לידה: יתרונות מיילדת צמודה

(0)
לדרג

סקירה חדשה מגלה כי ליווי מיילדת לפני הלידה ובמהלכה מקדם לידה טבעית בלי סיבוכים, ומלווה בשיעור נמוך יותר של לידות מוקדמות. מה הפלא שהיולדות מרוצות יותר?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לרוב הנשים שטופלו על ידי מיילדת לפני הלידה ובמהלכה נרשמו תוצאות טובות יותר, יחסית למי שטופלו על ידי רופא או צוות רפואי שכלל מספר אנשים. כך עולה מסקירה מקיפה שפורסמה לאחרונה על ידי פרוייקט קוכריין (Cochrane), פרוייקט שיתופי בתחום הרפואה.

בסקירה נבחנו 13 מחקרים שכללו נתונים על 16 אלף לידות, של נשים בסיכון נמוך ונשים בסיכון גבוה לסיבוכים. החוקרים התייחסו למאפיינים כמו אופי הלידה, שיכוך כאבים ותוצאת הלידה; הרדמה אזורית (אפידוראלית/ספינאלית), ניתוח קיסרי, לידה מכשירנית (מלקחיים/ואקום), לידה נרתיקית ספונטנית, פרינאום שמור, לידה מוקדמת (לפני 37 שבועות הריון) והשיעור הכולל של אובדן עוברים או תמותת יילודים (אובדן עובר לאחר 24 שבועות הריון ומעלה).

בקרב נשים שמיילדת ליוותה את הריונן נמצא כי שיעור חתך החיץ (אפיזיוטומיה) ולידות מכשירניות היה נמוך יותר. בנשים שמיילדת הובילה את הטיפול בהן תועדה שכיחות גבוהה יותר של לידה ללא משככי כאבים/חומרי הרדמה שניתנו במהלך הלידה, עם שיעור גבוה יותר של לידה נרתיקית ספונטנית.

עוד נמצא כי לנשים שהיו במעקב מיילדת עוד לפני ההריון תועדה שכיחות נמוכה יותר של לידה מוקדמת ואובדן עובר לפני שבוע 24 להריון. לא זוהו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי אובדן עוברים/תמותת יילודים לאחר 24 שבועות הריון ומעלה, או בשיעור הכולל של תמותת עוברים/יילודים. בנוסף, מרבית המחקרים דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר של האמהות במקרים שבהם ניהול תהליך הלידה נעשה על ידי מיילדות.

ומה לגבי העלויות? חמישה מחקרים שהתייחסו לעלויות מודל הטיפול הגיעו לתוצאות שונות: מחקר אחד מצא עלויות גבוהות יותר במקרים בהם הטיפול היה בידי מיילדת ומחקר אחר לא הדגים הבדלים בעלויות בין טיפול על ידי מיילדת או איש צוות רפואי אחר.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום