נשיכת כלב: לטפל ולתבוע

(1)
לדרג

במקרה של נשיכת כלב חשוב לקבל טיפול רפואי ולדווח לרשויות, כי ייתכן שמדובר בבעל חיים חולה בכלבת. במישור המשפטי - ניתן לתבוע את בעלי הכלב על הנזק

מאת: מערכת zap doctors

"כל כלב בא יומו", אומרת האמרה המפורסמת, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בכלב נושך. עו"ד גיל קראוס, המתמחה בתביעות לנזקי גוף מסביר מה חשוב לדעת ומה כדאי לעשות במקרה שננשכתם על ידי כלב, ואיך תוכלו לזכות בפיצוי לאחר הנשיכה הכואבת.

נכון לשנת 2012, יותר מ-571 אלף כלבים רשומים חיים בישראל, כך על פי נתוני המרכז הארצי לרישום כלבים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. הנתון הזה מסביר אולי את ריבוי מקרי נשיכות כלבים בישראל כ-15 אלף מקרי נשיכה בשנה, לא כולל המקרים שלא דווחו לרשויות. בעקבות ריבוי המקרים, החליט המחוקק כבר בשנות ה-'90 לקבוע הסדר מיוחד לגבי כלבים בפקודת הנזיקין - סעיף 41 א', המטיל אחריות חמורה על בעלים של כלב הגורם נזקי גוף. מה, אם כן, אומר החוק לגבי נשיכות כלבים וכיצד תוכלו לדרוש פיצוי על הנזק הגופני שנגרם לכם?

1. ננשכתם? הקפידו לרשום את פרטי בעל הכלב

עו"ד קראוס מציין כי ממש כפי שאנו נוהגים להחליף פרטי זהות והתקשרות עם בעל הרכב שהיה מעורב עימנו בתאונת דרכים, כך גם במקרה שבו ננשכתם על ידי כלב, הקפידו לרשום את מלוא הפרטים של בעל הכלב: שם מלא, תעודת זהות, כתובת וטלפון, כמו גם פרטי הכלב: סוג/ גזע ומספר שבב (אם קיים). כמו כן, מומלץ, במידת האפשר, לצלם את הכלב ולשמור את תמונתו. כדאי בנוסף לרשום את פרטי הזהות וההתקשרות של עדים שהיו נוכחים בעת האירוע.

כאשר מדובר בכלב משוטט, חשוב לברר מיהו בעליו ולנסות לאתר אותו. "ללא איתור הבעלים, יהיה קשה מאוד להגיש תביעה, כיוון שזהות הנתבע אינה ידועה", אומר עו"ד קראוס ומוסיף: "במקרה שהבעלים לא אותר ואינכם יודעים למי שייך הכלב, התקשרו למוקד העירוני 106, כדי שיבואו לאסוף את הכלב הנושך".

2. פנו לקבלת טיפול רפואי ודווחו על הנשיכה

בכל מקרה של נשיכת כלב, גם אם התוצאה היא שריטה קטנה, מומלץ לגשת לקבלת טיפול רפואי. ייתכן שהכלב אינו מחוסן או שהוא חולה במחלת הכלבת המסוכנת לבריאותכם. בבית החולים או במרפאה, ציינו באופן ברור שננשכתם על ידי כלב עובדה זו חשובה לעניין ההליכים המשפטיים בהמשך אבל גם לטיפול הרפואי שעליכם לקבל. מומלץ לצלם במצלמה את מקום הנשיכה בגוף ואת הצלקות שנותרו. אם נותרו סימנים גם בשלבים מאוחרים יותר, כדאי לתעד גם אותם. ככלל, אומר עו"ד קראוס, "הקפידו על מעקב רפואי מסודר ופנו לרופא עם כל תלונה שקשורה לנשיכה, גם בנוגע לצלקות שנותרו ולפתרון האסתטי עבורן". זאת ועוד, שימרו בצורה מסודרת את כל המסמכים הרפואיים, הקבלות ויתר המסמכים הרלוונטיים לאירוע הנשיכה.

3. דווחו על האירוע במשרד הבריאות והגישו תלונה במשטרה

לאחר קבלת הטיפול הרפואי, עליכם לפנות למשרד הבריאות על מנת לדווח על אירוע הנשיכה ולמסור את פרטי הכלב, וזאת לצורך הכנסתו להסגר. משרד הבריאות מחויב להכניס להסגר של מספר ימים כלב שנשך אדם, כדי לוודא שאינו חולה בכלבת. ניתן גם במקביל לגשת אל תחנת המשטרה ולהגיש תלונה על הנשיכה, יחד עם כל הפרטים הרלוונטיים.

4. הגישו תביעת נזיקין נגד הבעלים של הכלב

בתביעות בגין נשיכת כלב, האחריות המלאה לאירוע מוטלת באופן מוחלט על בעלי הכלב. עו"ד קראוס מבהיר כי סעיף 41 לפקודת הנזיקין קובע למעשה אחריות מוחלטת לבעלי הכלב בגין אירוע נשיכה, ולתובע אין צורך להוכיח שהיתה רשלנות מצד הבעלים, כגון זאת שהכלב לא היה קשור או לא היה מחסום לפיו. מספיק רק להוכיח שאירעה נשיכה שגרמה לנזקי גוף.

"יחד עם זאת חשוב לזכור", אומר עו"ד קראוס, "כי קיימות החרגות אשר למרות האחריות המוחלטת מהוות הגנה לבעל הכלב במקרה של נשיכה". סעיף 41א' לפקודה קובע כי לבעלי הכלב לא תהיה הגנה בפני תביעה לפיצויים, אלא בשלושה מקרים:

א. הנפגע התגרה בכלב לפני הנשיכה.
ב. הנפגע תקף את בעלי הכלב, בת זוגתו או ילדיו ולכן הכלב נשך אותו.
ג. הנפגע הסיג גבול במקרקעין של בעלי הכלב.
"חשוב להדגיש", אומר עו"ד קראוס, "כי מדובר בהגנות בלבד. כלומר, המצב הבסיסי הוא שהבעלים אשם ואז יעבור אליו הנטל להוכיח את אחת משלוש ההגנות. זאת ועוד, גם אם הוא יוכיח את אחת ההגנות, לא בטוח בהכרח שהדבר יסיר ממנו את מלוא האחריות ואפשר שהגנה זו רק תצמצם את גובה הפיצויים שעליו לשלם".

בהתאם לפקודת הנזיקין, התביעה היא נגד בעלי הכלב או נגד מי שמחזיק בו בדרך קבע, ולא נגד הגורם שטייל עם הכלב או החזיקו בעת הנשיכה. רק במקרים מסוימים, התביעה תהיה נגד הבעלים ונגד המחזיק במועד הנשיכה גם יחד.

5. במקרה של כלב משוטט, אפשר וניתן יהיה להגיש תביעה נגד הרשות המקומית

כאשר הבעלים לא ידוע, או שמדובר בכלב משוטט שעל ידו ננשכתם, תוכלו לעיתים לתבוע את הרשות המקומית שהכלב נמצא באחריותה, וזאת למשל במקרים הבאים: כאשר הכלב שייך למאורת הסגר או למקום אחר בבעלות הרשות המקומית או כאשר מדובר בכלב משוטט שהרשות המקומית כבר קיבלה עליו מספר התראות קודמות ולא טיפלה במטרד.

לסיכום, ברוב המכריע של תביעות בגין נשיכת כלב, בעלי הכלב יימצא אחראי לנשיכה ויישא בפיצויים לנזקי הנפגע, שלעתים עשויים להיות גבוהים ביותר. לאור זאת פונה הפעם עו"ד קראוס לבעלי הכלבים וממליץ להם לשקול רכישת פוליסת ביטוח לכלב. פוליסת ביטוח כזאת עשויה לכסות את הנזקים שעלולים להיגרם לאחר שכלבכם הפרטי תקף ונשך אדם. אמנם מדובר בפוליסות שהפרמיה השנתית שלהן היא יקרה מאוד, אבל מאידך, גם סך הפיצויים שבעלי הכלב ייאלץ לשל ם עלול להיות גבוה מאוד.

עו"ד גיל קראוס הוא מומחה בתביעות לנזקי גוף לרבות תאונות דרכים, ביטוח לאומי, רשלנות רפואית ותביעות נזיקין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום