הקדם חיסון לשפעת

(0)
לדרג

מדבקת, עונתית, ויראלית או חיידקית, דורשת חיסון וחוזרת כל שנה רגע לפני שהשפעת תוקפת, ד"ר גרשון קרן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בהלל יפה, עונה על השאלות

מאת: מערכת zap doctors

לא משנה כמה ננסה להימנע ממנה, מחלת השפעת תמיד חוזרת, בעיקר בחורף. מדובר במחלה הנגרמת על ידי נגיף החודר לדרכי הנשימה וגורם לתופעות כגון חום, חולשה, נזלת, כאבי עצמות וירידה כללית בתפקודו של האדם למשך מספר ימים. היא מועברת בקלות מאדם לאדם על ידי השתעלות, עיטוש ועוד, ומתפרצת אחרי תקופת דגירה של מספר ימים בדרגות חומרה שונות.



גם בחורף, אווררו את הבית

"השפעת שכיחה יותר בעונת הסתיו והחורף", מסביר ד"ר גרשון קרן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה, "הסיבה היא פשוטה מחלות של דרכי הנשימה 'אוהבות' חדרים סגורים ובלתי מאווררים, שיוצרים קרקע פוריה להידבקות מהירה יותר".

פעמים רבות אנשים נוטים לבלבל שפעת עם מחלות אחרות של דרכי הנשימה החל מצינון משמעותי וכלה בדלקת ריאות ולכן נוטים למשל להימנע מחיסון לשפעת, צעד הכרחי, לדברי ד"ר גרשון, במיוחד לאוכלוסיות הסיכון.

מה ההבדל בין שפעת ויראלית (נגיפית) לשפעת חיידקית?

השפעת היא מחלה הנגרמת על ידי נגיפים (וירוסים) בלבד ומועברת באוויר (שיעול, התעטשות ודומיהם). במצב זה של מחלה, נגרמת ירידה בתנגודת החיסונית של הגוף, שהופכת את האדם חשוף יותר למחלות חיידקיות, כגון דלקת ריאות. זו גם הסיבה לכך שכאשר הרופא מאבחן שפעת, הוא ירשום תרופות להורדת חום בלבד וימליץ על שתייה מרובה, כי אנטיביוטיקה אינה משפיעה על נגיפים. אם המחלה מחריפה והופכת למחלה שבה יש זיהום חיידקי משני רק אז יש מקום לשקול התערבות אנטיביוטית.

איך מבדילים בין צינון לשפעת ואיך מאבחנים שפעת?

כשאנו מצוננים, לרוב הכוונה היא שיש לנו נזלת ואולי גם כאב גרון. במצב של שפעת לא תמיד נסבול מנזלת ו/או כאב גרון, אך כן יופיעו תסמינים של חום גבוה, חולשה, כאבי שרירים ולעתים כאב ראש. כדי לדעת בוודאות האם אנו חולים בשפעת, ובאיזה סוג של שפעת, יש צורך בבדיקת מעבדה של דם או משטח אף\רוק. בגלל שבחורף חולים הרבה מאוד חולים, אין טעם בביצוע בדיקות לכולם ויוצאים מנקודת הנחה שאם אתה סובל מהתסמינים שפורטו מעלה, סביר שיש לך שפעת.

מתי השפעת מדבקת?

בחמשת הימים הראשונים להופעתה השפעת מדבקת, ועם ירידת חום הגוף, פוחתים סיכויי ההדבקה.

נהוג לומר שזני השפעת משתנים מדי שנה, אז איך יודעים איזה סוג נגיף יתקוף השנה?

נגיף השפעת הוא אכן נגיף שהרכבו משתנה כל העת לטובת הישרדותו בטבע. זו גם הסיבה שכל שנה משתנים הרכבי החיסונים ויש צורך להתחסן מחדש בכל עונה. החיסון המופץ בארץ מוכן בהתאם לתחזית לנגיף שיגיע לישראל בחורף הקרוב. התחזית מתבססת על תצפיות אודות זני השפעת השכיחים, שנערכו במדינות במזרח הרחוק כגון יפן, סין ואוסטרליה, שם עונת החורף מקבילה לעונת הקיץ בישראל ומקדימה את עונת החורף אצלנו.

אם הנגיף משתנה כל הזמן, למה לי להתחסן? הרי יש סיכון שאחלה ממילא?

החיסון הוא גרסה מוחלשת של הנגיף. לרוב האוכלוסייה החיסון יסייע לא לחלות כלל וישנם אנשים כאלו שיחלו בשפעת, אבל בצורה קלה ביותר. נגיף השפעת עלול להיות קטלני ולכן עדיפה גרסתו המוחלשת, אם זו אכן מתרחשת.

האם מבוגרים וילדים בריאים צריכים גם הם להתחסן?

כן. לגבי מבוגרים, הדבר נכון במיוחד עבור עובדים במקצועות הסיעוד, הרפואה, הגננות וההוראה מכיוון שאלו באים במגע יומיומי עם האוכלוסיות הרגישות שהוזכרו לעיל.

לגבי ילדים בריאים שאינם חולים במחלות ריאה או מחלות כרוניות, הנטייה היום בעולם היא לחסן אותם נגד שפעת, זאת משום שהוכח כי ילדים בגיל הרך הם שחולים ראשונים במשפחה בשפעת והם הגורמים לפיזור המחלה בקרב בני הבית. כמו כן, נמצא שילדים בגיל הרך שחוסנו חלו פחות במחלות נגיפיות אחרות, כמו למשל נגיפים הגורמים לדלקות בדרכי הנשימה ודלקות אוזניים. לכן, החיסון מומלץ בתינוקות החל מגיל חצי שנה ואילך.

אני בהריון, האם עלי להתחסן?

נשים בהריון נחשבות לחלק מקבוצת סיכון, לכן, כשם שמומלץ לחולים במחלות כרוניות להתחסן, מומלץ לנשים בהריון להתחסן בכל שלב של ההריון. חיסון זה מקנה לנשים בהריון הגנה, וגם לעובר ולתינוק שייוולד עד הגיעו לגיל חצי שנה.

כבר חליתי העונה בשפעת, אני עדיין צריך להתחסן?

כן. קיימים מספר סוגי נגיפי שפעת. כך שאם נדבקת לדוגמה בשפעת מסוג A, אין מניעה שתידבק בשפעת מסוג B. כאמור, עדיף לקבל את המחלה מחיסון מוחלש ומומת ולא את המחלה המקורית שעלולה להיות חמורה יותר.

האם יש סיכוי שהחיסון יגרום לי למחלת השפעת?

לאחר החיסון בזריקה, עלולות להופיע תגובות מקומיות לזריקה כגון אודם וכאב מקומי. גם תופעות של שפעת קלה עלולות להופיע לאחר חיסון בזריקה או תרסיס, אך כאמור, עדיף לקבל את המחלה בצורתה הקלה כתוצאה מהחיסון, מאשר את השפעת המחלה "הפראית".

האם מעשנים סובלים יותר מנזקי השפעת?

לחלוטין כן. אצל מעשנים הרקמה הריאתית פגועה עקב העישון ומאפשרת לנגיף השפעת "להתלבש" ביתר קלות על הרקמה החולה ולחולל בה יותר נזקים. חולים במחלות ריאה שונות כמו חולי אסטמה עלולים לחלות ביתר קלות במחלת השפעת עקב המבנה הפיזיולוגי הריאתי הירוד שלהם, כמו גם עקב השימוש בסטרואידים, אשר פוגע ומחליש את המערכת החיסונית.

האם אנשים אשר חיים בארצות קרות חולים יותר מאנשים החיים בארצות חמות?

לא. לטמפרטורה אין השפעה על הופעת השפעת. מה שמשפיע הוא נושא האוורור. דהיינו, ברגע שמאווררים יותר את סביבת העבודה בעיקר (וכמובן שומרים על היגיינה, שכוללת רחצת ידיים), מסייעים בצורה ניכרת להפחתה בסיכוי לחלות בשפעת.

הלכתי לישון עם המזגן וקמתי מצונן, הגיוני?

לא. בהמשך לתשובה הקודמת בנושא הטמפרטורה, ולדאבונם הגדול של ההורים המודאגים, אם נצא מהבית עם שיער רטוב, נישן עם מזגן או מאוורר או לא נלבש סוודר כשקר, לא נצטנן ובטח שלא נחלה בשפעת. ההנחה הרפואית היא כי מקור הצינון (הנזלת ) הוא וירוס או אלרגיה, אך עדיין לא יודעים בוודאות את מקורו.

מה עדיף - חיסון בזריקה או חיסון בתרסיס?

החיסון בזריקה, המקובל בעולם ובישראל הוא חיסון מומת הניתן באופן חד פעמי לפני בוא החורף ומכיל בתוכו 3 זנים עיקריים ידועים של הנגיף (באותה עונה), אשר שכיחותם בקרב חולי השפעת היא הגבוהה ביותר ואחראיים למרבית התחלואה. החיסון בזריקה, ניתן חינם במסגרת קופות החולים. החיסון אשר ניתן בצורת תרסיס הינו חיסון חי מוחלש כנגד 4 נגיפי שפעת. מעצם היותו חיסון חי מוחלש, הוא מיועד לאנשים בריאים בעלי מערכת חיסונית תקינה, ומומלץ מעל גיל שנתיים. החיסון בתרסיס הוא בתשלום וניתן לרכוש אותו באמצעות מרשם רופא.

שפעת היא מחלה קלה ומציקה, אבל היום כבר לא מתים ממנה כבעבר. נכון או לא?

קיים חשש שהשפעת תתפתח לדלקת ריאות, בעיקר בקבוצות הסיכון - חולים במחלות כרוניות, חולים המטופלים בתכשירים רפואיים שונים כמו סטרואידים ותרופות כימותראפיות שונות, תינוקות, ילדים ונשים בהריון. הסיבוך העיקרי של מחלת שפעת הוא סיבוך חיידקי, כלומר דלקת ריאות חיידקית, זיהום חיידקי בכל הגוף (הידוע יותר בשם "קריסת מערכות"). קיימת תמותה ממחלת השפעת, לצערנו גם בישראל. מדי שנה, מתים חולים
מסיבוכי השפעת.

אומרים ששפעת עוברת עם או בלי תרופות תוך מספר ימים, נכון או לא נכון?

חשוב לדעת כי מכיוון ששפעת אינה מחלה חיידקית, הרי שטיפול אנטיביוטי אינו מהווה גורם מסייע בטיפול בה. עם זאת, מלבד חיסונים ישנה תרופה ששימוש בה בשלבים ראשוניים של המחלה מאפשר את קיצורה ומקל על חומרתה. מדובר בתרופה אנטי-ויראלית (נגיפית) שמכוונת להרוס את מבנה הנגיף ועל ידי כך מקצרת את חייו וחיי המחלה. התרופה בשם "טמיפלו" ניתנת דרך הפה, על ידי מרשם רופא, ומומלצת כאמור לנטילה בשלבים הראשונים של מחלת השפעת.

ההמלצה העיקרית למי שחלה בשפעת היא מנוחה של מספר ימים והימנעות מהגעה למקום העבודה או הלימודים על מנת שלא להדביק אחרים. חשוב לשתות הרבה בזמן ההחלמה. המחלה תעבור בדרך כלל תוך שבוע ימים מיום הופעתה.

במקרים בהם מסתמנת החמרה כגון חום גבוה שאינו יורד במשך מספר ימים, שיעול שהופך טורדני, ליחה מוגברת ומוגלתית וכאבים בחזה רצוי לפנות לרופא שוב על מנת לשלול סיבוך שכיח ועיקרי של דלקת ריאות שנוצר עקב השפעת.

אין אפשרות למנוע הידבקות בשפעת, נכון או לא נכון?

לא מדויק. אף שמדובר במחלה ויראלית, הנישאת באוויר, באמצעות חיסון במועד, שמירה על היגיינה שטיפת ידיים, השתעלות למרפק, אוורור של חדרי הבית והמשרדים הסגורים ומניעת מגע עם חולים שכבר חלו בשפעת כל אלו מסייעים ניכרות להפחתה בחולי.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום