קרוהן וקוליטיס: לא לשמור בבטן

(0)
לדרג

המחלות הכרוניות קרוהן וקוליטיס פוגעות קשות במערכת העיכול ומורידות באופן משמעותי את איכות החיים. כשהתרופות כבר לא עוזרות, ניתן לבצע ניתוחי מעיים חדשניים

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הקרוהן הינה מחלה דלקתית כרונית העלולה לפגוע בכל חלק של מערכת העיכול, אך פוגעת בעיקר במעי הדק ובמעי הגס. המחלה, הנמצאת בשכיחות גבוהה בקרב האוכלוסייה היהודית בכלל ובקרב הישראלים בפרט, מתפרצת בדרך כלל בעשור השני או השלישי לחיים, אך יכולה להגיע גם בגיל צעיר או מבוגר יותר. ביטויי המחלה השכיחים הינם כאבי בטן, חום, שלשול וירידה במשקל. סיבוכים של המחלה עלולים לגרום לחסימות מעיים, מורסות - אבצסים או כיסי מוגלה - תוך בטניים ופיסטולות (חיבור בין מעי לבין איבר אחר, כגון, כיס שתן, עור, חלק אחר של מעי), ולעתים רחוקות אף לגידולים של המעי הגס או המעי הדק. מעורבות של פי הטבעת גם היא שכיחה וביטוייה בגוף עלולים להופיע בדמות מורסות, פיסטולות או פיסורות (סדקים).

הטיפול במחלת קרוהן כולל מספר קבוצות של תרופות: חלקן תרופות נוגדות דלקת, וחלקן תרופות אנטיביוטיות, לצד סטרואידים, תרופות מדכאות חיסון ונוגדנים. מטרת הטיפול היא לגרום להפוגה במחלה, להקטין סימפטומים, למנוע סיבוכים ולהקטין הצורך בטיפול ניתוחי. אך עדיין חולי קרוהן רבים נזקקים לניתוח בטני או ניתוח בפי הטבעת.

יש לי קרוהן. האם עלי לגשת לניתוח?

"טיפול ניתוחי לכריתת קטעי מעי במחלת הקרוהן נדרש במקרים בהם יש סיבוך של המחלה, כגון חסימות מעי חוזרות בגלל היצרות, פיסטולות, התנקבות מעי, מורסות או גידולים", מסביר ד"ר יהודה קריב, מומחה בכירורגיה כללית, ניתוחי מעי גס, רקטום ופי טבעת במרכז הרפואי איכילוב, ובאסיא מדיקל בבית החולים אסותא. "הניתוחים מומלצים כאשר הסימפטומים של המחלה אינם נשלטים בתרופות, או כאשר המחלה גורמת לעיכוב בגדילה בילדים. הניתוח הבטני השכיח ביותר אצל חולי קרוהן הינו כריתת החלק הסופי של המעי הדק, יחד עם החיבור של המעי הדק למעי גס (כריתת איליאום וצקום), כי זהו המקום השכיח ביותר למעורבות במחלת הקרוהן ולסיבוכים של המחלה. בהיצרויות לאורך המעי הדק ניתן לטפל בטכניקה ניתוחית מיוחדת של הרחבה שנקראת סטריקטורופלסטייה".

כלים טכנולוגיים חדשניים בניתוחי מעיים

"המהפכה הזעיר-פולשנית בכירורגיה, הלפרוסקופיה, מאפשרת ביצוע ניתוחים שגרתיים באמצעות חתכים קטנים יותר, ובכך מאפשרת ירידה בכאבים שלאחר הניתוח, החלמה מהירה יותר, ותוצאה קוסמטית טובה יותר. חלק ניכר מהניתוחים הבטניים במחלת קרוהן ניתנים אף הם לביצוע בטכניקה לפרוסקופית, וכך ניתן ליהנות מיתרונותיה".

האם ייתכנו סיבוכים?

ד"ר קריב מסביר: "כמו בכל הליך כירורגי, ייתכנו סיבוכים די נדירים, כגון זיהומים במיטת הניתוח או דמם, אך בהתוויות הניתוחיות הנכונות ובבחירה נכונה של הניתוח, היתרונות בעבור המנותח רבים יותר מהסיכונים". משך האישפוז לניתוחים במעי הגס הוא בדרך כלל בין חמישה לשבעה ימים, ולאחריו נדרשת החלמה נוספת בבית, המשכת שבועות אחדים. "ניתוח בדרך כלל מאפשר שנים של 'שקט' מהמחלה", מבהיר קריב, "אם כי שיעור חזרת המחלה גבוה. בחלק מהמקרים ניתן טיפול תרופתי מונע לאחר הניתוח, כדי להקטין את שיעור החזרה".

קרוהן ותזונה: סיפור מסובך

קרוהן היא מחלה גנטית, אך המרכיב הגנטי אינו הגורם היחיד המביא להתפרצותה. למרכיבים סביבתיים ואחרים גם כן יש השפעה משמעותית על התפרצות המחלה, כמו לדוגמא עישון. "קיימים מחקרים שהוכיחו קשר ישיר בין הופעת המחלה לצריכה של סוגי תזונה מסוימים", מסביר ד"ר קריב, "אך נושא זה שנוי במחלוקת. לתזונה מתאימה יש משמעות במהלך הטיפול במחלה ובשליטה בסימפטומים".

קוליטיס כיבית: מה התסמינים שלה?

הקוליטיס כיבית, ulcerative colitis, הינה מחלה דלקתית כרונית שמערבת את המעי הגס והרקטום בלבד, בניגוד למחלת הקרוהן שיכולה לערב את כל מערכת העיכול. הקוליטיס מתבטאת בכאבי בטן ובשלשול דמי, ואצל החולה במחלה תיתכן גם ירידה במשקל. אך לא כמו בקרוהן, מעורבות של פי הטבעת אינה שכיחה אצל חולי קוליטיס. "גם מחלה זו, כמו הקרוהן, נחשבת לכרונית", מספר ד"ר קריב, "אך בעזרת טיפול תרופתי מתאים, בהחלט ניתן להשיג הפוגות ממושכות מהתקפיה".

האם יש קשר בין מחלת הקוליטיס הכיבית לבין סרטן המעי הגס?

"יש קשר מובהק בין קוליטיס לבין סרטן המעי הגס, בעיקר כאשר המחלה נמשכת על פני שמונה עד עשר שנים. במצב זה שכיחות סרטן המעי הגס עולה, ולכן ישנו צורך במעקב מסודר על ידי בדיקת קולונוסקופיה".

האם גם חולי קוליטיס נזקקים לניתוחים במעיים?

"מיעוט משמעותי מקרב החולים בקוליטיס יזדקק לניתוח. הניתוח נדרש כאשר אין תגובה לטיפול תרופתי, כשקיימת תלות במינון גבוה של סטרואידים, או כאשר יש סיבוך, כגון קוליטיס קשה וסוערת במיוחד, התנקבות מעי, סרטן, או שינויים טרום סרטניים. הניתוח השכיח הינו כריתת מעי גס ורקטום שלמה, ושחזור הרקטום באמצעות יצירת כיס ('פאוץ') מהמעי הדק וחיבורו לפי הטבעת. באמצעות ניתוח מורכב זה נמנע הצורך ב'סטומה', שקית קבועה בדופן הבטן".

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן וקוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום