בית בטוח: מינעו תאונות בילדים

(0)
לדרג

נפילה, הרעלה, חנק, טביעה ועוד - תאונות בבית ומחוצה לו הן גורם עיקרי לפציעות ילדים, שניתן היה למנוע. להלן כללי בטיחות שכל הורה צריך להכיר

מאת: עדן גוטווין

תאונות המתרחשות בבית, תאונות דרכים, חנק, טביעה ונפילה מגובה הם הגורמים העיקריים לפציעות של ילדים ובני נוער. בארה"ב לבדה נפצעים מעל 8.7 מיליון ילדים מדי שנה, ובכל 30 דקות לערך הולך לעולמו ילד קטן בשל תאונה. לפי נתוני ארגון "בטרם", בכל שנה מתים בתאונות כ-150 ילדים ישראלים, ויותר ממחצית מהפניות למיון נובעות מתאונות בבית ומחוצה לו.

אחד המקומות הבטוחים ביותר - הבית - הופך לעתים למקום רווי סכנות, ולכן רוב מקרי המוות בילדים מתרחשים בגלל פציעות בבית או בחצר. לפי נתוני רישום הטראומה של משרד הבריאות לשנת 2005, הבית הוא מקום הפגיעה השכיח עבור ילדים ובני נוער, כשגורם הפציעה הנפוץ ביותר הוא נפילה. סכנות נוספות האורבות בתוך הבית כוללות סכנת חנק, כוויה, הרעלה ועוד.

כללים שיעזרו לכם להפוך את הבית לבטיחותי יותר

את מרבית התאונות ניתן למנוע באמצעות שמירה על כללי בטיחות בבית ומחוצה לו. עכשיו בתקופת החגים, כשהילדים שלנו נמצאים כל כך הרבה שעות בבית, כדאי יותר מתמיד להפוך אותו למקום בטוח עבורם.

מנעו גישה לגרמי מדרגות - יש לדאוג להוסיף שער למניעת טיפוס של ילדים קטנים במעלה המדרגות.

אחסנו נכונה תרופות וחומרי ניקיון - ילדים סקרנים מטבעם ומכניסים כל דבר לפה, ולכן חשוב מאוד לשמור חומרים מסוכנים מחוץ להישג ידם. אחסנו אותם בארונות גבוהים שאינם נגישים לילדים, הימנעו מהנחת חומרי ניקוי בארון שמתחת לכיור ואל תשאירו חפיסות של תרופות ברחבי הבית.

העדיפו פינות מעוגלות במקום פינות חדות - רצוי לבחור בריהוט עם פינות מעוגלות, לדוגמה - שולחן הסלון.

כסו שקעי חשמל - יש לדאוג לכסות שקעי חשמל ולהיזהר מהנחת כבלי חשמל במקומות שבהם ילדים יכולים למשוך אותם.

בחנו את הצעצועים - מומלץ לבדוק על אריזות הצעצועים אם הם מתאימים לגילו של הילד, ובכל מקרה להשגיח על הילדים בעת המשחק. היזהרו מצעצועים שמתפרקים לחתיכות קטנות - חלק קטן שנשכח בפינת החדר עלול לעשות את דרכו לפיו של התינוק.

התאימו את המזון - יש לשים לב לסוג המזון שאנו נותנים ולצורת החיתוך. לדוגמה - נקניקיה, בננה או מלפפון יש לחתוך לאורך ולא בצורת טבעות. היזהרו ממזון שיכול להוביל למצב של חנק כמו - פופקורן, ענבים, פיצוחים ועוד. ניתן לקרוא על התאמת המזון לגיל הילד על אריזת המוצר. יש למנוע מהילדים לאכול בזמן שדעתם מוסחת בעת ריצה או משחק.

מנעו החלקה בעת הרחצה - כדאי להתקין ידית אחיזה באמבטיה או במקלחון, ולהוסיף משטח נגד החלקה. לעולם אל תשאירו ילד לבד באמבטיה.

השגיחו בזמן בילוי במים - בזמן הרחצה בבריכה חשוב להשגיח על הילדים בכל זמן נתון. אין להשאיר ילדים ליד מקור מים ללא השגחת מבוגר.

מנעו גישה לאזורים מסוכנים - למשל, מחסנים, חדר גז, פירי אשפה, ג'קוזי, חניון מכוניות.

מה עושים במצב חירום רפואי?

עד כמה שזה לא פשוט, נסו לשמור על קור רוח כדי לטפל בילד. אובדן עשתונות יעכב מתן טיפול מהיר ויעיל.

בשלב הבא הזעיקו עזרה של מוקד החירום.

אם יש צורך, יש לפעול לפי סדר פעולות החייאה.

*חשוב להדגיש כי אין בהוראות אלו משום מתן הכשרה רפואית והן אינן מהוות תחליף לטיפול רפואי או לקורס החייאה ועזרה ראשונה מקצועי. מומלץ לעבור קורס הגשת עזרה ראשונה, לצורך למידה של מצבי החירום השונים ותרגול מעשי של טיפול בהם.

הכותבת היא פרמדיקית בעלת תואר ראשון ברפואת חירום, העובדת בחברת Ariel Medic.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום