שהחלו בטיפול דיאליזה במהלך השנים 1998-2009. כל המשתתפים היו בני 18 שנים ומעלה, ללא היסטוריה של אוטם לבבי קודם, אירוע מוחי או אי-ספיקת לב, ולמעלה מ-99% מחולי הסוכרת סבלו מסוכרת מסוג 2. החוקרים סיווגו את החולים לחמש קבוצות, בריאים, חולי סוכרת ללא מחלת כליות, חולי כליות עם סוכרת, חולי כליות בי סוכרת, וחולי כליות שהסוכרת אובחנה אצלם במהלך המחקר.

נמצא כי הסיכון למחלות לב וכלי דם עלה באופן הדרגתי עם הופעת סוכרת, מחלת כליות סופנית, או שתיהן. מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשרים שנה נע סביב 13-50% בחולים עם סוכרת ו-30-87% בחולים עם מחלת כליות סופנית.

בחולים עם מחלת כליות סופנית שפיתחו סוכרת נרשם סיכון דומה לאחר 20 שנים למחלות לב וכלי דם, כמו חולים עם מחלת כליות סופנית וסוכרת קיימת, לצד שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לחולים עם מחלת כליות סופנית, אך ללא סוכרת.

לאור זאת, החוקרים מציעים בדיקות סקירה שגרתיות לזיהוי נוכחות סוכרת חדשה לאחר דיאליזה, במטרה להביא לאיזון מוקדם של רמות הסוכר בדם ולמניעת גורמי סיכון שונים לאירועי לב וכלי הדם.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום