הפירות שמבריחים את הסוכרת

(0)
לדרג

סקירה של 3 מחקרי ענק מגלה כי תפוחים, אוכמניות ענבים ופירות נוספים עשויים להקטין את הסיכון לסוכרת; מנגד, מיצי פירות עתירי סוכר וגם מלון לא מומלצים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הפירות היעילים ביותר להורדת הסיכון לסוכרת הם אוכמניות, ענבים ותפוחים, כך לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת British Medical Journal.

הגברת צריכת פירות הומלצה זה מכבר כאמצעי למניעה ראשונית של מחלות כרוניות רבות, כולל סוכרת, אך מחקרים רבים העלו עד כה תוצאות סותרות באשר לקשר עם סוכרת. על מנת להעריך טוב יותר את הקשר בין פירות למחלה, בחנו החוקרים נתונים משלושה מחקרי ענק, שכללו 187 אלף משתתפים בסך הכל, אשר השלימו מדי שנתיים שאלונים להערכת המצב הבריאותי, אורח החיים ותזונה. החוקרים לא כללו במחקר משתתפים שאובחנו כחולי סוכרת, מחלות לב וכלי דם או סרטן, כמו גם חולים עם נתונים חסרים אודות צריכת פירות או מיצי פירות, או צריכה קלורית גבוהה או נמוכה מאוד, ואלו עם נתונים לא ברורים בנוגע לאבחון סוכרת.

במהלך תקופת המעקב כ-12 אלף משתתפים פיתחו סוכרת מסוג 2. מניתוח רב-משתנים שלקח בחשבון גורמי סיכון אישיים, גורמי סיכון הקשורים באורח החיים וגורמי סיכון תזונתיים לסוכרת, מצאו החוקרים מצאו קשר בין צריכת שלוש מנות פירות בשבוע לסיכון מופחת לסוכרת. כאשר התייחסו לסוג הפרי שצרכו הנבדקים התגלה כי חלק מהפירות היו קשורים באופן הדוק עם סיכון מופחת לסוכרת, בהשוואה לאחרים: אוכמניות, ענבים, תפוחים ואגסים, בננות ואשכוליות התגלו כיעילים ביותר נגד סוכרת. מצד שני, צריכת מלון או מיצי פירות לוותה בסיכון מוגבר לסוכרת. בסך הכל, לדברי החוקרים, צריכת פירות עתירי סוכר מלווה בסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2, כמו גם צריכת פירות בעלי ערך גליקמי מתון. הנתונים תומכים בהמלצות להגדלת צריכת מגוון פירות, בעיקר אוכמניות, ענבים ותפוחים, כאמצעי למניעת סוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום