אוסטיאופורוזיס: להעצים את העצם

(0)
לדרג

תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מעישון ומאלכוהול תורמים לצפיפות העצם; הקפדה על אלה חשובה בגיל ההתבגרות, בו מגיעה מסת העצם לצפיפות שיא

מאת: ד"ר גילה רוזן

העצמות שלנו הן איבר דינמי, הנבנה ומתחדש כל הזמן, ולכן עלינו לפעול כל הזמן כדי לחזקן ולשמור על בריאותן לאורך כל החיים. הזנחת העצמות דומה להזנחת סדקים הנוצרים בקיר: אם נתעלם מהם ולא נטפל בזמן, בסופו של דבר הקיר יתפורר. זה מה שקורה במחלת האוסטיאופורוזיס, המאופיינת בדלדול של מסת העצם ובשינוי בצפיפותה ובאיכותה, דבר ההופך את השלד לפגיע מאוד וחשוף לשברים.

יום המודעות לאוסטיאופורוזיס. במצב של אוטסיאופורוזיס כל מכה קטנה שסופגות העצמות עלולה לשבור אותן, ואפילו סיטואציות יומיומיות פשוטות כמו היתקלות באדם אחר עלולות להוות סכנה. עם התקדמות המחלה נגרם קושי בתפקוד בשל שברים בעצמות, ועמוד השדרה יכול להתעקם. זהו אחד הגורמים העיקריים לפגיעה באיכות החיים בגיל מבוגר. למחלה אין סימפטומים מוקדמים, ולכן חשוב מאוד לבצע בדיקה לצפיפות העצם בהתאם להמלצות כדי לדעת מה מצב העצמות, למנוע הידרדרות ואף לשפר את צפיפות העצם.

גורמי הסיכון לאוסטיאופורוזיס

הגורם העיקרי שיקבע מה הסיכוי לשמור על צפיפות עצם גבוהה בגיל מבוגר הוא גנטיקה, ולכן חשוב לברר אם יש היסטוריה משפחתית של אוסטיאופורוזיס כדי לפעול למניעה ולחיזוק של העצמות. גורם נוסף הוא המין: נשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לחלות באוסטיאופורוזיס, מאחר שמלכתחילה הן מסיימות את תהליך הגדילה מוקדם יותר מגברים, ומסת העצם הסופית שלהן נמוכה יותר. ככל שנשים קטנות ורזות יותר, כך עולה הסיכוי לחלות באוסטיאופורוזיס, וזאת משום שכשהעצמות קטנות, "בנק הסידן" עלול להיגמר מהר יותר.

עוד גורם הוא מחסור בסידן. רמת סידן תקינה בדם אינה חיונית רק לבריאות העצמות, אלא לתפקוד הגוף בכלל. אם אין אספקת סידן טובה מבחוץ, הגוף ייקח את הסידן מהעצמות, וכך ייווצר חוסר משמעותי, שבמקרים חמורים עלול לסכן את בריאות העצם. המקור הנוח והקל ביותר לצריכת הכמות המומלצת של סידן הוא אכילת שלושה מוצרי חלב ביום. יש להעדיף את המוצרים הבסיסיים והפשוטים, שאין בהן תוספות מרובות. ניתן לצרוך סידן גם ממקורות צמחיים כמו תרד, ברוקולי וטחינה, וכמובן מסרדינים שהם מקור עשיר בסידן. במקביל, כדי לאפשר שימור סידן מקסימלי, כדאי להימנע מאכילת מאכלים המכילים נתרן רב כמו אבקות מרק, מזונות משומרים וחטיפים, הגורמים לאיבוד מוגבר של סידן בשתן. לגבי תכולת החלבון בתפריט חלוקות הדעות, אך אין ספק שהדיאטה ה"מערבית" הנפוצה כיום מכילה עודפי חלבון בלתי נחוצים. העשרת התפריט בפירות וירקות טובה גם לבריאות הכללית וגם לבריאות העצם.

מחסור בסידן יכול להופיע גם בעקבות דיאטות הרזיה לא מאוזנות, הכוללות צריכה מוקטנת של קלוריות. לכן, חשוב ביותר להימנע מדיאטות כאלה, בעיקר בגיל הצמיחה ובגיל המעבר. גורם סיכון נוסף לבריאות העצם הוא מחסור בוויטמין D, תופעה נפוצה בימינו מאחר שמחד המזון שאנו צורכים פחות עשיר בוויטמין D ומאידך אנו נחשפים פחות לשמש. החסר בוויטמין זה מפחית את יעילות הספיגה והשימור של סידן, ופוגע גם בשיווי המשקל ובחוזק השריר שני גורמים היכולים להגן מפני נפילות ושברים בגיל מבוגר. רצוי להיות מודעים לרמת הוויטמין בדם ולתקן אותה במקרים שמתגלה חסר.
עוד גורמי סיכון לבריאות העצם הינם עישון וצריכת אלכוהול מופרזת: ככל שמעשנים יותר, כך נגרם נזק רב יותר לעצמות, גם אם מדובר באדם שאוכל נכון ומרבה בפעילות גופנית. כך גם צריכת אלכוהול רבה. הורים למתבגרים רצוי שייתנו על כך את הדעת, ויגידו לצעירים שיש למנהגים נפוצים אלה השלכה על בריאותם בטווח הרחוק.

כיצד נוכל למנוע אוסטיאופורוזיס?

תקופת הילדות היא חלון הזדמנויות קריטי לבניית עצם חזקה. צפיפות עצם טובה בסיום גיל ההתבגרות יכולה למנוע אוסטיאופורוזיס בעתיד. מסת העצם מתחילה להצטבר עוד לפני הלידה, ונצברת עד למצב של מסת עצם שיא בגיל 20-16, כשהצמיחה לגובה מסתיימת. הצמיחה אצל נשים נפסקת לרוב בגיל צעיר יותר, עם קבלת הווסת. מסת עצם שיא שנצברה נשמרת בתנאים טובים לאורך הבגרות, עד שמגיל מסוים היא מתחילה לרדת בהדרגה. ככל שרמת מסת עצם שיא גבוהה יותר בשנות העשרה, פוחת הסיכון לאוסטיאופורוזיס בגיל מבוגר יותר. אם לא נצבור מסת שיא גבוהה מספיק, ייתכן שכבר בגיל 50 נגיע למצב חמור של אוסטיאופורוזיס. במונחי תוחלת החיים הארוכה של ימינו, מדובר בגיל צעיר מאוד, ולכן חשוב מאוד להשיג מסת עצם שיא טובה בתקופת הילדות וגיל ההתבגרות.

גורם נוסף שיכול לסייע בשמירה על העצמות הוא פעילות גופנית. ניתן לראות זאת בעיקר אצל רקדניות צעירות, שצפיפות העצם שלהן טובה ועצמותיהן חזקות למרות שהן רזות. לילדים של היום, היושבים שעות רבות מול המחשב והטלוויזיה ופחות פעילים גופנית, יש פחות סיכוי לבנות עצמות חזקות ולהגיע לצפיפות עצם טובה.

מבוגרים וילדים הסובלים ממחלות מעיים כרוניות, מבעיות בנשימה ובעור ומבעיות נוספות המאלצות אותם ליטול תרופות המכילות סטרואידים, חייבים לפנות למעקב של דיאטנית או לרופא מומחה בבריאות העצם, מאחר שתרופות אלה מזיקות לעצמות וחלקן פוגעות בספיגת סידן ובספיגת ויטמין D.

הכותבת היא דיאטנית קלינית

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום