האם ניתן לרפא סוכרת בניתוח?

(0)
לדרג

הקשר בין השמנת יתר קיצונית לסוכרת ידוע זה מכבר, אך מחקר חדש מגלה שניתוחים בריאטריים עשויים להביא להפוגה מלאה של המחלה לשש שנים בממוצע

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בשליש מחולי סוכרת בעלי עודף משקל, ניתוח מעקף קיבה סייע לרפא את הסוכרת, עם הפוגה מלאה למשך שש שנים לאחר הניתוח. החוקרים מצאו עוד כי בחולים שעברו ניתוח בריאטרי מסוג זה תועדה ירידה משמעותית בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, וכי חלו שיפור או החלמה מלאה בנפרופתיה סוכרתית.

במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Annals of Surgery , ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של ניתוח בריאטרי על סוכרת. לדברי החוקרים, הוכח אמנם כי לניתוח בריאטרי השפעות מרשימות נגד סוכרת, במחקרים בטווח קצר ובינוני, אך ההשפעה לטווח ארוך לא ידועה.

במחקר הנוכחי השתתפו 217 חולים עם סוכרת מסוג 2, שעברו ניתוח בריאטרי בין השנים 2004-2007, ולכן היו במעקב לפחות חמש שנים. נבחנו גם שינויים במחלות מטבוליות אחרות, כולל יתר לחץ דם, דיסליפידמיה ונפרופתיה סוכרתית.

לאחר שש שנות מעקב לאחר הניתוחים בריאטריים, זוהה קשר בין ירידה ממוצעת של 55% מהמשקל העודף חירידה ממוצעת בערכי A1c (מדד המסייע בהערכת איזון רמות הסוכר בשלושת החודשים האחרונים) מ-7.5% ל-6.5%. כמו כן תועדה ירידה בערכי הסוכר בדם בצום מ-155.9 מ"ג לד"ל ל-114.8 מ"ג לד"ל.

שיעורי ההפוגה המלאה והחלקית בטווח הארוך עמדו על 24% ו-26%, בהתאמה, כלומר כרבע מהחולים זכו להקלה מלאה. ב-34% מהחולים חל שיפור (ירידה של למעלה מ-1%) בערכי A1c ללא הפוגה מערכי הבסיס וב-16% לא חל שינוי.

משך סוכרת קצר יותר וירידה גדולה יותר במשקל העודף ניבאו הפוגה ארוכת טווח. חזרה של סוכרת מסוג 2 לאחר הפוגה ראשונית תועדה ב-19% מהחולים ונקשרה עם סוכרת מסוג 2 ממושכת יותר, ירידה קטנה יותר במשקל הגוף העודף ועלייה חוזרת במשקל הגוף.

שיפור ברמת הכולסטרול ולחץ הדם

שיעור איזון ארוך טווח של ערכי HDL (כולסטרול "טוב") נמוכים עמד על 73%, עם שיעורי איזון ארוך-טווח של ערכי LDL (כולסטרול "רע") גבוהים, טריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהים ויתר לחץ דם, שעמדו על 72%, 80% ו-62%, בהתאמה. נסיגה בפגיעה הכלייתית על רקע סוכרת תועדה ב-53% מהחולים והתייצבות של הפגיעה הכלייתית תוארה ב-47% מהחולים.

החוקרים מסכמים כי ניתוח בריאטרי עשוי להביא להפוגה משמעותית ולאיזון ארוך טווח של סוכרת וגורמי סיכון מטבוליים אחרים. התערבות ניתוחית בתוך חמש שנים מהאבחון מלווה בשיעורי הפוגה גבוהים אף יותר.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר, קיצור, מעקף ושרוול קיבה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום