רופא המקצוע היוקרתי והאמין

(0)
לדרג

מסקר על תדמית הרופא בישראל עולה כי הציבור נותן אמון ברופא ובדאגתו למטופליו; כחמישית מהמשיבים לא קיבלו תרופה או הפנייה, לדעתם באשמת המערכת

מאת: מערכת zap doctors

האמא הפולנייה, זו שרוצה בן רופא, כבר לא לבד. הרופא נתפס כבעל המקצוע היוקרתי ביותר בישראל, בפער ניכר מכל מקצוע אחר. כך עולה מסקר "גיאוקרטוגרפיה" שנערך בהזמנת ההסתדרות הרפואית, על מנת לבחון את תדמית הרופאים בקרב הציבור.

מהסקר, שנערך בקרב 500 ישראלים, עולה כי הרופא נתפס כבעל המקצוע היוקרתי ביותר, בפער ניכר מכל מקצוע אחר, (כ-31% מהמשיבים בסקר), כפי שגם עלה במחקר הקודם משנת 2007. כמו כן, הרופא שומר על מעמדו לאורך זמן כבעל המקצוע האמין ביותר, ובפער מובהק לעומת כל מקצוע אחר. כ-86% מהמשיבים ענו כן, וגם בהקשר זה אין הבדל לאורך זמן. לעומת זאת, ניכרת ירידה בתפיסת איש המחשבים והשופט כאמינים ועלייה בתפיסת אמינותו של העיתונאי (כ 30% מהמשיבים).

הדבר החיובי המתקשר יותר מכל לרופאים הוא הצלת חיים, אם כי גורם זה צוין במחקר הנוכחי בשיעור נמוך יותר מאשר במחקר הקודם. קצת פחות ממחצית מהמשיבים סבורים כי מי שבוחרים ללמוד רפואה עושים זאת בשל הרצון להציל אנשים אחרים, וזאת לעומת שליש מהמשיבים הסבורים כי הם עושים זאת יותר בשביל המקצוע עצמו ובכדי להרוויח כסף טוב. בנוסף, ניכרת ירידה משמעותית בשיעור המציינים חוסר אכפתיות וחוסר יחס בהשוואה למחקר הקודם (מ-45% ל-28% במחקר הנוכחי), וכן ניכרת ירידה בשיעור המקשרים רופאים לרשלנות (מ-13% ל-2% במחקר הנוכחי). במקביל חלה גם עלייה בשיעור המקשרים רופאים לחוסר מקצועיות ולבצע כסף.

מי אחראי לזמני ההמתנה הארוכים לרופא?

עוד נראה כי הציבור הישראלי מבין כי הרופאים אינם אחראים לזמני ההמתנה הארוכים לטיפול רפואי. הגורם העיקרי, לדעת הציבור, האשם במשך זמן ההמתנה הארוך לרופאים בקופות החולים, הן הקופות עצמן (כ-38% מהמשיבים). ואילו הממשלה ומשרד הבריאות הם האחראים העיקריים, לדעת הציבור, למשך זמן ההמתנה הארוך לקבלת טיפול בחדרי המיון בארץ. שיעורים נמוכים של אחוזים בודדים ציינו את הרופאים עצמם בהקשרים אלה. במקרי מצוקה, כחמישית מהציבור נזקקו בשנים האחרונות לתרופה או הפניה כלשהי ולא קיבלו אותה (כ-21%), ומי שהיו במצב זה תולים את האשם בכך יותר מכל בקופות החולים (כ-36%). מרבית הציבור, כ-71% מהציבור מאמין כי רופא המשפחה אכן דואג ואכפת לו באופן אישי מבריאותם, וזאת לעומת 10% שאינם סבורים כך.

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר כי תדמית הרופא במדינת ישראל משקפת את האמון הרב שנותן ציבור המטופלים ברופאים, במקצועיותם ובמסירותם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום