אנדומטריוזיס: ניתן לאבחן ולטפל

(0)
לדרג

אנדומטריוזיס היא מחלה אשר בה ניתן למצוא תאי רירית רחם מחוץ לרחם, באזורים שונים בגוף. המחלה גורמת לכאבים עזים ובמקרים רבים גם לחוסר יכולת להיכנס להריון

מאת: ד"ר רון שינמן

מחלת האנדומטריוזיס עלתה לאחרונה לתודעה הציבורית בעקבות החשיפה האמיצה של השחקנית והקומיקאית, שני כהן. ראוי להביע הערכה רבה לשני כהן, על הדרך בה תיארה את ההתמודדות הקשה שלה עם המחלה, את הסימפטומים שחוותה ואת הטיפול הקשה והמורכב שעברה

אנדומטריוזיס (אילוסטרציה)
אנדומטריוזיס (אילוסטרציה)

אנדומטריוזיס: מה זה?

אנדומטריוזיס היא מחלה ידועה מזה 90 שנים. הסיבה למחלה איננה ברורה באופן מלא. התאוריה הבסיסית והרווחת ביותר, מאז שנת 1925, מתבססת על המחשבה לפיה תאים של רירית הרחם נודדים לחלל האגן והבטן, משתרשים שם ויוצרים את נגעי האנדומטריוזיס השונים.

נגעים אלו מופיעים בצורות שונות, כולל ציסטות, גושי רקמה, הידבקויות ועוד. הנגעים הללו מופעלים על-ידי ההורמונים והם הגורמים לשגשוג הנגעים ולגדילתם.

נגעי האנדומטריוזיס יופיעו בדרך-כלל באזור האגן, בשחלות, בחצוצרות, כמוקדים המערבים את מערכת העיכול והשתן. ישנם גם מצבים נדירים יותר, כפי שתואר אצל שני כהן, בהם קיימת מעורבות של עצבים עמוקים באגן, פגיעות ריאתיות ומעורבות איברים נדירים יותר.

מיקום הנגעים משפיע על סוג התלונות שהאישה מדווחת עליהם. התלונות השכיחות כוללות כאבים בזמן הווסת החודשי של האישה, כאבים במגע מיני, כאבים והפרעות במערכת העיכול ובמערכת השתן. תסמינים נדירים כוללים כאבי אגן עצביים ומעורבות מערכות אחרות בגוף. בעיה מרכזית שנייה היא שנשים רבות עם אנדומטריוזיס סובלות מאי פריון.

אנדומטריוזיס: לא מחלה נדירה

המחלה איננה נדירה כלל. השכיחות באוכלוסייה, לפי הספרות הרפואית, נעה בין 6% לבין 11% בקרב נשים בגיל הפריון, מגיל קבלת הווסת ועד לגיל המעבר.

בניגוד למה שחושבים, אנדומטריוזיס איננה מחלה נדירה והבעיה העיקרית היא העדר מודעות לקיומה ואבחונה המאוחר. הבעיה הינה שהמטפלים אינם שמים דגש מספיק על אבחון וטיפול במחלה. מן הראוי לציין כי ישנה התעוררות רבה בארץ ובעולם במודעות למחלה, בקרב המטפלים, אך זאת איננה מספקת ועדיין מקרים רבים מאובחנים באיחור ניכר. קיימת גם בעיית מודעות אצל המטופלות אשר במקרים רבים מקבלות את הרושם כי זה נורמלי שיש כאבים בזמן ווסת ולכן כלל אינן פונות לקבל עזרה, או פונות באיחור רב.

אשה עם אנדומטריוזיס: הטיפול במכלול הבעיות

ניתן לחלק את התלונות של הנשים הלוקות במחלה לתלונות על כאבים מסוגים שונים ותלונות על פגיעה בפוריות.

הטיפול באנדומטריוזיס מתחלק לשלוש קבוצות טיפול עיקריות: טיפולים תרופתיים שמדכאים את המחלה, טיפולים ניתוחיים, לכריתת הממצאים, וטיפולי פריון לנשים עם אי פריון. כמו כן, ישנה קבוצה רחבה של טיפולים תומכים (טיפולים אלטרנטיביים, דיאטניים, פסיכולוגיים ועוד).

ישנה סתירה בסיסית בין הטיפולים השונים. בסיס הסתירה הינו שטיפולים תרופתיים לדיכוי נגעי האנדומטריוזיס אינם מאפשרים להרות וגם לא ניתן לתת במקביל טיפולי פריון. מאידך, טיפולי פריון מחמירים את המחלה ואת הסימפטומים שלה. בנוסף, יש נשים רבות שמדווחות שהן אינן מסוגלות לקיים יחסי מין מרוב כאבים. נשים רבות מהן לא באמת סובלות מאי פוריות, אלא שחוסר היכולת שלהן לקיים יחסי מין מהווה את המכשול להשגת הריון. אם כך, יש צורך בטיפול שיפתור גם את בעיית הכאבים וגם יאפשר למטופלת לקיים יחסי מין ולהרות, או לעבור טיפולי פוריות.

אנדומטריוזיס: הטיפול הניתוחי

הטיפול המקובל בכל העולם המערבי בנשים עם אנדומטריוזיס, אי פוריות וכאבים קשים או ממצאים חמורים הוא טיפול ניתוחי. הטיפול הניתוחי הינו היחידי שמשלב טיפול בכאבים לסוגיו השונים, איננו מדכא את הפעילות ההורמונלית של השחלות ומאפשר לנשים לנסות להרות באופן ספונטני או מאפשר להן לעבור טיפולי פריון ללא החמרה במצבן.

מחקרים רבים בספרות הרפואית מראים כי ניתוח נכון לאנדומטריוזיס משפר משמעותית את היכולת של הנשים להרות באופן טבעי לאחר הניתוח. 50% מהנשים שלא הצליחו להרות לפני הניתוח יצליחו להרות באופן טבעי בשנה שלאחר הניתוח. כמו כן הודגמה עלייה בשכיחות ההריונות שהושגו בטיפולי הפרייה לאחר הניתוח. פרט לכך המחקרים הראו שלאחר ניתוח, הכאבים לא חזרו או הוחמרו על-ידי טיפולי פריון. המסקנה היא כי הניתוח משפר את יכולת הפריון של הנשים ללא פגיעה באיכות חייהן.

יש מספר סיבות לפגיעה בפוריות בנשים עם אנדומטריוזיס. יש פגיעה שחלתית כתוצאה ממוקדי אנדומטריוזיס וציסטות בשחלה. יש ירידה באיכות הביציות והעוברים שנוצרים. קיימת סביבה דלקתית באגן ובאזור החצוצרות שמפריעה לתהליך ההפריה וכן פגיעה מבנית באיברי הרבייה כולל הידבקויות ופגיעה בחצוצרות. בעיות אלו יכולות להיפתר ברובן על-ידי ניתוח. בעיה שלישית הינה התגובה של רירית הרחם וירידה ביכולת השרשה של העוברים. לבעיה זאת עדיין אין פתרון ברור.

ניתוח אנדומטריוזיס משלב טיפול מלא בכל הנגעים, תוך שימור קפדני של איברי הרבייה, במיוחד שימור רקמת השחלות. במהלך הניתוח מבוצעת כריתה של כל הנגעים, הציסטות, ההידבקויות והממצאים שנמצאים בבטן ואגן. מטרת המנתח להביא להסרה מלאה של המחלה. ניתוח מלא יביא לשיפור בתוצאות הפריון ובאיכות חייה של המטופלת.

הטיפול הניתוחי חייב להתבצע על-ידי צוות מיומן בטיפול באנדומטריוזיס. המיומנות באה לידי ביטוי בשני מישורים. המנתח חייב לדעת לזהות את כל סוגי הנגעים בהערכה הקדם ניתוחית ותוך כדי הניתוח. היעדר זיהוי וטיפול לקוי בנגעים פוגע בתוצאות הניתוח. המנתח חייב להיות מיומן בטיפול בנגעים בניתוח המערבים את המעי הגס, את דרכי השתן ושלפוחית השתן ומוקדים המערבים את רקמת האגן העמוקה, כולל עיצבוב אגני עמוק. הניתוחים הינם מורכבים ומבוצעים באזורים אנטומיים שאינם נחלתם השגרתית של כלל הגינקולוגים.

ניתוח אנדומטריוזיס על-ידי צוות בלתי מיומן יכול לגרום יותר נזק מאשר להביא תועלת. ניתוח ע"י צוות לא מיומן יביא לתוצאות פחות טובות, כריתה לא מלאה של מוקדי האנדומטריוזיס, סיכון ניתוחי מוגבר, סיכון גבוה לחזרת המחלה וסיכון מוגבר לפגיעה שחלתית מיותרת. ניתוחים אלו מותירים רושם בדעת הקהל שהטיפול הניתוחי איננו מוצלח - ואין הדבר כך.

סיכונים מול סיכויים של טיפולי פריון בנשים עם אנדומטריוזיס

כמו בטיפול הניתוחי, חובה על המטופלת לדעת כי טיפולי הפרייה בנשים עם אנדומטריוזיס שלא טופל כרוכים גם הם בסיבוכים קשים. טיפולי פריון והפרייה בנשים אלו מחמירים את המחלה. הם גורמים לגדילת הממצאים, לגדילת הציסטות השחלתיות, גורמים לכאבים להיות בלתי נסבלים ויכולים לגרום לזיהומים אגניים קשים. טיפולי הפרייה יקשו גם על ביצוע ניתוחים בעתיד במידת הצורך.

זיהום אגני בנשים עם אנדומטריוזיס, לאחר טיפולי הפרייה, הינו סיבוך קשה מאד. נשים שפיתחו זיהום זה עלולות לסבול מפגיעה שחלתית וחצוצרתית קשה, פגיעה ביכולת הפריון ולעיתים מצבן מחייב ניתוחים חוזרים.

הגישה למטופלת עם אנדומטריוזיס

כל אישה שסובלת מתסמינים מחשידים לאנדומטריוזיס ובמיוחד נשים עם אי פוריות חייבת לעבור הערכה מלאה במרפאת אנדומטריוזיס על-ידי רופא מומחה בתחום זה. בהערכה המקדימה, לוקחים בחשבון את תלונותיה של האישה, את רצונותיה ושאיפותיה להרות וכן אלו נגעים וממצאים קיימים אצלה. תוך התחשבות בכל אלו, ניתן להתאים למטופלת את הטיפול הנכון עבורה.

לצערי, מטופלות רבות לא מקבלות את ההתייחסות שמגיעה להן לפי גישה זו, אלא מקבלות התייחסות ממוקדת לבעיה ספציפית אשר מתעלמת מהתמונה בכללותה. שני כהן תיארה בכתבה מצב שכיח מאד של נשים עם אי פריון וכאבים עזים, אשר אומרים להן שיהרו ואחר-כך הכל יהיה בסדר, שהריון יפתור הכל ובכך משכנעים אותן לעבור טיפולי פריון אחד אחרי השני, תוך סבל רב, במקום לבחור טיפול שיפתור את מכלול התלונות.

מרפאת אנדומטריוזיס

בעולם המערבי קמו בעשור האחרון מרכזים ומרפאות ייעודיים להערכה וטיפול באנדומטריוזיס. בישראל יש מספר מרפאות רב תחומיות, כמו מרפאתנו בבית החולים "מאיר", אשר מרכזות את ההערכה והטיפול בנשים עם חשד לאנדומטריוזיס. היתרון במרפאה ייעודית הינו שיתוף הפעולה בין הרופאים מתחומי העניין השונים. חייב להיות שיתוף פעולה בין הגינקולוגים המתמחים בטיפול באנדומטריוזיס, רופאי הפריון, הכירורגים הכלליים, האורולוגים והמטפלים האחרים.

אני ממליץ לכל אשה עם אנדומטריוזיס לפנות למרפאת אנדומטריוזיס להערכה ודיון מסודר עם רופא מומחה בתחום על מנת להגיע לטיפול הנכון עבורה.

ד"ר רון שינמן הוא מומחה במיילדות וגינקולוגיה, מנהל מרפאת אנדומטריוזיס, בי"ח מאיר

בואו לדבר על זה בפורום אנדומטריוזיס - כאבי מחזור ואגן כרוניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום