הפקולטה למדעי הרוגע והריכוז

(0)
לדרג

חרדת מבחנים? לחץ בלימודים? הפרעת קשב וריכוז? שנת הלימודים האקדמית בפתח. איך ניתן לשפר את איכות הלימודים ואת רמת הציונים? פסיכולוגית מרגיעה ומסבירה

מאת: מערכת zap doctors

הלחץ חוזר לחייכם בכל סמסטר? מפחדים ממבחנים? לא מצליחים להתרכז בקריאת מאמרים? ייתכן שאתם סובלים מבעיות ריכוז כשאתם לומדים, או שאתם יותר מדי לחוצים. "בעיות ריכוז בלימודים עשויות לנבוע מגורמים שונים", מסבירה הפסיכולוגית החינוכית גבי וישליצקי. "בתחילת שנת הלימודים, נדרש הסטודנט להסתגל להרבה שינויים המתרחשים בפרק זמן קצר. כלל לא פשוט להסתגל למסגרת לימודית חדשה ולמערכת שלמה של כללים ודרישות, למקום מגורים חדש, ולעיתים גם לחלוק את המגורים עם שותפים לא מוכרים", אומרת וישליצקי ומרחיבה: "עבור חלק מהסטודנטים, התחלת הלימודים באוניברסיטה מייצגת את הרגע שבו הם עוזבים את הבית ועוברים להתגורר לבדם. שינויים רבים אלה עשויים לגרום לחרדה ואף לירידה ביכולת הריכוז". למרות נתונים אלה, אין צורך לדאוג. הנתונים מראים כי עם הזמן, מרבית הסטודנטים מסתגלים למציאות החדשה ואף מפיקים הנאה מהלימודים ומהחיים הסטודנטיאליים.

קשה בלימודים, אך אין אבחנה: מה לעשות?

"קשיים לימודיים מתמשכים, גם אם מעולם לא אובחנו, עשויים להצביע על לקויות למידה", אומרת וישליצקי. במקרה כזה, מומלץ לערוך אבחון, כדי לברר מהו מקור הקשיים בלמידה ומהם דרכי הטיפול וההתאמות להם תזדקק במהלך לימודיך באוניברסיטה. מטרת ההתאמות במבחנים הם למזער ככל הניתן את השפעת לקות הלמידה על התפקוד האקדמי.
"קביעת ההתאמות נעשית לכל סטודנט באופן אישי, בהתאם לממצאי האבחון שלו, ובכפוף למדיניות המוסד האקדמי", היא מסבירה. "ברוב המוסדות להשכלה גבוהה יש שירותי תמיכה וייעוץ לסטודנטים לקויי למידה, דרכם ניתן לערוך אבחונים, לקבל סיוע במיומנויות כתיבה ובאסטרטגיות לסיכום חומר, לצד שירותים נוספים".

אני גר עם שותפים. איך לומדים?

לדעת וישליצקי, כל אדם מכיר את הדרך שלו ללמוד ואת התנאים להם הוא זקוק ללמידה. אם הוא זקוק לשקט מוחלט כדי ללמוד, כדאי לשוחח על הצרכים שלו ללמידה עם שותפיו לדירה, כדי לתאם ציפיות ולקבל מהם התחשבות. אם חבריו ללימודים הם גם סטודנטים, ניתן אולי למצוא דרך בה כולם מתחשבים זה בזה. בנוסף, כדאי לרכז את זמן הלימודים האישי, בשעות ששאר דיירי הבית אינם נמצאים. כמו כן, ניתן להשתמש בשעות הפחות שקטות בדירה, כדי להאזין לשיעורים באינטרנט באמצעות אוזניות. אם בכל זאת לא ניתן בשום אופן ללמוד בבית, אפשר לגשת ללמוד בספרייה של האוניברסיטה, או בספרייה העירונית.

לחץ ממבחנים

שגרת הלימודים באוניברסיטה כרוכה בהרבה מבחנים ובחרדות מציונים. בתחילת שנת הלימודים, מדווחים סטודנטים רבים על תחושות חרדה ולחץ מהמבחנים, תחושה שפוחתת ככל שחולף הזמן. "כולם חווים מידה מסוימת של לחץ לקראת בחינה ובמהלכה", אומרת וישליצקי ומסבירה: "לחץ הוא לא תמיד שלילי. מידה מתונה של לחץ מדרבנת ללמידה ותורמת להשגת ביצועים טובים. לעומת זאת, לחץ גבוה מקשה על הלמידה ופוגע בתפקוד ובהישגים".

התגובות ללחץ מתבטאות בשלושה מישורים: במישור הגופני, יש תחושות גופניות לא נעימות, כמו כאבי בטן או דפיקות לב מואצות. במישור הקוגניטיבי, ישנה תחושת 'בלק אאוט' או מחשבות על כישלון. במישור הרגשי, עולה תחושה של מתח ומועקה. במקרה שסטודנט חווה רמה גבוהה של לחץ וחרדה שפוגעת בתפקודו ובהישגיו, מומלץ לפנות לסיוע בשירות הפסיכולוגי שנמצא במרבית המוסדות להשכלה גבוהה, כדי ללמוד טכניקות יעילות להפחתת החרדה.

מחקרים מלמדים כי הדרך הטובה ביותר להפחתת חרדת בחינות היא ללמד את הסטודנט החרד לשפר את תפקודיו בשלוש מיומנויות אלה. במישור הגופני, יש להרגיע את הגוף על ידי תרגילי הרפיה ונשימה. במישור הקוגניטיבי, יש להימנע ממחשבות פסימיות ושליליות, ולהמיר אותן בחשיבה מאוזנת ואופטימית. בתחום הרגשי, ככל שהמוכנות לבחינה תהיה גבוהה יותר, וככל שהלמידה תהיה יעילה יותר, כך יפחתו תחושות המועקה והמתח.

גוף ונפש, מזון ותנועה

סטודנטים רבים לא מייחסים חשיבות להקפדה על תזונה נכונה ולשינה מספיקה בתקופת הבחינות והגשת העבודות. אך מחקרים מלמדים כי שמירה על תזונה מאוזנת ועל שינה טובה של שבע שעות בלילה, יתרמו לשיפור יכולת הריכוז והלמידה וישפרו את ההישגים האקדמיים. כמו כן, הקפדה על פעילות גופנית יומיומית תאפשר התאווררות והפגת מתחים מהלמידה, ותתרום ליכולת ריכוז גבוהה יותר. "לבחינות מומלץ להגיע עם שתייה ואוכל קל, כמו פירות יבשים או חטיפי אנרגיה שמספקים סוכר למוח", מסבירה וישליצקי. "האכילה והשתייה בזמן הבחינה מאפשרים הפוגה והתרעננות מהמאמץ המושקע בה".

חברים ולימודים. איך הם משתלבים?

הלימודים באוניברסיטה משרתים מספר מטרות: תואר אקדמאי, התמחות מקצועית וגם קשרים חברתיים. כל סטודנט יכול להגדיר לעצמו את סדר העדיפויות שלו, וכך להקדיש את הזמן הראוי מבחינתו לכל פעילות ופעילות, מלימודים ועד בילויים. "סטודנטים שלומדים בחוגים עם דרישות גבוהות, אשר חשוב להם להגיע להישגים גבוהים בתואר הראשון, כדי שיתקבלו ללימודי המשך, או יוכלו לפתח קריירה עתידית, ישקיעו את מירב זמנם בלימודים", אומרת וישליצקי. "לעומתם, סטודנטים שהציונים פחות חשובים להם, ישקיעו יותר בפעילות חברתית או בעבודה, וכן גם כאלו שצריכים לממן את לימודיהם לבד וללא עזרה".

"מה שבטוח: תחילת השנה היא הזדמנות מצוינת ליצירת קשרים חברתיים ולמציאת חברים ללימודים, והסיטואציה הלימודית מזמנת אפשרויות רבות לפתוח בשיחה עם מי שיושב לידך בכיתה, או נמצא לצדך בדשא או בקפיטריה בהפסקות. חשוב לא להתבייש לפנות לסטודנטים אחרים, עם שאלות שמטרידות אותך, וכן לענות בכנות למי שפונה אלייך בשאלה. תמיד מעודד לדעת שכולם נמצאים במצב די דומה, ושעם הזמן, מרבית הסטודנטים יוצרים לעצמם מעגל חברים שבהמשך ילמדו יחד, ויסייעו זה לזה במטלות השונות".

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה חינוכית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום