אי ספיקת לב: היום שאחרי האשפוז

(0)
לדרג

רציפות הטיפול חשובה: לפי מחקר חדש, פנייה לרופא שנפגש עם המטופל בעבר מורידה את הסיכון למוות או לאשפוז חוזר בחצי שנה ממועד השחרור מבית החולים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מעקב צמוד אחרי אשפוז מביא לתוצאות טובות יותר ומצמצם את הסיכון למוות, כך על פי מחקר חדש שבו עקבו החוקרים אחרי אלפי מטופלים ששוחררו מאשפוז על רקע אי ספיקת לב.

לפי המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Canadian Medical Association Journal, מצבם של חולים שאושפזו עקב אי-ספיקת לב היה טוב יותר באופן משמעותי, אם היו במעקב הרופא המטפל בשלב מוקדם לאחר שחרורם מבית החולים.

בסקירה הנוכחית נכללו כ-24 אלף מאושפזים מאלברטה, ששוחררו מבית החולים בין השנים 1999-2009 עם אבחון של אי-ספיקת לב. החולים חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לרציפות הטיפול הרפואי בתוך חודש משחרורם. ביקור מעקב אצל רופא מוכר הוגדר כביקור אצל רופא שנפגש עם המטופל לפחות פעמיים לפני האשפוז האמור או טיפל בחולים במהלך האשפוז.

חודש לאחר השחרור מבית החולים 29% מהחולים לא פנו לביקורי מעקב, 69% מהחולים פנו לרופא המוכר ו-9% פנו לרופא שאינם מכירים. בהשוואה לחולים שלא היו במעקב, באלו שפנו לרופא מוכר נרשם סיכון מופחת משמעותית ב-13% לתמותה או אשפוז חוזר בתוך חצי שנה. בחולים שפנו לרופא לא מוכר תועדו בין היתר תוצאות טובות יותר בהשוואה לאלו שלא היו במעקב כלל, עם ירידה משמעותית של 10% בסיכון לתמותה או אשפוז חוזר לבית החולים.

כאשר לקחו בחשבון את כל ביקורי המעקב שנערכו בחצי שנה בחולים שטופלו אצל רופא מוכר נרשם סיכון נמוך ב-9% לתמותה או אשפוז לבית החולים, בהשוואה למי שהיו במעקב אצל רופא שלא טיפל בהם בעבר.

החוקרים מסכמים כי השחרור מאשפוז הוא תקופה מסוכנת עבור מי שסובל מאי ספיקת לב. מהממצאים עולה כי מעקב מהיר חודש מהשחרור מבית החולים ורציפות הטיפול הרפואי הם גורמים חשובים בהפחתת הסיכון לתמותה או אשפוז חוזר.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום