הסרת שיער לצמיתות - יש דבר כזה?

(0)
לדרג

הסרת שיער בלייזר הפכה לאחד הטיפולים הפופולריים בישראל. אבל האם הטיפול באמת יעזור להיפטר מכל השיער המיותר? ומתי מומלץ לבחור בשיטה אחרת?

מאת: מערכת zap doctors

בעקבות פסיקה של בית המשפט, שקבע כי אין דבר כזה "הסרת שיער לצמיתות", ניסינו להבין מה המשמעות של הסרת שיער בלייזר, איך זה עובד, והאם כדאי בכלל לעבור את ההליך? פנינו לד"ר כרמן ברטמן, מנהלת רפואית של אגף הלייזר במרפאת "פרופורציה", כדי שתענה לנו על השאלות.

הסרת שיער בלייזר (אילוסטרציה)
הסרת שיער בלייזר (אילוסטרציה)

"הסרת שיער בלייזר היא למעשה הפחתת שיער בלייזר", מסבירה ד"ר ברטמן. "מטרתו של ההליך הטיפולי הוא הפחתה מרבית של כמות ושל צפיפות השיער באזור המטופל, עד לקבלת שיער דק ובהיר יותר מהתורשה הבסיסית, הנשמר לאורך זמן. לטיפולי הסרת השיער בלייזר בארץ ובעולם יש ביקוש רב, כי עובדתית יש להם אחוזי הצלחה גבוהים".

הפחתת שיער בלייזר פועלת על פי עקרון ה-Selective Photothermolysis, כלומר: הרס בררני של זקיקי השיער באמצעות חום שמגיע ממקור של אור, מבלי לפגוע ברקמות הגוף הסובבות את הזקיקים. גורם ראשוני בהתאמה לטיפול יהיה גוון שיער כהה, ועור בהיר משמעותית ממנו. לכך יש להוסיף מכלול שלם של גורמים שצריך לשקול בטרם כניסה לתהליך כגון מצב בריאותי, מצב תרופתי, בגרות מינית מלאה, כמות וצפיפות השיער, צבעו, עוביו, מצב הורמונלי, סף כאב אישי, ועוד. מכאן שהתהליך אינו מתאים לכולם באופן גורף.

למי לא מומלץ לעבור הסרת שיער בלייזר?

"הפחתת שיער בלייזר אינה מתאימה למי שיש לו שיער שיבה, בלונדיני, ג'ינג'י, פלומתי, וכן למי שיש לו שערות פזורות, בודדות ומרווחות באזור המיועד", מבארת ד"ר ברטמן. "הפחתת שיער בלייזר לא תמיד תעבוד גם על אנשים בעלי גוון עור מאוד כהה, אלא אם הם מטופלים בלייזר המותאם לגון עורם. למעשה, הטיפול לא מתאים למי שאין אצלו מספיק ניגודיות בין גוון העור לגוון השיער. במצבים אלה הסרת שיער בשיטת האפילציה יכולה לתת מענה במקום טיפול הלייזר".

האם כדאי לגשת לטיפול בלייזר למרות שלא מדובר בהסרה לצמיתות?

"הפחתת שיער בלייזר הינה שיטה מאוד יעילה בתחום האסתטיקה, בהנחה שהאבחון הראשוני היה נכון, ושכמות השיער היא רבה, וכן שנעשה שימוש במכשור יעיל בידי מטפלים מנוסים ומיומנים. יש לדעת שאזורים שונים בגוף מגיבים לטיפול ברמות שונות של הפחתה בשיער, גם אצל אותו מטופל.

"כאשר מבינים את משמעות ההליך ואת היכולות הריאליות שלו: שאין בעצם כוונה להגיע למצב 'חלק' במאה אחוזים, כי תמיד יישאר אחוז שיער מסוים על הגוף, בהחלט כדאי לגשת לטיפולי הסרת השיער כל עוד המטופל מתאים לקריטריונים. הרי הרבה יותר קל ונעים לטפל בשיער הנותר מאשר בכל מאת האחוזים שהיו שם קודם, ולכן הטיפולים הללו מבוקשים מאוד - כי הם נותנים מענה ופתרון טוב יותר מאשר הטכניקות האחרות של הסרת שיער על ידי גילוח או מריטה".

מתי אסור לגשת להליך של הפחתת שיער בלייזר?

"ישנם כל מיני מצבים פיזיולוגיים שהופכים את הטיפול לבעייתי כגון גיל צעיר מדי, הריון, נטייה לקלואידים, מחלות כמו אפילפסיה ובעיות בקרישת דם. יש גם תרופות שאם נוטלים אותן לא מומלץ לעבור טיפול כזה, כמו רואקוטן, שמגבירה את הרגישות לקרני שמש.

"למטופלים שכן מתאימים לטיפול, תמיד כדאי לבצע תיאום ציפיות לפני שנכנסים לתהליך. הרי גם אם הטיפול יבוצע בידי מטפל מנוסה ומיומן, הוא לא 'ישלוף' אף אחד מהתורשה המשפחתית שלו וגם לא ישנה את הפיזיולוגיה, המין, ההורמונים ותפקודי הגוף של המטופל. מכאן שלא נוכל לגרום להפסקת הצמיחה באופן מוחלט ולצמיתות, אלא רק לדלל אותה".

מה הן תופעות הלוואי של הטיפול בלייזר?

"תופעות הלוואי המוכרות הן אדמומיות ובצקת סביב זקיקי השיער, שמלווה בצריבה קלה, כמו לאחר שיזוף. תופעות אלו חולפות תוך שעה עד למספר ימים אחרי הטיפול. הסיכונים הידועים לנו מטיפולים אלו הם לרוב מועטים, שטחיים וזמניים, וחולפים ללא השארת סימנים, כגון גרד קל, יובש, כוויות שטחיות, ושינוי גוון העור. במקרים חריגים יותר, או כאשר מטופלים אינם נשמרים היטב מפני השמש בזמן הטיפולים, הם מגבירים בכך את הסיכון לתופעות לוואי לא רצויות שכאלה ברמה מעט משמעותית יותר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הסרת שיער בלייזר - נאטורפיל
פורום רפואת עור אסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום