ביופסיית שד ללא ניתוח

(1)
לדרג

נשים רבות נדרשות לעבור ביופסיה להוצאת גידול שפיר מהשד, שכרוכה באשפוז וצלקת. שיטה חדשה מאפשרת לעשות זאת בהרדמה מקומית, ללא ניתוח, תוך שעה בלבד

מאת: מערכת zap doctors

המודעות לבדיקות לאיתור גושים בשד, גדלה בעשור האחרון לאין שיעור. נשים רבות נדרשות בהמלצת הרופא שלהן, לעבור ביופסיה בעקבות גידולים בשד, גם אם הגידול עצמו אינו גידול ממאיר. הליך הביופסיה המוכר לרובנו: ביופסיית השד הניתוחית, היה עד לאחרונה ההליך היחיד דרכו ניתן היה לכרות גוש בשד בשלמותו. כיום בזכות שיטת ה-BLES החדשה, ניתן לעבור ביופסיית שד מסוג מתקדם יותר, ובאמצעותה להוציא גידולים שפירים מהשד - ללא ניתוח.

ביופסיית השד BLES מבוססת על טכניקה חדישה של חברת INTACT הנקראת Breast Lesion Excision System - BLES, שפותחה במיוחד בעבור מקרים אלו, וחוסכת צורך בהליך כירורגי מסובך.

טכניקה זו מוציאה את הגידול מהשד בחתיכה אחת שלמה וללא ניתוח. זוהי למעשה "כריתת נגע" בשד, שלא פוגעת בשאר הרקמות בשד, בניגוד לכריתת הגידול המוכרת המתרחשת בביופסיה הניתוחית, שדורשת אשפוז ומשאירה אחריה צלקת. כיום ניתן להסיר באמצעות השיטה החדשה גושים שפירים בגודל של שני סנטימטרים, ובקרוב יהיה אפשר להסיר באמצעותה אפילו גידולים בגודל של שלושה סנטימטרים.

ביופסיית שד ללא ניתוח (אילוסטרציה)
ביופסיית שד ללא ניתוח (אילוסטרציה)

לנצח את הגוש

"השיטה מתאימה לנשים שצריכות להוציא גוש בשד בשלמותו, ולא רק לדגום חלק ממנו", מסבירה ד"ר אן גורביץ, כירורגית ומנכ"לית אולטרה מדיקל. "ישנם סוגים שונים של גידולים שפירים שמומלץ להוציא אותם בשלמותם במקום להשאיר את האישה במעקב. לעתים קרובות, גם אם הרופאים אינם פוסקים שיש להוציא את הגוש השפיר מהשד, האישה בוחרת על דעת עצמה להוציא אותו. הגידולים השפירים השכיחים ביותר הם גידולי הפיברואדנומה".

איך עובדת השיטה?

בביופסיות ה-BLES, משתמשים במחט מיוחדת המוחדרת תחת הדמיית אולטרה-סאונד סמוך לממצא. בקצה המחט נמצאים מלקחיים מיוחדים שנפתחים, ואלו כורתים את הממצא באמצעות גלי רדיו. לתוך החלל שיוצרות המלקחיים, נשאב בעזרת ואקום הגוש הכרות בשלמות וכל זה מתרחש ללא כל פגיעה ברקמות. "מדובר על משיכה קלה אחת, והגידול יוצא בשלמותו", מסבירה ד"ר גורביץ. "הפעולה הינה פעולה מהימנה ביותר, שחוסכת ברוב המקרים פעולה כירורגית נוספת. כך כאשר ממצא מתגלה כשפיר, אין צורך לא בניתוח נוסף ולא במעקב לאורך שנים מכיוון שבדרך זו הגידול הוסר בשלמותו".

טיפים: להתכונן לניתוח ללא ניתוח

בטכניקה הניתוחית החדשה של הוצאת גידול שפיר מהשד, אין צורך בהכנות משום סוג. "ההליך של הכריתה והשאיבה של הגוש לוקח שבע שניות בלבד", מספרת ד"ר גורביץ. "הפעולה מתבצעת בהרדמה מקומית, דרך חתך זעיר וללא צורך בתפרים. מכאן שהיתרון מול ההליך הכירורגי הוא ברור: האישה המטופלת לא נדרשת להרדמה כללית, לא צריכה להתאשפז ולא נשארת עם חתך שדורש תפרים. הפעולה שמתרחשת במרפאה היא קצרה ונקודתית, ובסיומה, המטופלת הולכת הביתה".

האם השיטה תוכל לעבוד בעתיד גם עבור הוצאת גידולים ממאירים? ד"ר גורביץ מבארת: "הטכניקה החדשה מתקיימת בארץ מספר חודשים, ובשלב זה אינה מהווה תחליף לניתוח אונקולוגי, במידה ומתגלה גידול ממאיר. אבל היא בהחלט מאפשרת את התכנון הניתוחי באופן מדויק ביותר, ומסייעת גם להליך הניתוח בעבור הגידולים הממאירים. יש להניח כי בעתיד השיטה תהיה יעילה גם בעבור הסרטת גידולים סרטניים, ועניין זה נמצא בהליכים מתקדמים בימים אלו".

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום