ניתוח עפעפיים: עפים על זה?

(7)
לדרג

ניתוחי עפעפיים (אוקולופלסטיקה) מתבצעים משיקולים אסתטיים וגם מסיבות רפואיות. במקרה זה מחברים מחדש את השריר לעפעף ומסלקים עודפי עור. איך זה עובד?

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: ניתוח קטרקט, אוקולופלסטיקה

ניתוחי עפעפיים נחשבים בטעות לניתוחים אסתטיים בלבד. נכון אמנם כי עפעפיים צנוחים פוגעים במראה הפנים ומהווים מטרד אסתטי, אך חלק מהניתוחים להרמתם נובע גם מצורך רפואי, כפי שמסביר רופא העיניים ד"ר בנימין שלו, מומחה בניתוחי עפעפיים דרכי דמעות ופזילה. רופא בכיר במחלקת עיניים בית חולים איכילוב.ומומחה ברפואת עיניים לילדים: "ניתוחי עפעפיים נחלקים לניתוחים בעפעפיים עליונים וניתוחים בעפעפיים תחתונים. רוב ניתוחי העפעפיים הם בעפעפיים העליונים. כאשר מתמקדים בעפעפיים עליונים נהוג לחלק את קבוצת הניתוחים בהם לשניים: ניתוחים פונקציונליים רפואיים וניתוחים אסתטיים".

צורך רפואי בהרמת עפעף

כאשר מדברים על ניתוח עפעפיים על רקע רפואי, מתכוונים למצבים בהם הניתוח אמור לפתור הפרעה תפקודית שיוצר עפעף צנוח או עפעף עם עודף עור, המשתפל מעל הריסים. מנח של עפעף רגיל שאינו צנוח או שאינו משתפל מסיפו עור עודף, הוא מנח בו העפעף מכסה רק מילימטר עד מילימטר וחצי מצבע הקשתית. כאשר העפעף צונח או העור העודף בו משתפל, נוצר מצב של מנח שאיננו טבעי והוא מכסה שטח נרחב מהקשתית ואפילו מהאישון. מידת הצניחה והסתרת האישון הן שמסייעות להגדרת הצניחה כפוגעת אסתטית בלבד או אסתטית ותפקודית. פגיעה אסתטית ותפקודית מוגדרת בשני מקרים. האחד, במקרים בהם העפעף עצמו צונח, כלומר שפת העפעף מכסה לפחות חלק מהאישון ובכך גורמת להקטנת שדה הראיה ולפגיעה ביכולת הראייה של המטופל. השני, מקרים בהם בעפעף יש עודף עור אשר משתפל מעבר לריסים, וגולש עד לכיסוי חלק מהאישון באופן שמצמצם את שדה הראייה".

תיקון הפרעה אסתטית

אצל חלק מהמנותחים, עודף העור בעפעף לא יוצרת הפרעה תפקודית ואסתטית, אלא רק הפרעה אסתטית. במקרים אלה נועד ניתוח העפעפיים לתקן את מראה העפעף המשפיע על מראה העין והפנים. "עפעף צנוח או בעל עור עודף שגולש פוגע מאד במראה העיניים והפנים כולם", מתאר ד"ר שלו ומרחיב: "עפעפיים עם קפלים, עפעפיים נפוחים, גולשים או א-סימטריים פוגעים מאוד בביטחונם של המטופלים, אשר רוצים להיראות טוב יותר. למטופלים כאלה מבוצע ניתוח עפעפיים אסתטי למרות היעדר צורך רפואי תפקודי טהור".

ניתוח להרמת עפעפיים

בין אם העפעף הצנוח גורם להפרעה תפקודית ובין אם נגרמת רק הפרעה אסתטית, הדרך להתמודד עם העפעף הסורר היא באמצעות ניתוח הרמה של העפעף, כדי להרחיב את שדה הראייה שהצטמצם, או הסרת עודפי העור ומתיחתו. מטופלים רבים מגיעים לשולחן הניתוחים כדי לבצע ניתוח זה הנחשב יחסית לא מורכב ומאד יעיל. הביקוש הרב לניתוח נובע מהעובדה שעפעף צנוח וכן עודף עור משתפל בעפעף הם מקרים נפוצים ושכיחים. ד"ר שלו: "לרוב מה שמוביל לצניחת העפעף הוא תהליך טבעי שמתרחש עם הגיל. השריר אשר מרים את העפעף נחלש עד שהוא מתנתק מהעפעף עצמו. אחד המנותחים המפורסמים שעבר ניתוח להרמת עפעפיים הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.


כיצד מתבצעת הרמת העפעף? "במהלך הניתוח, המתבצע בהרדמה מקומית, מאחר ונדרש שיתוף פעולה של המנותח, מחובר מחדש השריר שהתנתק מהעפעף אל העפעף, מוסר עודף העור (אם קיים עודף) והכל מקובע ונתפר. במידה ויש צורך, גם גבה צנוחה מורמת ומקובעת להשלמת מראה אסתטי ויפה", מסביר ד"ר שלו: "הניתוח אורך שעה ורבע בממוצע ויתרונו הבולט הוא היעדר כאב, במהלך הניתוח עצמו ולאחריו אין כלל כאבים. אחרי הניתוח יש שטפי דם סביב העיניים, יש צורך בטיפול באמצעות משחות מתאימות וקומפרסים וכן במעקב אצל רופא. חזרה לשגרה רגילה אורכת בין מספר ימים לשבועיים. אם מישהו מעוניין לבצע את הניתוח לפני אירוע או ערב חשוב, רצוי להשלימו כחודש לפני מועד האירוע".


נעים להכיר: אוקולופלסטיקה

"מלאכת התיקון של עפעפיים צנוחים או בעלי עור עודף הגולש היא בהחלט אפשרית, אך היא גם מורכבת ולכן חשוב מאד שתתבצע בידיים מיומנות", מדגיש ד"ר שלו. ידיים מיומנות? מה זה אומר? אם מדובר בניתוח רפואי אסתטי, מיהו המנתח המתאים? ד"ר שלו מדגיש כי אין מדובר בכל כירורג פלסטי, גם אם הצורך בהרמת העפעף הוא אסתטי בלבד, אלא חשוב ביותר לפנות לרופא עיניים מומחה ובעל ניסיון בתחום ניתוחי עפעפיים. התמחות ייחודית זו נקראת "אוקולופלסטיקה" וחיונית להצלחת הניתוח ולתוצאות טובות: "ניתוח הרמת עפעפיים צנוחים דורש מיומנות שרק רופא עיניים "אוקולופלסטיקאי" מורגל אליה. מדובר בפעולה כירורגית הדורשת ניסיון רב ודיוק מיטבי. אין מדובר בפעולה פשוטה של חיבור השריר וסילוק עור עודף, אלא יש לשים לב גם לצורך ביצירת סימטריה בין שתי העיניים וביצירת 'קונטור', צורת קימור העפעף לאחר הניתוח".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עפעפיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום