דיכאון: דקירות במקום שיחות

(0)
לדרג

מהו הטיפול היעיל בדיכאון? במחקר בריטי שבדק את העניין נמצא כי דיקור סיני (אקופונקטורה) יכול להיות יעיל באותה מידה כמו שיחות וייעוץ פסיכולוגי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אקופונקטורה (דיקור סיני) דומה ביעילותה לטיפול בשיחות עבור מי שסובל מדיכאון. כך לפי מאמר שפורסם החודש בכתב העת PLoS Medicine. נמצא כי שני הטיפולים הביאו לירידה מובהקת בתסמיני דיכאון, כאשר שולבו עם טיפול סטנדרטי לחולים עם אירועים חוזרים של דיכאון.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת הקלינית של טיפול קצר באקופונקטורה או טיפול בשיחות, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, בחולים עם דיכאון בדרגה בינונית עד חמורה. במחקר השתתפו בסך הכל 755 חולים בבריטניה. החולים חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות באחת מהן ניתנו טיפולי דיקור עם טיפול סטנדרטי (302 חולים), בשנייה נערכו שיחות בשילוב טיפול סטנדרטי (302 חולים) ובשלישית ניתן טיפול סטנדרטי בלבד (151 חולים). המטופלים טופלו מדי שבוע במשך שלושה חודשים. הממצא העיקרי של המחקר בא לידי ביטוי בהבדל במדדי PHQ-9 (שאלון בריאות מקובל לאבחון לבעיות נפשיות) לאחר שלושה חודשים ולאחר שנה.

מהתוצאות עלה כי בהשוואה לטיפול סטנדרטי, חלה ירידה מובהקת במדדי PHQ-9 לאחר שלושה חודשים עם טיפולי אקופונקטורה וטיפולי שיחות. לאחר 12 חודשים, לא זוהה הבדל מובהק בין אקופונקטורה וטיפולי שיחות, בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון להערכה קפדנית של ההשפעה הקלינית והכלכלית של אקופונקטורה וטיפול בשיחות בחולים הסובלים מדיכאון שאינם מגיבים לטיפול. הם מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אקופונקטורה בהשוואה לטיפול סטנדרטי וטיפול בשיחות בהשוואה לטיפול סטנדרטי מלווים שניהם בירידה משמעותית בתסמיני דיכאון בטווח הקצר והבינוני, ואינם מלווים באירועים חריגים משמעותיים.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום