שחזור שד: להחזיר עטרה ליושנה

(10)
לדרג

ניתוח לשחזור שד לאחר כריתה מאפשר לאשה שיקום פיזי ונפשי. אחד החלקים הבעייתיים בניתוח שחזור הפטמה והעטרה אפשרי כיום בזכות מיקרופיגמנטציה

מאת: מערכת zap doctors

מאות נשים בישראל עוברות מדי שנה ניתוח לכריתת שד לאחר שהתגלה בו גידול ממאיר או בשל חשש להתפתחותו של כזה. חלקן בוחרות בשלב מאוחר יותר לעבור ניתוח לשחזור השד. הנשים עוברות כריתת שד חלקית או מלאה, ובמהלך ניתוח הכריתה נעשה מאמץ לפגוע כמה שפחות במראהו של השד ולאפשר שחזור מיידי או עתידי.


שחזור שד, פטמה ועטרה (אילוסטרציה)
שחזור שד, פטמה ועטרה (אילוסטרציה)

"כריתת שד חלקית מערבת כריתה של חלק מרקמת השד ובדרך כלל מערבת כרבע מגודל השד", מסביר פרופ' אייל וינקלר, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא. "כריתת שד מלאה מערבת את כריתת כל רקמת השד. הכריתה יכולה לשמר את העור ובכך לאפשר שחזור מיידי של השד ביתר קלות".

"ההחלטה על סוג הכריתה - מלאה או חלקית - היא בעיקר החלטה אונקולוגית, כשבבסיסה שיקולים מגוונים, ובהם גודל הגידול ונרחבותו, נשאות לגן ה- BRCA שנמצא קשור לסיכוי מוגבר לחלות בסרטן השד, האפשרות לעבור טיפולים משלימים כמו כימותרפיה והקרנות שמתלווים פעמים רבות לכריתה החלקית וכן העדפת החולה. שיקולים נוספים שבהם מתחשבים קשורים למראה השד לאחר הכריתה; יש שאיפה להביא לתוצאה קוסמטית מיטבית, ולכן מתחשבים גם ביחס שבין גודל הגידול לגודל השד, במבנה השד, בצורתו ובמידת צניחתו, במבנה הגוף של המטופלת ועוד", מוסיפה ד"ר הדר ישראלי, מהמחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא, המרכזת את תחום הלייזר בשיבא.

ניתוח לשחזור שד

חלק מהנשים שעברו כריתת שד בוחרות לעבור ניתוח שחזור שד, שבמהלכו, באמצעים שונים, משחזרים שד בעל מראה טבעי ככל הניתן. את ניתוח השחזור ניתן לעבור יחד עם ניתוח הכריתה או אחריו - שבועות, חודשים או שנים מאוחר יותר- בהתאם להעדפותיה של המטופלת. שחזור שד יכול להתבצע גם אחרי כריתה חלקית וגם אחרי כריתה מלאה. ד"ר ישראלי: "שחזור שד לאחר כריתה חלקית לרוב כולל ארגון רקמת השד מחדש באזור החסר, או הזרקת שומן עצמי למילוי החלל שנוצר לאחר הכריתה. שחזור שד לאחר כריתה מלאה כולל 'בנייה מחדש' של השד. השד המשוחזר נבנה בעזרת שתלי סיליקון או בעזרת רקמה עצמית - למשל מתלה שריר מהגב או מדופן הבטן - תהליך המכונה שחזור אוטולוגי".

שחזור העטרה והפטמה

ניתוח כריתת שד חלקית או מלאה פוגע פעמים רבות בצורתן של העטרה והפטמה. "בעבר חשבו שעקב ריבוי צינוריות חלב סביב הפטמה והעטרה קיים סיכון מוגבר להישנות של סרטן השד במידה שלא מסירים את קומפלקס הפטמה והעטרה", אומרת ד"ר ישראלי. "אבל מחקרים רבים שנערכו בעולם הראו שבנסיבות מסוימות ניתן להשאיר את העטרה או את קומפלקס הפטמה והעטרה בכריתת שד תת עורית. הצלת הפטמה והעטרה מתאפשרת, למשל, כאשר הגידול קטן, ממוקם רחוק מהעטרה, הסרטן בדרגת ממאירות נמוכה (אינו חודרני) וגם כאשר מדובר בכריתות מניעתיות. במקרים אחרים, העטרה והפטמה מוסרות. גם בכריתת שד חלקית העטרה והפטמה עלולות להיפגע. בדרך כלל נוצר עיוות הנובע מחסר הרקמה ומהצלקת הנוצרת בשד בעקבות הניתוח. זו, גורמת למשיכה של הפטמה, פזילה הצידה או למטה או משיכה פנימה של הפטמה.

מצב דברים זה מחייב כחלק משחזור השד גם את שחזור העטרה והפטמה, אולם פעולה זו נעשית במועד מאוחר יותר, לאחר שהשד המשוחזר מקבל את צורתו הסופית (לרוב כשישה חודשים לאחר ניתוח השחזור). בניתוח שחזור הפטמה יוצרים ומקבעים פטמה על ידי שימוש בעור של השד המשוחזר עצמו, שימוש בחלק מהפטמה של השד השני, הבריא, או שימוש בעור שנלקח ממקום אחר, למשל מהאזור שמאחורי האוזן. ניתן לחלופין להשתמש בפטמות סיליקון.

לא סתם קעקוע

השלב הבא הוא שחזור העטרה (אריאולה), הטבעת הכהה המקיפה את הפטמה. בעבר היה מדובר בפרוצדורה מורכבת יחסית, שבה המנתח היה נוטל פיסת עור מאזור המפשעה, עקב היותה בעלת צבע כהה יותר, ומשתיל את העור סביב הפטמה. כיום לרשותנו הליך פשוט יותר, הקרוי מיקרופיגמנטציה שיקומית.

"מדובר בקעקוע רפואי תלת ממדי היוצר עטרה סביב הפטמה המשוחזרת", מסבירה אינה בן-נון, מומחית בינלאומית במיקרופיגמנטציה אסתטית ושיקומית (P.M.S). במסגרת ההליך מחדירים לקצה השד פיגמנט צבע הדומה מאוד לפטמה בעזרת מחטים זעירות ולמעשה בונים את העטרה מחדש. "המראה המתקבל מאוד טבעי ומשלים את הפטמה ואת צורת השד בצורה הכי קרובה למראה השד שאנו מכירים. המראה הטבעי מתקבל גם בזכות העובדה שמתאפשר ציור של נימים תת עוריים. יותר מכך, ניתן לבחור עטרה בכל צורה, כל גודל וכל צבע - ישנו מגוון רחב של גוונים. מדובר בהליך פשוט ויעיל, ללא כאב, ושלא יכול לגרום לפציעה או לנזק לרקמה".

למרות שמו, הקעקוע התלת-ממדי הוא לא באמת קעקוע. "מדובר בטכנולוגיה פרא-רפואית ייחודית", מבהירה בן-נון. "אסור לקעקע עטרה כקעקוע רגיל. במיקרופיגמנטציה נעשה שימוש במיכשור מתקדם ועדין במיוחד וחומרים ייחודיים המפוקחים ומאושרים לשימוש, שאינם מזיקים לבריאות".

לשלב הסופי בשחזור השד יש גם השפעה נפשית גדולה.
"כיום, בטכנולוגיות הרגישות העומדות בפנינו, תהליך שחזור העטרה הופך לחלק בלתי נפרד ממכלול האפשרויות העומדות בפני המחלימה, לקראת חזרה לנורמת חיים 'ביום שאחרי'", מסבירה בן-נון. ה"פטמה המשוחזרת, עם צבעה העדין, הופכת להיות תזכורת נעימה לכך, שבחיים שאחרי הסרטן, האשה זוכה בנשיותה מחדש, על כל גווניה. לא תמיד השחזורים דומים למקור ולא תמיד יש למטופלת בחירה מלאה איך ייראה השד ואיך תהיה ההרגשה, אך אין ספק שתהליך המיקרופגמנטציה בלתי נפרד מההחלמה המנטלית".


לא רק אחרי שחזור שד

מיקרופיגמנטציה שיקומית משמשת לא רק נשים שעברו כריתת שד אלא גם נשים הסובלות מבעיות אחרות וזקוקות לשיפור מראה העטרה, וגם לטיפול בבעיות עור אחרות ובאזורים אחרים. לדברי בן-נון, "ההליך מסייע גם לטיפול במקרים של פגיעה במראה העטרה עקב ניתוח (תפרים, נמק וכד') או במקרים שבהם האשה רוצה לשפר את מראה העטרה מבחינה אסתטית ונדרשת הדגשה או הרחבה של העטרה. ברחבי העולם זה אפילו הפך לטרנד אופנתי - נשים מקשטות את השדיים שלהן באמצעות הקעקוע ויוצרות עטרה מיוחדת, למשל בצורת לב. אבל מובן שהבשורה האמיתית היא בתיקון פגמים ובעיות בעור: באמצעות מיקרופיגמנטציה ניתן לטפל במגוון רחב של צלקות וכוויות, שפה שסועה, כתמים, פגיעות בעור בשל שימוש בלייזר, סימנים בשל ויטיליגו, ואפילו לשחזר גבות או ריסים שהמראה שלהם נפגע עקב כימיותרפיה או אלופציה".

בואו לדבר על זה בפורום שחזור שד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום