1 מ-7 מתאשפז חודש אחרי ניתוח

(0)
לדרג

סקירה מקיפה שבה נבחנו אלפי מקרי אשפוז חוזר בארה"ב מציעה מדד להערכת טיב בית החולים: מוסד פרטי או ציבורי, מספר האחיות, ואזור גיאוגרפי יכולים להשפיע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

יותר מ-13% מטופלים שעוברים ניתוח גדול חוזרים לאשפוז בתוך חודש, כך עולה ממחקר חדש, שפורסם החודש בכתב העת New England Journal of Medicine. שיעור האשפוז החוזר של חולים לאחר ניתוחים משתנה באופן נרחב בין בתי חולים, ומדד זה עשוי לשמש כמדד איכות.

החוקרים בחנו נתונים על אשפוזים שתועדו בשנים 2009-2010 והתמקדו בחולים שעברו אחת משש פרוצדורות: ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כריתת אונה ריאתית, תיקון של מפרצת אבי העורקים הבטני, תיקון פתוח של מפרצת אבי עורקים בטני, כריתת מעי גס וניתוח להחלפת מפרק הירך. בסך הכל היה מדובר בכ-479 אלף שחרורים מאשפוז בכ-3 אלפת בתי חולים, המהווים 91% מכלל השחרורים של חולים המבוטחים על ידי תוכנית הביטוח מדיקייר בארה"ב. שיעור האשפוזים החוזרים נע בין 10.5% ועד 17.4% בסוגי הניתוחים שנבחנו.

שיעור האשפוזים החוזרים בתוך חודש עמד כאמור על כ-13%. כצפוי, חולים שחזרו לאשפוז היו מבוגרים יותר מחולים שלא אושפזו בשנית, עם יותר מחלות רקע. יתר לחץ דם היה מחלת הרקע הנפוצה ביותר גם במי שחזרו להתאשפז ובמי שלא.

בבתי חולים עם נפח הניתוחים הגדול ביותר תועד שיעור נמוך יותר של אשפוזים חוזרים, בהשוואה לבתי חולים עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר (13% לעומת 13.8%). בתי חולים עם שיעורי אשפוזים חוזרים מתחת לחציון היו יותר מרכזים ללא כוונות רווח, בהשוואה לאלו עם כוונות רוח (66.3% לעומת 63.6%), בתי חולים לא-אוניברסיטאיים לעומת בתי חולים אוניברסטיאיים (93.2% לעומת 89.1%) ובתי חולים הממוקמים במערב ארה"ב (24.1% לעומת 14.8%).

החוקרים כותבים כי בתי חולים עם נפח חולים גבוה יותר ושיעורי תמותה נמוכים יותר הם מתמחים יותר בהגנה על החולים מפני סיבוכים לאחר ניתוח. בתי חולים באיכות גבוהה עשויים גם להתבסס על דרכי עבודה המאפשרות לקבוע אילו חולים מוכנים לשחרור ולמנוע אשפוזים חוזרים.

עוד נמצא כי בבתי חולים עם שיעורי אשפוז חוזר נמוכים יותר מועסקות יותר אחיות במשרה מלאה לכל אלף ימי אשפוז, וכן שיעור נמוך יותר של בעלי ביטוח רפואי ציבורי מסוג מדיקייד, בהשוואה לבתי חולים בעלי שיעור אשפוזים חוזרים גבוה יותר. לא זוהו הבדלים משמעותיים בין בתי חולים כפריים ועירוניים, והשיעורים היו דומים בכל סוגי הניתוחים.

עורכי המחקר מציעים כי יש להתמקד באשפוזים חוזרים לאחר התערבויות ניתוחיות כגישה חכמה לשיפור הטיפול ולהפחתת הוצאות מיותרות.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום