סוכרת: תחושת המרירות של החולים

(0)
לדרג

מחקר בינלאומי ענק קובע כי חולי סוכרת מרגישים אפליה ודיכאון. מדובר במעגל המזין את עצמו: תחושת הדיכאון והאפליה מחמירה את מצב הסוכרת

מאת: מערכת zap doctors

אנשים עם סוכרת נאלצים להתמודד עם קשיים יום יומיים הכרוכים בחיים בצל המחלה: הקפדה על דיאטה, נטילת תרופות, הזרקת אינסולין, בדיקות תכופות, משטר התעמלות קפדני. כל אלה הם רק חלק מהאתגרים הניצבים בפני החולים. מחקר עולמי חדש התמקד דווקא בהשלכות הפחות מובהקות של המחלה: השלכות רגשיות-נפשיות. בין היתר, עולה מהמחקר כי חולי סוכרת חווים תחושות קיפוח ואפליה. אחד מתוך חמישה חולים מדווח על כך שהוא חש מופלה לרעה באספקטים שונים של חייו בשל מחלתו.

"המחקר DAWN2, שנעשה בתמיכת חברת 'נובו נורדיסק', בחן את ההשפעות הפסיכולוגיות של המחלה על הסובלים ממנה", מסבירה ד"ר אילנה הרמן-בהם, מנהלת מחלקה פנימית ג' ומרפאת סוכרת במרכז הרפואי סורוקה, אודות המחקר שהעלה נתונים מדאיגים. "המחקר הבינלאומי שנעשה בשיתוף עם ארגונים רבים, הוא מחקר רחב היקף. במסגרת המחקר תושאלו יותר מ-15,000 אנשים עם סוכרת או בני משפחותיהם הקרובים, המתגוררים ברחבי העולם, ב-17 מדינות על פני ארבע יבשות. במחקר שאפו לבחון מהם הסממנים הנפשיים הנלווים לתחלואה בסוכרת, מתוך שאיפה לאתר את האתגרים הניצבים בפני החולים. בין היתר, ניתן להסתייע במחקר כדי ללמוד איזו מדיניות יש לגבש ואילו שיפורים יש לבצע, כדי להיטיב עם המטופלים ובני משפחותיהם ולהעניק להם מערכת תמיכה שתספק מענה על צורכיהם ותסייע להם בהתמודדות יום יומית עם המחלה".

השלכות נפשיות משמעותיות

מבצעי המחקר המקיף, לרבות פסיכולוגים ומומחים במדעי ההתנהגות, השתמשו בכלים מגוונים, כדי לאתר ולבודד את האתגרים הניצבים בפני החולים ובפני האנשים המטפלים בהם ואת הבעיות הפסיכולוגיות הנפוצות הנלוות למחלה ונובעות מההתמודדות עמה. ממצאי המחקר והסקת המסקנות תועלו לבניית מודלים שיאפשרו להעמיד את המטופל במרכז, תוך שיפור הדיאלוג בינו לבין הגורמים המטפלים בו והעצמת יכולותיו לנהל את עצמו ואת שגרת חייו באופן מיטבי. "המחקר בדק ומצא כי לחולי סוכרת קשה מאד לנהל את עצמם, להיות מעורבים בטיפול שלהם, להתמיד בפעילויות שייטיבו עם בריאותם. ובנוסף לכל אלה, החולים חשים מופלים", מפרטת ד"ר הרמן את תוצאות המחקר. "הממצאים לימדו כי אחד מכל חמישה בני משפחה מאמינים שיקיריהם חולי הסוכרת מופלים לרעה. אחד מכל שלושה אנשי מקצוע המטפלים בסוכרת, היו מודאגים באשר לאפליה ואמרו שישנו 'צורך רב' בשיפור קבלת אנשים עם סוכרת כחברים שווים בחברה.

ההשלכות הנפשיות הכרוכות במחלת הסוכרת, כפי העולה מנתוני המחקר הם: 13.8% מחולי הסוכרת סובלים מדיכאון במדינות שונות ברחבי העולם. במקסיקו 8% דיווחו על דיכאון, בארה"ב 17% ובאלג'יריה 20%. 44.6% מהאנשים עם סוכרת דיווחו על מצוקה נפשית גבוהה הקשורה בסוכרת (21% בהולנד, 22% בארה"ב ו-65% באלג'יריה). יותר משליש (35.3%) מבני המשפחה של חולי סוכרת דיווחו על עול משמעותי על המשפחה, הקשור לסוכרת (12% במקסיקו, 25% בארה"ב ו60% בצרפת).

במרכז התמונה: מצוקה רגשית

ממצאי המחקר סייעו לא רק לבודד את תחושת האפליה והשלכות נפשיות נוספות של המחלה, אלא גם סייעו לאיתורו וסימונו של הגורם לתחושת האפליה: מצוקה רגשית. ד"ר הרמן: "מחקר DAWN2 גילה שהחוויה של אפליה לרעה בשל סוכרת קשורה למצוקה רגשית שחווים החולים. המצוקה הרגשית ותחושת הקיפוח, הזרות והבדידות מזיקים לחולה, מרעים את בריאותו ופוגמים במסוגלות שלו לטיפול עצמי והיענות לטיפול . אדם בעל מצוקה רגשית, גם אם יזכה בטיפולים מודרניים יעילים במיוחד, יתקשה ליהנות מהשפעותיהם, כאשר המצוקה הרגשית שהוא חש משפיעה דה פקטו על תפקודו, על תחושותיו, על איכות החיים שלו ועל ההתנהלות העצמית בצל המחלה, כולל ניהול נכון של ההתמודדות עמה; וכל אלה פוגעים ביכולת לשמר את האיזון המטבולי הדרוש לאורך זמן בכדי למנוע את סיבוכי המחלה".

מצוקה רגשית, כפי שעולה מהמחקר, איננה רק הגורם לכל התופעות שמונה ד"ר הרמן-בהם, אלא היא גם התוצאה שלהם: "מדובר במעגל שמזין את עצמו וקשה מאד לפרוץ אותו", מדגישה הרמן-בהם. "לחוויה של האפליה יש השלכות, כאמור, על הבריאות ואיכות החיים של החולים. וכאשר אלה ניזוקים, המצוקה הרגשית גוברת והפגיעה במטופל גדלה".

יש תקווה לשיפור

אמנם תוצאות המחקר אינן מעודדות ואף מעציבות, אך יש לזכור שמרבית האנשים עם סוכרת אינם מופלים לרעה ואינם שרויים במצוקה נפשית ולאותם האנשים עם סוכרת שכן במצוקה, המחקר מכוון קדימה , לאפשרות שינוי", אומרת ד"ר הרמן-בהם: "המחקר הזה נותן את הכלים לזהות את קיומה של תחושת האפליה, את הגורמים לה ואת ההשלכות שלה, וגם יוביל לאיתור ופיתוח כלים שימנעו את קיומה. על בסיס נתוני המחקר, ניתן יהיה בכל מדינה לשפר את המצב על ידי איתור וטיפול מוקדם, חינוך, תמיכה נפשית ותמיכה משפחתית וקהילתית שיציבו את המטופל במרכז ויאפשרו לו לזכות בטיפול מיטבי".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום