הקשר בין צליאק לאוטיזם

(0)
לדרג

בעקבות מחקרים רבים שקשרו בין שתי המחלות, מחקר גדול מצא קשר בין סיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי לבעלי תוצאה חיובית לנוגדני הצליאק

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש משבדיה עולה כי אין קשר ישיר בין מחלת הצליאק לאוטיזם, אך קיים סיכון מוגבר להפרעות מהספקטרום האוטיסטי לאנשים בעלי רירית תקינה של מערכת העיכול, אך תוצאה חיובית לנוגדנים נפוצים בחולי צליאק.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA Psychiatry, נערך בעקבות דיווחים קודמים שהצביעו על קשר בין מחלת צליאק לאוטיזם, ומאחר שדווח על תגובה לדיאטה נטולת גלוטן בקרב הסובלים מאוטיזם.

במסגרת המחקר נאספו נתונים מ-28 מאגרי נתונים אודות כ-27 אלף חולים עם מחלת צליאק, כ-12 אלף חולים עם מחלה דלקתית של מערכת העיכול, וכ-3,700 משתתפים עם רירית תקינה, אך תוצאות חיוביות לנוגדנים למחלת צליאק.

לאחר מכן, ערכו החוקרים ערכו השוואה בין נתוני משתתפים אלו ולנתונים של כ-213 אלף משתתפים תואמים בגיל ובמין, ובחנו את יחס הסיכויים לאבחון קודם של הפרעות מהספקטרום של אוטיזם. הם גם בחנו את הסיכון להפרעה עתידית מהספקטרום של אוטיזם באלו שעברו ביופסיה של המעי הדק.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין אבחון קודם של הפרעה מהספקטרום האוטיסטי למחלת צליאק או לדלקת של מערכת העיכול. עם זאת, אבחון קודם של הפרעה מהספקטרום של אוטיזם לווה בעלייה משמעותית בסיכויים לרירית תקינה, אך נוכחות נוגדנים לצליאק.

כאשר התמקדו במי שלא אובחנו כבעלי הפרעה מהספקטרום של אוטיזם בעת הביופסיה, החוקרים מצאו קשר בין מחלת צליאק ודלקת ובין סיכון מוגבר להופעה מאוחרת של הפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

הקשר בין אוטיזם ורירית תקינה לנוגדנים לצליאק יכול להיות ממצא אקראי, כותבים החוקרים, משום שייתכן כי בחולים עם אוטיזם נערכות לעתים קרובות יותר בדיקות לצליאק. אך ייתכן שמדובר בקשר ביולוגי אמיתי, בשל חדירות מוגברת של הרירית.

בואו לדבר זה בפורום אוטיזם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום