מסרבים להתאשפז? חישבו שוב

(0)
לדרג

לפי מחקר שבחן כשני מיליון מקרי אשפוז, שחרור עצמי בניגוד להמלצת הרופאים מעלה את הסיכון לאשפוז חוזר ואף לתמותה עד חצי שנה מהאירוע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא מבינים מה אתם עושים במחלקה? נמאס לכם מהחלוק, מהאוכל ומהרעש שעושה השכן לחדר בבית החולים? אל תמהרו לעזוב. ממחקר גדול שנערך בקנדה עולה כי עזיבת בית חולים, בניגוד להמלצת הצוות הרפואי, מביאה לעלייה בסיכון לאשפוז חוזר ואף לתמותה.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Canadian Medical Association Journal בחנו החוקרים יותר מ-1.9 מיליון מקרי אשפוז שתועדו לאורך 20 שנה. נמצא כי סירוב אשפוז או שחרור על דעת המטופל לוו בעלייה יותר מכפולה בסיכון למוות בתוך תשעים ימים, ובשיעור האשפוזים החוזרים בתוך 30 ימים. זאת בהשוואה למצבים שבהם החולים נענו להמלצות הצוות הרפואי.

הסיבוכים של שחרור מוקדם מבית החולים באו לידי ביטוי במהלך שבוע מיום העזיבה ונמשכו עד 180 ימים, עדות לכך שאינם נובעים רק מטיפול לא-מלא במחלה. החוקרים מוסיפים כי הפחתת הסיכון המוגבר צפויה לדרוש התערבויות ממושכת יותר, מעבר לאשפוז בבית החולים.

מבין יותר מ-1.9 מיליון פניות לבית החולים מצד כ-610 אלף חולים במהלך תקופת המחקר, כ-21 אלף (1.1%) הובילו לעזיבת בית החולים בניגוד להמלצה הרפואית. עוד עולה מהנתונים, שהגיל הממוצע של חולה שעוזב את בית החולים על דעת עצמו הוא 43, וסיבת האשפוז החוזר הנפוצה במי שעזבו בניגוד להמלצות היא הפרעה נפשית.

שיעור האשפוזים החוזרים בתוך חודש בקרב חולים שעזבו בניגוד להמלצה רפואית עמד על 24% בהשוואה ל-12% בקרב חולים שלא עזבו בניגוד להמלצה רפואית. לאחר 180 ימים, ההבדל עמד על 43% ו-26%, בהתאמה. מניתוח הנתונים עלה כי עזיבת בית החולים בניגוד להמלצה רפואית לוותה בעלייה של פי שלושה בסיכון לאשפוז חוזר בתוך חודש, בהשוואה לחולים שלא עזבו בניגוד להמלצה רפואית. בנוסף, שחרור בניגוד להמלצה רפואית לווה בעלייה של פי 2.5 בסיכון לתמותה בתוך שלושה חודשים, בהשוואה לאלו שלא עזבו את בית החולים בניגוד להמלצת הצוות הרפואי.

למרות מגבלות המחקר, מסכמים החוקרים כי עזיבת בית החולים בניגוד להמלצה רפואית מלווה בעלייה בסיכון לאשפוזים חוזרים ולעלייה בשיעורי התמותה במהלך תקופה של לפחות חצי שנה.

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום