צום לגוף, תענית לנפש

(0)
לדרג

יום כיפור הוא חג קדוש לעם היהודי, והצום מהווה עבור רבים מאיתנו ניקיון עמוק של הנפש. אבל איך כדאי להתכונן לצום מוצלח, ולמנוע הרגשה לא טובה וחולשה? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

יום כיפור, מעבר לחשיבותו הדתית והאמונית, קשור בקשר ישיר בניקיון הגוף והנפש. המסורת היהודית מכילה בתוכה ימי צום נוספים, אך חשיבותו של יום כיפור, נובעת מהיותו היום הקדוש בשנה. יחד עם זאת, אנשים רבים חווים את הצום כחוויה שאינה בריאה עבורם, ומחוסר אכילה ושתייה סובלים מכאבי ראש ומחולשה.

אך האם זה נכון שיום אחד של צום יכול לנקות את גופנו מרעלים, או שזה אולי סתם מתח מיותר לגוף? "יש אגדה כזאת, שאם לא אוכלים הגוף מתנקה", מסבירות לילי רוזן ונדיה גרינשטיין-כהן מ"שיווי משקל", מרכז לטיפול בהפרעות אכילה והשמנה, "אבל זה לא ממש נכון. הגוף שלנו אינו מלוכלך ואין שום צורך לנקות אותו. בכבד ובכליות יש מערכות פיזיולוגיות מתוחכמות לניטרול והרחקת חומרים רעילים לגוף. לא לחינם שמו הנרדף של הצום הוא תענית. המטרה הדתית של הצום היא להתענות וזה גם מה שקורה לנו מבחינה פיזיולוגית - עינוי".

ובכל זאת, אם אתם מתכננים לצום גם השנה, לכבוד המסורת ולכבוד הגוף והנפש, איך ניתן להתכונן היטב ליום הצום?

המדריך לצום מוצלח

"ההכנה לצום דורשת שלגוף שלנו תהיה אנרגיה מספיקה לשרוד את כל השעות שיעברו עליו, ללא אוכל וללא מים", מספרות רוזן וגרינשטיין-כהן. "כמו שספורטאי מכין את הגוף שלו למאמץ, כך אנו ממליצות לכם להתארגן ביום שלפני הצום".

ביום חמישי - יום לפני הצום: תאכלו כרגיל עם דגש על ארוחות מסודרות ומאוזנות הכוללות פחמימות וחלבונים. אין צורך להגזים באכילה או לאכול כי מחר יחסר. תשתו לרוויה.

ביום שישי - יום הצום: עד הארוחה המפסקת תאכלו לפחות שלוש ארוחות: בוקר, ביניים וצהריים מלאה. העשירו את הארוחה בפחמימות, אבל לא על חשבון החלבונים או השומנים.

בארוחה המפסקת: תאכלו מכל טוב, אבל לא בהגזמה. אל תמהרו, ותאכלו לשובע. אין צורך להתפוצץ או לאכול כי יחסר. תשתו לרוויה - אך אל תגזימו בשתייה, שכן צריך מקום בבטן לאוכל, ושתייה יכולה למסך את תחושת הרעב. אל תיבהלו אם תרגישו שאתם צריכים פחות אוכל ממה שאתם חושבים. אם אכלתם טוב במשך היום, יש להבין כי הארוחה המפסקת, כשמה כן היא, לא רק מפסיקה את האכילה, אלא גם מכינה אתכם לצום עצמו.

מה קורה לגופנו כשאנו צמים?

"במהלך הצום הגוף לא מפסיק לעבוד", מסבירה רוזן. "אתם יכולים להרגיש רעב וצמא, וכן כאבי ראש וסחרחורות. אלה הם הביטויים הפיזיולוגיים של חסך במזון ושתייה. אם אתם סובלים מבעיה רפואית או נוטלים תרופות אנא התייעצו עם רופא מבעוד מועד, האם נכון לכם לצום מלכתחילה".

עם האוכל, בא התיאבון

כשנגמר הצום, למרות הרעב, כדאי לא להעמיס על הגוף מזון בלי בקרה. אחרי הצום מומלץ להתחיל עם מרק או שתייה קרה או חמה, עם עוגה או עוגייה כפי שנהוג. לאחר מכן יש להיכנס לארוחה בנחת, בלי לחץ ובלי מהירות - ולאכול לשובע. "אתם אולי לא תרגישו רעבים, כי הגוף נכנס למנגנון של הגנה, אך עם האוכל יפתח התיאבון והרעב יורגש", מבארת גרינשטיין-כהן, "לכן תאכלו לאט ובהנאה".

צמים ואפילו נהנים

אם גם ככה תיכננו לרדת במשקל, ואם גם ככה ביום כיפור לא אוכלים יממה שלמה, האם יום כיפור הוא זמן מתאים להתחיל דיאטה? רוזן וגרינשטיין-כהן מסכמות: "בימים שאחרי הצום חשוב להמשיך ולאכול מאוזן ומסודר, ולכלול בארוחות גם פחממות וגם חלבונים, תוך כדי הקשבה לרעב ולשובע, ולהכין ארוחות מגוונות וטעימות. יש לזכור כי הצום הוא תענית לגוף ולנפש, ואין בו כדי לזרז או להתחיל כל תהליך של ירידה במשקל".

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום