מחסור בוויטמין די? זהירות, סוכרת!

(0)
לדרג

הקשר בין מחסור בוויטמין D לבין מחלות ממאירות, מחלות לב ומחלות נוספות, ידוע זה מכבר. מתברר כי מחסור בוויטמין D עלול גם להגביר את הסיכון לסוכרת

רופא אנדוקרינולוג
058-6548964

עוד בנושא: מחסור במגנזיום, עודף ויטמין d

מחלת הסוכרת קשורה לגורמים וחומרים נוספים רבים בגוף האדם, כאשר אחד הגורמים המשמעותיים שבהם הינו ויטמין D. ויטמין D והחומר הנוצר בזמן תהליך פעיל של מטבוליזם מוכרים זמן רב כמווסתים את הסידן ומשפיעים על בריאות העצם. כאשר נבדקו אנשים בעלי רמה נמוכה של ויטמין D, נמצא קשר עם מחלות ממאירות, מחלות קרדיווסקולאריות, מחלות של מערכת החיסון ותפקודים נוירומוטוריים נוספים.

למרות שקיים שימוש נרחב בתכשירי עור המעודדים ייצור ויטמין D כתגובה לחשיפה לשמש, אנשים רבים במדינות מפותחות זקוקים למקור נוסף לוויטמין זה, דרך חלב או תוספי מזון, כדי להגיע לרמה הנורמאלית הרצויה, במיוחד בחודשי החורף, בהם יש פחות חשיפה לשמש. מחסור בוויטמין D שכיח במיוחד אצל מאושפזים בבתי חולים ואצל הסובלים ממחלות כרוניות, כמו כן בעשור האחרון נמצא כי ישנו קשר בין מחסור בוויטמין D ובין הסיכון לפתח סוכרת או סיבוכי סוכרת.
הקשר בין ויטמין די לסוכרת (אילוסטרציה) הקשר בין ויטמין די לסוכרת (אילוסטרציה)

מה הקשר בין מחסור בוויטמין D לסוכרת?

מספר מחקרים מצביעים כי רמות נמוכות של ויטמין D או צריכה נמוכה של ויטמין זה עלולה לנבא התפתחות של סוכרת, הן מסוג 1 והן מסוג 2. מחקר נוסף (The Nurses' Health Study) מצא כי צריכת 800 יחידות ויטמין D ויותר ו-1,200 מ"ג סידן ביום הייתה קשורה להפחתה של 33% בסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, בהשוואה לצריכה נמוכה יותר של ויטמין D וסידן. הקשר בין ויטמין D וסוכרת המשיך לעניין חוקרים רבים, שאף מצאו כי ישנו קשר עקבי בין רמות נמוכות של ויטמין D, סידן או צריכת מוצרי חלב לשכיחות גבוהה יותר של סוכרת מסוג 2.

במחקרים בהם ביצעו התערבות כלשהי בקרב הנבדקים, נראה כי מתן ויטמין D ותוספי סידן עשויים למנוע הופעת סוכרת מסוג 2 בקרב אוכלוסיות בסיכון, בעוד שרמה נמוכה של ויטמין D קשורה לסיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 1. נתונים דומים נמצאו אצל תינוקות שקיבלו תוסף של 2000 יחידות ויטמין D בשנת חייהם הראשונה, ואכן הראו הפחתה של 88% בסיכון לפתח סוכרת מסוג 1 בהמשך חייהם, למול תינוקות שלא קיבלו תוסף זה.

קשר הפוך נמצא בין רמות הוויטמין אצל נשים הרות והסיכון שלהן להביא להתפתחות סוכרת מסוג 1 אצל התינוקות. כלומר, נשים בעלות רמות גבוהות של ויטמין D היו בעלות סיכון כפול לפתח סוכרת מסוג 1 אצל התינוק מאשר נשים ברבע התחתון של רמות הוויטמין.

מה הקשר בין מחסור בוויטמין D לבין סיבוכי סוכרת?

מחקר משנת 2007 הצליח למצוא את ההוכחה לקשר הקיים בין ויטמין D לאוכלוסייה הכללית, כלומר, רמות נמוכות של הוויטמין נמצאו אצל אנשים עם סוכרת, נשים, קשישים ובני מיעוטים. בהמשך, ובאופן עקבי לממצאים אלו, נמצא כי מחסור בוויטמין D קשור להשמנת יתר שהוערכה באמצעות נתוני BMI והיקף מותניים, עם קשר חלש יותר לרמות גבוהות של המוגלובין מסוכרר המעיד על סוכרת.

עוד בשנת 1939 מצאו כי רמות נמוכות של ויטמין D היו קשורות משמעותית להיארעות מוגברת של אירועי לב וכי אצל סוכרתיים יש מחסור בוויטמין בצורה מהותית גם כן. אולם הקשר בין מחסור בוויטמין D לאירוע קרדיווסקולארי ראשון נשאר גבוה, גם לאחר לקיחה בחשבון של נתונים כמו סוכרת וגורמי סיכון אחרים. באופן דומה, מחסור בוויטמין D קשור עם העורק התרדמני (העורק המוביל דם למוח), וכמתריע על אירועים מוחיים שונים. סיבוכים מיקרו-ווסקולאריים, בכלי הדם הקטנים, היו שכיחים גם הם כאשר רמות ויטמין D היו נמוכות.

מכאן, חשוב להבין כי סוכרתיים נמצאים בסיכון מוגבר הן לרמות נמוכות מדי של ויטמין D והן בסיכון לפתח נזקים כתוצאה מהמצב הזה.

מה צופן העתיד?

המנגנונים הפוטנציאלים, באמצעותם הטיפול במחסור בוויטמין D עשוי להוביל לשיפור בהישרדות ולהפחתת האירועים הקרדיווסקולאריים, הם מנגנונים המשקפים את הפעולות המגוונות של ויטמין D בגופנו. נכון להיום, נערכים מחקרים שנועדו לקבוע האם השימוש בוויטמין D יכול להפחית מצבי דלקת, מחלות לב וכלי דם מתונות ולהפחית הפרשת חלבון רב בתוך השתן, המהווה סימפטום לתחלואה בכליות. כאמור, נדרש עדיין מחקר רב כדי לקבוע האם העשור הנוכחי, הבוחן את הקשר בין מחסור בוויטמיןD וסוכרת, ואת הקשר בין ויטמין D וסיבוכי סוכרת יניב תוצאות שיראו טיפול העשוי למתן את הסיבוכים הללו, ואולי אף להפחית את שכיחות הסוכרת.

אין למנוע מחסור בוויטמין D?

ההמלצה הנוכחית כיום היא לצריכה יומית של מינימום 600 יחידות ויטמין D, ומקסימום 10,000-40,000 יחידות, העלולות להוביל להרעלה. ויטמין D הינו מסיס, כלומר עלינו לאכול שומן, בכדי לאפשר לגופנו לספוג אותו. באופן טבעי, נוכל למצוא ויטמין D בשמן דגים, דגים עם אחוזי שומן גבוהים ובמידה פחותה בכבד בקר, גבינות, חלמון ביצה וסוגי פטריות.

ויטמין D מיוצר בגופנו באופן טבעי בעת שאנו נחשפים לאור השמש, וכן יש המוסיפים אותו למאכלים נפוצים ופופולאריים דוגמת חלב ומיץ תפוזים.

במקרים של מחסור בוויטמין D מומלץ בהחלט לשקול לקיחתו כתוסף מזון, או לצרוך את המזונות העתירים בו, כדי לאפשר את פעילותו התקינה של הגוף ולמנוע סיבוכים שונים.

 היא אנדוקרינולוגית במרכז DMC לטיפול בסוכרת ד"ר מריאלה גלאנט 

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום