חייל, שפר ניקיונך!

(0)
לדרג

יום ההיגיינה הבינלאומי הוא תזכורת טובה לחשיבות שמירת ההיגיינה בשירות הצבאי: שפשפת, פטרת ואקנה אינן גזירת גורל. וגם: איך לשטוף ידיים בתנאי שטח

מאת: מערכת zap doctors

ידוע כי הימים הראשונים לאחר הגיוס הם הימים הקשים ביותר לחיילים הטריים, הצריכים להסתגל למשמעת חדשה, סדר יום קפדני ומסגרת שונה ממה שחוו עד כה. מרבית ההמלצות למתגייסים כוללות ציוד חשוב שעליהם להביא עימם, דוגמת גופיות לבנות, גרביים תרמיות, שעון יד, פנס ראש ומנעול לקיטבג הגדול. עוד מזכירים להביא כלי רחצה, כפכפים למקלחת, נעלי ספורט, בגדי ספורט וסדין שיצמצם מגע בין הגוף לבין השמיכה הצבאית.

מוצרי חובה בתיק רחצה לחייל (אילוסטרציה)
מוצרי חובה בתיק רחצה לחייל (אילוסטרציה)

ישנם פריטי ציוד משמעותיים לא פחות שאינם מוזכרים ברשימות הציוד המסורתיות, ועוסקים בהיבט הבריאותי. אין הכוונה לתרופות רגילות כמו כדור לכאב ראש או טיפות אף, אותן ניתן להשיג במרפאות הצבאיות, אלא לתכשירים שונים, שיכולים להקל על תופעות פיזיות שונות שנתקלים בהן במהלך השירות הצבאי בכלל, ובטירונות בפרט.

חובה בכל תיק רחצה

משחה לשפשפת: אחת התופעות המוכרות, בגלל שכיחותה בקרב חיילים, כתוצאה מהלחות, החום והזיעה שפוקדת אותם. שפשפת עלולה להופיע באזורים בהם העור בחיכוך ולחות גבוהים, דוגמת קפלים במפשעות, בבית השחי, מתחת לחזה נשי וכיו"ב. בניגוד למחשבה הרווחת, לא כדאי לשפשף את המקום עם סבון ועדיף לרחוץ במים פושרים ולא חמים. כמו כן, ניתן למרוח קרם אנטי-פטרייתי שמרגיע את הגירוד, דוגמת דרמג'ל, redskin או אלוורה, לצד הקפדה על הרגלי ההיגיינה.

תכשיר לפטרת ציפורניים: כפכפים למקלחת הם פריט חובה במקלחות הצבאיות, אך אין זה מבטיח הגנה מלאה מפני פטרת ציפורניים. זאת מאחר והפטרת יכולה להופיע גם ללא קשר למקלחת, אלא כתוצאה מהלחות בנעליים הצבאיות הסגורות. מעבר לעובדה שפטרת פוגעת באסתטיות של הציפורניים, היא גם מתפשטת לעור בין האצבעות, גורמת לעור יבש, סדוק, מגרד ומתקלף. כדאי להקפיד על גרביי כותנה, אוורור הרגליים ורחיצה יומית של העור בין אצבעות הרגליים, על מנת למנוע את התפתחות הפטרת. במקרים בהם התפתחה הפטרייה, כדאי לטפל בה עם הופעתה באמצעות תכשירים אנטי פטרייתיים, דוגמת מיקוסן, המכילים בתוכם תרופה נגד פטריות שחודרת את לוחית הציפורן ומגיעה עד מיטת הציפורן, בצורה המאפשרת טיפול בזיהום באופן ממוקד, לצד שימוש בתכשירים ללא מרשם רופא, כמו אגיסטן אלוורה.

טיפול באקנה: הגיוס לצבא מסמל את תום תקופת ההתבגרות הקלאסית, זו שהתאפיינה בפנים מלאות בפצעים ואקנה. עם זאת, רבים ממשיכים לסבול מכך לאורך השירות הצבאי ובמיוחד במהלך הטירונות. הפצעים נוצרים מהפרשת שומנים בכמות מוגברת, מבלוטות החלב בעור, שאינן מביאות לנשירת תאי העור המתים בקצב תקין, בשל תנאי החום, הלכלוך וההזעה, כך שהנקבוביות נחסמות וגורמות לפצעי אקנה. מומלץ לשטוף את הפנים במים פושרים ולייבשם במגבת נקייה בעדינות, ללא שפשופים. כמו כן, כדאי להימנע מגירוד הפצעים, דבר העלול להחמיר את מצבם, ולנקות את הפנים באמצעות מגבונים/מי פנים. ציוד יעיל לכך הוא תרחיץ פנים אנטי בקטריאלי או משחות נגד אקנה.

ניקוי הידיים: במהלך הטירונות יורדים לשכיבות סמיכה, מחזיקים נשק, מנקים אותו, טובלים אותו בסולר, מנקים את השירותים... ואז גם צריכים לאכול, לשפשף את העיניים ולבצע פעילויות רבות עם הידיים, פעילויות הדורשות את ניקיונן. כמובן שעדיף לרחוץ ידיים במים וסבון, אך מאחר שלא תמיד הסיטואציה מאפשרת זאת, נמצאים בשטח או באמצע פעילות, ניתן להשתמש בג'ל חיטוי ללא שטיפה, אלכוג'ל, סנו מדיק ואלכו קלין, שמקנה ניקוי מקסימאלי מפני חיידקים ומתנדף במהירות מהידיים. יתרונו של ג'ל חיטוי הוא שאינו דורש ניגוב ידיים לאחר מכן או שטיפתן במים, והוא מגיע בבקבוקים בגדלים שונים המתאימים לנשיאה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום