דיכאון: גל רודף גל

(0)
לדרג

סובלים מגלים של דיכאון? התרופות לא עוזרות? כדאי לשקול גם טיפול בגלים בתדרים שונים (נוירופידבק, ביופידבק), כדי להתחיל לשדר בגלים שמחים יותר

מאת: ד"ר אירנה נתנאל ופרופ' לאון גרינהאוס

החודש יצוין יום המודעות לבריאות הנפש. אחת המחלות הנפוצות היא הפרעת דיכאון מג'ורי (MMD), מחלה פסיכיאטרית מתמשכת הגורמת לסבל אישי משמעותי ופוגעת בחולה מבחינה חברתית ומבחינה תפקודית. ההפרעה מאופיינת במצב רוח ירוד, קשיים בריכוז ובקבלת החלטות, חשיבה שלילית, התייחסות והערכה עצמית שלילית, חוסר מוטיבציה וחוסר אנרגיה.

טיפול בנוירופידבק בדיכאון (אילוסטרציה)
טיפול בנוירופידבק בדיכאון (אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמית (WHO) מדרג MMD כמחלה השלישית בשכיחותה בעולם. הארגון צופה כי בשנת 2030 הדיכאון יהפוך למחלה המובילה בשכיחותה ויגרום הכי הרבה סבל לאנושות.

דיכאון גורם לאדם לא רק להיות מוגבל נפשית וחברתית, אלא גם לנזק כלכלי לסובל עצמו, למשפחה ולחברה כולה. העלויות הניכרות נובעות במיוחד מהיותו של הדיכאון עמיד ובלתי מגיב לטיפול. לעיתים קרובותהטיפול איננו מוביל להתאוששות מלאה. למרבה הצער, לא כל הסובלים מדיכאון המקבלים טיפול תרופתי מצליחים להשיג הפוגה מלאה ולא כולםמגיעים למצב של היעדר מוחלט של תסמינים.

אבחון: ניסוי וטעייה

התרופות הפסיכיאטריות נוגדות הדיכאון אמנם מצליחות לדכא את התסמינים, אך גורמות לתופעות לוואי. וכאשר מפסיקים את הטיפול התרופתי, התסמינים של הדיכאון חוזרים. לפיכך, הטיפול בדיכאון, ההתאוששות וההחלמה ממנו מהווים אתגר רציני ביותר עבור הקהילה המקצועית. לעיתים קרובות, במהלך התאמת הטיפול התרופתי, אדם הסובל מדיכאון עובר חוויות של ניסוי וטעייה, עד שרופאים מצליחים למצוא את האיזון התרופתי המתאים.

בדיכאון מג'ורי, התרופות אינן משפיעות באופן מיידי וההתאוששותמתעכבת. במצב כזה, הסובל נשאר בסכנה ממשית ועם סיכוי מוגבר להתאבדות. לאור עובדות אלו, בשנים האחרונות הקהילה המדעית והרפואית עוסקת במציאת טיפולים יעילים לדיכאון. תשומת לב מיוחדת מוקדשת לחקר של סימנים ביולוגיים הניתנים למדידה אובייקטיבית, סימנים המאפיינים דיכאון וניתנים לשינוי על ידי טיפול.

מחקרים מראים שזיהוי של סממנים ביולוגיים יכול לנבא תגובה קלינית לטיפול ובכך לסייע לרופאים בבחירת טיפול תרופתי נוגד דיכאון, שיהיה טיפול מדויק יותר. הדבר עשוי להביא להשפעה חיובית מהירה יותר, שתקלעל הסבל ולצמצם ניסיון טיפולי ממושך ובלתי יעיל.

בחירת התרופה המתאימה מגבירה סיכויים טובים שהסובל יפיק תועלת ויתחיל בתהליך ההתאוששות. נראה כי הנוירופסיכולוגיה מבטיחה רבותבתחום זיהוי מדדים של פעילות חשמלית של המוח וניבוי תוצאות טיפול. המדדים נעשים באמצעות טכנולוגיית EEG, אלקטרו אנציפלוגרמה של המוח. EEG מודד פעילות חשמלית ספונטנית של המוח בזמן מנוחה, על ידי הצמדת אלקטרודות לקרקפת הראש ומשקפת באופן ישיר פעילות עצבית במוח. האותות הנרשמים מסווגים לגלים בתדרים השונים ומנותחים על פי מדדים שונים. באמצעות אבחון בטכנולוגיה של EEG ניתן לזהות סטיות בפעילות חשמלית של המוח, הקשורות למצב של דיכאון מג'ורי. לאבחון שלEEG יתרונות ברורים: זהו אבחון לא פולשני, מדויק, מהיר, אינו יקר יחסית וזמין לציבור הרחב.

גלים: לא רק בים

ככל הנראה, יחס בין הגלים השונים במוח יכול להיות סיבה לתסמינים של דיכאון ואף להוות מחסום להשפעת התרופות. מחקרים מראים ששיפור בדפוסי המוח משפרים תגובה לתרופות מקבוצת SSRI (חוסמי ספיגה חוזרת של סרוטונין), תרופות המשמשות לטיפול בדיכאון ובחרדה. ישנם מחקרים המצביעים על קשר בין פעילות סרוטונין נמוכה וכוח נמוך בגלי מוח מסוימים. כאשר משפרים את כוחם של גלים אלה, משתפרת גם פעילות הסרוטונין במוח, המשפיעה על מצבי דיכאון וחרדה. ואילו עודף של גליםאחרים בחלק הקדמי של המוח יכול לבוא לידי ביטוי בתסמינים של דיכאון, כגון הרהורים, רחמים עצמיים, "העלאת גירה" של זיכרונות שליליים, התבוננות פנימית יתירה.

דפוס גלים זה גורם לאנשים להגיב למצוקה שוב ושוב על ידי התמקדות בסימפטומים ולשקוע במחשבות. עודף של גלים אלה חוסמים יכולת של פתרון בעיות באופן יעיל ובסופו של דבר גורם למצוקה משמעותית. כאשר מורידים מכוחם של גלים אלה, התסמינים נעלמים מעצמם.

מכיוון שרבים מהסימפטומים של דיכאון יכולים לנבוע משיבושים בתפקוד המוח, ניתן להשפיע עליהם בעזרת טכנולוגיה של נוירו פידבק. זהו טיפול שמאפשר לזהות ולשנות פעילות חשמלית של המוח, וכתוצאה מכך לצמצם תסמינים של דיכאון ולשפר את מצב הרוח.

מה זה נוירו פידבק?

בשנים האחרונות, הולכת וגוברת ההתעניינות בנוירו פידבק, כטיפול במגוון רחב של הפרעות נפשיות, כגון הפרעת קשב וריכוז, חרדה ודיכאון. הטיפולאינו חודרני ומבוסס על קבלת משוב מיידי לגבי פעילות חשמלית של המוח. הטיפול בדרך כלל כולל כ-30 מפגשים הנמשכים 30 דקות כל אחד בממוצע, שני מפגשים בשבוע.

הטיפול למעשה "מאמן" את המוח, במטרה ליצור דפוס מסוים של הגלים. המשוב מתקבל בעזרת אלקטרודות המוצמדות לקרקפת הראש, בזמן בו אדם צופה בסרט או משחק, על מסך המחשב. על מנת לבנות תוכנית אימונים, נדרש אבחון EEG (אלקטרו אנצפלורגפיה של המוח), המאפשר לבדוק את סך כל הפעילות החשמלית באזורים השונים במוח.

היתרונות של נוירו פידבק: בניגוד לטיפול תרופתי, כמעט ואין תופעות לוואי. בנוסף, לנוירו פידבק, לעומת תרופות, יש השפעה מתמשכת. כאשר מפסיקים את האימונים, ההשפעה המיטיבה נמשכת עוד זמן רב. כלומר,שיפור בתסמיני דיכאון יכול להישאר לטווח הארוך, גם לאחר הפסקת הטיפול. זהו טיפול שלא דורש מאמץ ומתאים לכל אדם, בכל גיל.

ד"ר אירנה נתנאל, פסיכותרפיסטית מוסמכת לטיפול CBT ומטפלת בשיטת נוירו פידבק וביופידבק. פרופ' לאון גרינהאוס, מרכז לטיפולים מתקדמים "מיינד קליניק"

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום