פוליו חי-מוחלש: כעת חיסון שגרה

(0)
לדרג

החיסון החי-מוחלש נגד פוליו הוחזר לשגרת החיסונים בגלל הימצאות ממושכת של הנגיף בחלק מהאזורים. סבב שני של חיסון יחל ביישובים הבדואיים בנגב

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הודיע אתמול (א') כי החיסון החי מוחלש נגד פוליו (OPV) מוחזר לשגרת החיסונים, זאת בעקבות התפשטות ממושכת של הנגיף הפראי באזורים נרחבים בארץ. הבוקר יחל סבב שני של החיסונים ביישובים שבהם לא מוגר הווירוס.

לפי הודעת משרד הבריאות, משעה שנגיף פוליו פראי מזן 1 חדר לישראל במאי השנה הוא הצליח להדביק כמעט רק ילדים עד גיל תשע שקיבלו חיסון מומת (IPV) בלבד, בשיעורים מתגברים ובתפוצה גיאוגרפית נרחבת. זוהי קבוצת הגיל שמעולם לא קיבלה חיסון OPV קודם לכן ועל כן רגישותה הרבה להדבקה, נשאות והפרשה של נגיף הפוליו הפראי שחדר לארץ.

בנוסף הוחלט כי יינתן חיסון נוסף באזורים בהם ממשיכה להימדד נוכחות מתמשכת של נגיף הפוליו הפראי בביוב, המצביעה על המשך הפרשה כמותית של הנגיף הפראי מהנשאים (ברובם ילדים עד גיל 9 כאמור), יבוצע סבב שני של מבצע החיסון OPV.

החלטה זו מבוססת על ממצאי הניטור השוטף המעבדתי של משרד הבריאות בביוב ברחבי הארץ ובדגימות צואה שנלקחו מילדים. להלן רשימת היישובים אשר ההורים נדרשים לחסן את ילדיהם עד גיל 10 בסבב חיסון שני: רהט, כסייפה, ערערה בנגב , חורה, לקייה, תל שבע, שגב שלום, הפזורה הבדואית. טיפות החלב ביישובים אלו יהיו פתוחות בכל יום משמונה בבוקר עד 8 בערב .

חיסון מגיל לידה

בכדי להגן על אוכלוסיית הילדים מפני פוליו פראי באופן מתמשך וקבוע יש לתת את החיסון OPV נגד פוליו פראי בצורה מתמשכת וקבועה לילדים מתחת לגיל שנה, כולל השנתונים הנולדים החדשים כדי למנוע חדירה נוספת של הנגיף לקבוצת אוכלוסייה זו. החיסון יינתן לילדים שייוולדו מעתה ואילך, במסגרת תוכנית החיסונים השגרתית לאחר קבלת החיסון מסוג IPV. טרם הוחלט על המועד המדויק ומספר המנות.

משרד הבריאות מדגיש כי מהלך זה אינו מעמיד בסיכון את מדוכאי החיסון, כפי שלא היה במהלך 15 שנות תכנית החיסונים המשולבת וכן בניסיון הבטיחותי העולמי הדומה עם מתן החיסון OPV. מדובר על חזרה לתוכנית של חיסוני שגרה בטיחותית המשלבת את מתן החיסון OPV עם החיסון IPV בצורה שמאפשרת הפרשה מינימלית וקצרת-מועד של OPV לסביבה (כ-2-3 שבועות ואף פחות מכך על פי הספרות המקצועית). יותר מזה, מספר הילדים המחוסנים ומהם אלו המפרישים בכל עת הינו קטן ביותר במהלך של חיסוני שגרה הניתנים לאורך כל השנה ולא במבצע מרוכז אחד.

כזכור החיסון החי-מוחלש הוצא משגרת החיסונים בישראל בשנת 2005. ההחלטה בזמנו התקבלה על בסיס המלצות ארגון הבריאות העולמי עבור מדינות שבהן מוגר נגיף הפוליו הפראי, כמו ישראל שהוכרזה כנקייה מפוליו בשנת 2002, יחד עם שאר האזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי. מצב זה שונה בתכלית מהמצב בישראל בשנת 2013, עת נגיף הפוליו הפראי הצליח להשתרש בחזרה בארץ עם נוכחות עיקשת ומתמשכת. בנוסף, בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים חשובים המצביעים על החשיבות הייחודית של חיסון ה-OPV ביצירת הגנת מעיים.

בואו לדבר על זה בפורום חיסון ילדים נגד פוליו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום