סיגריות מסוכנות יותר לנשים

(0)
לדרג

סקירה חדשה מגלה כי לנשים מעשנות סיכון גבוה יותר לאירועים מוחיים מסוימים, יותר מבגברים; התועלת של הפסקת העישון לעומת זאת, דומה בשני המינים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עישון סיגריות מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים באופן דומה בגברים ובנשים, אך בקרב נשים קיים סיכון גבוה יותר לאירועים מוחיים המורגיים (שמקורם בדליפה של דם מכלי דם במוח). כך עולה מתוצאות סקירת מחקרים חדשב שפורסמה בכתב העת Stroke.

ברקע לסקירה, מסבירים החוקרים כי אין מספיק עדויות ברורות בנוגע להבדלים בין המינים באשר לסיכון לאירועים מוחיים על רקע עישון, אף שנמצא זה מכבר כי עישון מלווה בעלייה גדולה יותר בסיכון למחלת לב כלילית בנשים.

צוות החוקרים מאוסטרליה, הולנד וארה"ב, בחן את הנתונים מ-81 מחקרים שכללו כארבעה מיליון משתתפים ולמעלה מ-42 אלף אירועים מוחיים. 54 מדגמים היו מאסיה (31% מהנבדקים), 12 מארה"ב (62%), שישה מאירופה (4%) ותשעה מאוסטרליה וניו-זילנד (3%).

הסקירה אישרה את חשיבות עישון הסיגריות כגורם סיכון מכריע ובלתי תלוי לאירועים מוחיים והסוגים העיקריים שלו בכל המשתתפים. בהשוואה ללא מעשנים, נמצא כי בקרב המעשנים עלייה של 83% בסיכון לאירועים מוחיים בנשים ועלייה של 67% בסיכון בגברים. שיעור הסיכון היחסי הצביע על סיכון דומה לאירועים מוחיים בעקבות עישון סיגריות בגברים ובנשים.

ניתוח נוסף של הממצאים העלה עדויות, לפיהן ישנה השפעה מזיקה יותר לעישון בנשים בהשוואה לגברים באוכלוסיות מערביות, אך לא באוכלוסיות אסייאתיות. כמו כן, ישנן עדויות לפיהן עישון מהווה גורם סיכון משמעותי יותר לאירועים מוחיים המורגיים בנשים, בהשוואה לגברים.

החדשות הטובות הן, כי בהשוואה למי שלא עישנו מעולם, התועלת של הפסקת עישון לסיכון לאירועים מוחיים הייתה דומה בשני המינים.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום