טיפולי שיניים לילדים: מי נהנה?

(0)
לדרג

מחקר: חלק מההורים טרם מודעים לטיפולי חינם שלהם זכאים ילדים עד גיל 12; בעקבות הרפורמה, עלה מספר החרדים הניגשים לבדיקות, לא יהודים עדיין נבדקים פחות

מאת: מערכת zap doctors

כיצד השפיעה הרפורמה ברפואת שיניים לילדים על נגישות ילדי ישראל לטיפולים? לפי מחקר חדש של המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות, אף שמיולי 2010 בדיקות וטיפולי השיניים מוצעים חינם לילדים עד גיל 12, עדיין במשפחות לא יהודיות, בעלות הכנסות נמוכות, משפחות שבהן האם משכילה פחות והמרפאה מרוחקת מהבית ילדים רבים לא זוכים לטיפולים.

במחקר הנוכחי השתתפו 618 ילדים בני 5-18 שהוריהם התבקשו לענות על שאלות שונות הקשורות לביקורים אצל רופא השיניים. נמצא כי ב-2011 מרבית הילדים (80.5%) נבדקו לפחות פעה בשנה ואילו 19.5% נבדקו בתדירות הנמוכה מפעם בשנה, אם בכלל. שיעור הילדים שנבדקו בתדירות של כל חצי שנה גבוה יותר באופן מובהק בקרב ילדים למשפחות יהודיות, בהשוואה למשפחות שאינן יהודיות, במשפחות חילוניות בהשוואה למשפחות דתיות וחרדיות, ובקרב ילדים שהכנסת משק הבית שלהם ממוצעת ומעלה בהשוואה לכאלו שהכנסת הבית מתחת לממוצע ובקרב ילדים לאמהות בעלות השכלה של 12 שנים ומעלה, לעומת אמהות עם השכלה נמוכה יותר. לגבי ילדים מעל גיל 10 נמצא, בנוסף, כי שיעור הנבדקים בתדירות גבוהה גדול באופן מובהק בקרב ילדים שהיה להם ביטוח שיניים פרטי לעומת ילדים שלא היה להם ביטוח פרטי.

בסך הכל הסיכוי של ילד עד גיל 10 להיבדק בשנה הקרובה בתדירות גבוהה גדול יותר עבור ילדים יהודים, במשפחות עם הכנסה ממוצעת ומעלה, שזמן הנסיעה למרפאה קצר יותר, וכן ככל שמידת החשיבות הנתפסת של בדיקות השיניים בעיני האם גבוהה יותר, ככל שמידת החומרה הנתפסת של בעיות שיניים גבוהה יותר וככל שמידת החסמים לבדיקה נמוכה יותר.

רוב הילדים לא שינו את תדירות הבדיקות

הממצאים מלמדים גם כי בשנת 2011, 26.2% מקרב הילדים עד גיל 10 הגדילו את תדירות בדיקות השיניים לאחר החוק מ-2010 ואילו מרבית הילדים (73.8%) לא שינו את תדירות בדיקות השיניים שלהם בעקבות הרפורמה. הגידול המשמעותי ביותר בביקוש לבדיקות השיניים לילדים היה בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות שהכנסת משק ביתם הייתה מתחת לממוצע, ובמשפחות חרדיות ודתיות. כמו כן חל גידול משמעותי בביקוש לאחר הרפורמה עבור ילדים לאמהות שהיו מודעות לשינוי בחוק, וכן עבור ילדים שביישוב שבו הם גרים קיימת מרפאת שיניים בהסדר.

על בסיס הממצאים והמסקנות צוות החוקרים ממליץ להגדיל את ההשקעה בפרסום הרפורמה לציבור, בעיקר לאוכלוסיות חלשות, לקיים מערך הסברה שיטתי לילדים ולהוריהם על חשיבות בריאות השן ולרחיב את הפריסה הארצית של מרפאות שיניים בהסדר, במטרה להגדיל את תדירות בדיקות השיניים לילדים.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום