תרופות: להוציא את הבלאגן מהארון

(0)
לדרג

ניהול נכון של בית המרקחת הביתי: תרופות, מדי חום ומכשירי אדים, יסייע לשמירה על בריאותכם. וגם: איך למנוע הדבקה במחלות זיהומיות בין בני הבית

מאת: ד"ר דורון כרמי

תרופות מסוגים שונים נמצאות כמעט בכל בית, החל מתרופות המשמשות לטיפול במחלות כרוניות כגון אסטמה, אלרגיה, סוכרת, דרך תרופות לטיפול מונע כגון משאפים לאסטמה או ויטמין D וברזל לתינוקות ולהקלה של תסמינים, כגון נובימול אקמולי ועוד, להורדת חום ושיכוך כאב, תרופות לטיפול במחלות אקוטיות כגון דלקת גרון אוזניים וריאות ועד לתרופות המשמשות לריפוי במקרים של דלקות ומחלות ממאירות.

למרות הפעילות המבורכת של התרופות, לכל תרופה יש תופעות לוואי, ובנוסף כל תרופה עלולה לגרום לנזק אם נוטלים אותה במינון גבוה או ממושך מהמומלץ או אם האכסון שלה נעשה שלא על פי הוראות היצרן. סיכון גדול יותר קיים אם התרופה נלקחת בטעות. על כן, חשוב להתייחס לתרופות בכבוד הראוי.

ארון תרופות (אילוסטרציה)
ארון תרופות (אילוסטרציה)

טיפים לניהול נכון של בית המרקחת הביתי

אין להוציא את התרופות מהאריזה המקורית.

כאשר נוטלים תרופה יש לוודא את שם התרופה והמינון במקום מואר. מי שראייתו לקויה חייב להרכיב משקפיים.

יש לקרוא ולפעול בהתאם להוראות הרוקח או הרופא והוראות יצרן התרופות.

יש לקרוא את תאריך התפוגה ולא להשתמש בתרופות שפג תוקפן.

הרכב התרופה משתנה עם הזמן ובמקרה הטוב היא לא תשפיע, אך במקרה הגרוע היא עלולה לגרום לנזק.

יש לאחסן את התרופות לפי הוראות היצרן. חום, אור ולחות עלולים לגרום לשינוי הרכב התרופה.

יש לאחסן את התרופה הרחק מהישג ידם של ילדים. ילדים הם סקרנים מטבעם, בליעה של תרופה בטעות עלולה לסכן את בריאותם.

אין להשתמש בתרופה שנרשמה לאדם אחר ללא אישור מהרופא. לאנשים שונים תגובות שונות וצרכים שונים.

טיפים לשימוש נכון באביזרים ומכשירים רפואיים בבית

בכל בית, רצוי שיהיה מדחום. קיימים היום סוגים שונים, החל במדחום דיגיטלי פשוט דרך מדחום למדידת חום באוזן וכלה במד חום הפועל בשיטה טרמית ומראה את חום הגוף באופן מיידי ללא מגע. לכל אחד יתרונות כגון: באמצעות המדחום הדיגיטלי ניתן למדוד חום רקטלי, באמצעות המדחום הטרמי ניתן לקבל תשובה מיידית ללא מגע בגוף. בכל מקרה, לאחר שימוש במדחום עם מגע בגוף החולה, יש לשטוף היטב במים וסבון ובהמשך לחטא באמצעות אלכוהול 70%. כאשר יש שימוש במדידת חום רקטלית בתינוקות קטנים, מומלץ להצטייד במדחום נוסף, כדאי שיהיה בצבע שונה, למדידת חום שאינה רקטלית.

אביזרים נוספים הנמצאים בשימוש במיוחד בבתים עם תינוקות קטנים הם מכשירי אדים, מכשירי אינהלציה ואירוצ'ימברים (משמשים לטיפול במשאפים). קיים ויכוח מתמשך לגבי סוג האדים הרצוי, קרים או חמים. לכל אחד יתרונות וחסרונות. התומכים באדים קרים מציינים שאדים קרים מרגיעים את דרכי הנשימה ואין בהם סכנת כוויה.

התומכים באדים חמים טוענים שהם אינם מעבירים זיהומים. לכל אחד מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני רכישת מכשיר אדים. לגבי כל המכשירים, חשוב להקפיד על שימוש על פי הוראות היצרן ועל ניקוי, בתום כל שימוש, בהתאם להוראות היצרן. שימוש נכון של ניקוי וחיטוי מאפשר שימוש של כל בני הבית במכשיר, אלא אם כן מדובר באדם הסובל ממחלה כרונית העלולה לגרום לו להעביר מחלה, בעיקר זיהומית, או העלולה לגרום לו להידבק מבן משפחה אחר. במקרה כזה מומלץ שלחולה יהיו מכשירים אישיים.

טיפים למניעת הדבקות בין בני הבית במחלה זיהומית

כאשר אחד מבני הבית חולה במחלה זיהומית חשוב להקפיד על מספר כללים הנכונים גם לימים רגילים.

ראשית, לפני ואחרי מגע עם החולה והפרשותיו או עם אביזרים הקשורים לטיפול בו יש לשטוף ידיים היטב במים וסבון.

יש להימנע משימוש בכלי אוכל שהמטופל השתמש בהם, אלא אם נשטפו היטב במים וסבון כלים.

אם יש אפשרות, כדאי להשתמש בכלים חד פעמיים.

רצוי שהמטופל ישהה בחדר שאינו משמש את יתר בני הבית, אם הדבר אפשרי, ושהמטופל יבוא כמה שפחות במגע עם יתר בני הבית עד להחלמתו.

ככלל יש להקפיד על אוורור החדר.

הכותב הוא מומחה באנדוקרינולוגיה ורפואת ילדים ויועץ למותג "טיפטיפות"

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום