לידות בית: טבעי או מסוכן?

(0)
לדרג

תופעת לידות הבית הולכת וצוברת תאוצה. עם זאת, רופאים מתריעים כי הלידה בבית עלולה להסתבך ואף לסכן את חיי האם והתינוק. פתרון אפשרי: חלל לידה טבעי בבי"ח

מאת: מערכת zap doctors

מדי שנה יולדות בישראל יותר מ-150 אלף נשים. רובן המכריע יולדות בבית חולים, מאות ספורות יולדות בביתן. עם זאת, למרות ההיקף הנמוך יחסית של התופעה, תופעת "לידות בית" הולכת וצוברת תאוצה בישראל. יותר ויותר נשים בוחרות לקחת את הסיכון וללדת בשלווה בבית, רחוק מרופאים וממתקנים רפואיים, הערוכים להעניק סיוע בעת הצורך.

בשנת 2006 היו כ-375 לידות בית בישראל וב-2007 כ-500 לידות בית. רוב הלידות הסתיימו בשלום, אך אסונות שקורים מדי פעם, כשלידה כזו מסתבכת, מעוררים שוב ושוב את הדיון המורכב סביב התופעה.

"רוב הלידות מסתיימות בשלום. בין אם אשה תלד באמצע הרחוב, על עץ, בירח או בביתה, רוב הסיכויים שהלידה תסתיים בשלום והיא והרך הנולד יהיו בריאים לחלוטין", אומר ד"ר ישראל שפירא, מומחה במיילדות וגניקולוגיה ומחדד "אולם אין זה אומר שכדאי לקחת סיכון וללדת בבית, מפני שתמיד קיים סיכון שהלידה תסתבך ואז האשה והתינוק יזדקקו לטיפול חירום רפואי".

יתרונות ברורים וסיכונים ברורים

דבריו אלה של ד"ר שפירא עומדים בבסיס הטיעונים של המתנגדים לתופעה שהפכה לטרנד במקומות רבים בעולם. גם שוש בלחסן, מיילדת מוסמכת שליוותה מאות לידות בית מסכימה עם רוח הדברים: "מרבית הנשים במדינת ישראל ובעולם המערבי יולדות בבית-חולים. עם זאת יש נשים המעוניינות ללדת בסביבתן הטבעית, ללא ניתוק מהמשפחה, ולהמשיך את שגרת יומן. יש לזה יתרונות, אך גם סיכונים פוטנציאליים. יודעים איך תהליך הלידה התחיל, אך אין לדעת כיצד יתפתח וכיצד יסתיים".

השאיפה לחזור אל תהליכים טבעיים, החשש מבתי חולים, ההתייחסות ללידה כתהליך טבעי שאיננו רפואי, הרצון ללדת באווירה משוחררת וסביבה מוכרת, ואפילו האשמות בדבר תאוות בצע של בתי החולים הממהרים להתערב בלידות ללא צורך ולהעדיף לידות מכשירניות או ניתוחים קיסריים כל אלה מניעים נשים ללדת בסביבה הנוחה להם.

נשים אלה מתייחסות ליתרונות של לידת בית, אך האם הן גם שוקלות את הסיכונים הכרוכים בה? ד"ר שפירא: "לידה היא תהליך טבעי והמגמה הרווחת היא להתייחס אליה כאל תהליך לא מסוכן. אולם התייחסות זו צריכה להיות זהירה. יש להכיר בכך שקיימים לא מעט סיבוכים אפשריים במהלך לידה העשויים לסכן את בריאותם וחייהם של היולדת ושל העובר. אני עובד 32 שנים בתחום ולפחות פעם בשבוע מובהלת אישה לחדר ניתוח בשל סיבוך כלשהו במהלך לידה. נשים שיולדות בבית חשופות באותה מידה לאותם סיכונים והן חייבות צוות רפואי, מכשור מתאים וחדר ניתוח קרוב וזמין, אחרת הן מסכנות את חייהן וחיי העובר".

עניין של זמן

בכל יום מתבצעות בישראל עשרות לידות ומדי פעם יש לידה שמסתבכת. בזכות טיפול חירום מיידי, נפתרים רבים מהסיבוכים בזמן והיולדת והעובר יוצאים ללא פגע. במקרים אחרים, למרבה הצער, אחד משניהם נפגע. בין הסיבוכים הנפוצים העלולים להתרחש בעת הלידה: קרע ברחם, הגורם לדימום שבמידה ולא יטופל, היולדת עלולה למות; צניחת חבל טבור המחייב ניתוח קיסרי דחוף, בלעדיו ייגרם נזק מוחי או מוות לעובר; ייתכן גם קרע בחבל הטבור וישנם סיבוכים נוספים. "בכל אחד מהסיבוכים הללו, מימד הזמן הוא קריטי", אומר בנחרצות ד"ר שפירא ומוסיף: "הבהילות היא רבה ואם הטיפול לא יינתן מיד, הסיכוי שהסיבוך לא יפגע ביולדת או בתינוק הוא קלוש. לכן, בכל הסתבכות, הצוות הרפואי עושה הכל, כדי להעניק פתרון מיידי, במינימום זמן. אובדן של שניה יכול לעשות הבדל בין ילד בריא לחולה, בין ילד מתפקד לילד מוגבל, בין ילד חי לבין ולד מת. גם בריאותה של האם תלויה באופן קריטי באלמנט הזמן. כל דקה יקרה מפז. לא במקרה, יש חדרי ניתוח, בין חדרי הלידה. הכל כדי לטפל בזמן במקרי חירום. לידת בית, רחוק מצוות רפואי ומכשור מתאים, גוזלת את הזמן היקר הזה. צריך גם לזכור שהמכשור המצוי בחדרי לידה בבתי חולים לא מצוי בבית: הניטור של העובר והיולדת מאפשרים לזהות מצוקה עוברית ולגלות בזמן סיבוך שקט שאיננו בולט לעין ואשר משפיע על העובר בתוך הרחם. יש אמצעים מבורכים המאפשרים לעקוב אחרי מצבו של העובר עוד בטרם יצא לאוויר העולם וכך להבטיח את שלומו ובריאותו. אני לא מצליח להבין איך אפשר לוותר על אמצעים משוכללים כאלה בקלות כזו. הרי המיילדת לא יכולה לזהות סבל עוברי ללא מכשור מתאים. מדוע לקחת סיכון?".

גם שוש בלחסן מכירה בחשיבות של הזמן ובסיכון הנובע מלידה רחוקה ממתקן רפואי עם צוות ומכשור מתאימים, אך מאמינה כי סיוע לנשים המעוניינות בלידות בית והיערכות מתאימה, יכולה להקל ולהפחית את הסיכונים: "באופן כללי, ישראל לא ערוכה ללידות בית. בתי החולים מרוחקים מיישובים רבים, הכבישים קשים לתנועה מהירה בשל עומסי תנועה, אין נתיבים מהירים כל אלה מקשים על פינוי בטוח, כאשר תהליך הלידה מסתבך. בהולנד קיימת היערכות של המדינה, המאפשרת ריבוי לידות בית והיענות לרצונותיהן של היולדות. היערכות המדינה ועידוד לידות בית בהולנד מתבטאים בכמה דרכים: ליווי היולדת לפני, במהלך ואחרי לידה; הכשרת מיילדות ייחודית; קיום תמריץ כספי שלילי ליולדות בסיכון נמוך, שבאות ללדת בבית חולים. מנתונים שפורסמו, כ-30% מהלידות בהולנד מתנהלות בבית. אם כי כ-70% (מתוך לידות הבית) מתחילות בבית וממשיכות בבית חולים מסיבות שונות. המצב בישראל, כאמור, שונה ולכן יש מעט לידות בית".

לידת בית מה חשוב לבדוק?

למי שכן בוחרת ללדת בבית, למרות הסיכונים, ממליצה שוש בלחסן: "חשוב ביותר לבחור רק מיילדת שרשומה בפנקס המיילדות בישראל ושעבדה לפחות 3 שנים בבית חולים מוכר. יש גם לוודא כי מיילדת הבית מוכשרת, מנוסה, בעלת ניסיון ובעיקר זהירה. עליה להיות ערוכה לפינוי מיידי למרכז רפואי, אם וכאשר התהליך מסתבך; היא צריכה גיבוי של רופא מיילד ורופא ילדים למקרה של סיבוך. במהלך הלידה עליה לנטר דופק עוברי, לפני, בזמן ואחרי ציר, לסירוגין, כדי להעריך את מצב העובר. כמו כן חשוב מאד לדעת כי לא לכל אשה כדאי ללדת בבית. לידות בית מלכתחילה יכולות להתאים לנשים בהיריון בסיכון נמוך. מהיכרותי את הנושא, לא תמיד מיילדת בית מקפידה על הנושא, עובדה המסכנת יותר את האם והעובר".

טבעי, אבל בהשגחה רפואית

ד"ר שפירא מסכם את דבריו בפנייה לנשים בהריון, המתלבטות בין לידת בית ללידה בבית חולים: "על הנשים הללו לשאול עצמן שתי שאלות. הראשונה: מהו הסיכוי שיקרה משהו והלידה תסתבך? והשנייה: מה המשמעות וההשלכות של סיבוך זה, אם יקרה? התשובה לשתי השאלות ברורה. יש סיכוי גבוה שיקרה סיבוך והשלכותיו של הסיבוך, אם יקרה ולא יטופל, הן הרות אסון. אי אפשר לחמוק מהמציאות: סיבוך בלידה עלול להתרחש בסבירות לא מבוטלת ולרוב הוא עלול לגרור מצב של ילד פגוע, נכה או מת ואם פגועה או מתה".

מי שחוששת מלידה בבית חולים ורוצה לידה טבעית ונינוחה, אך חוששת גם מלידת בית בשל הסיכונים, יכולה להתפשר ולבחור באופציית ביניים. בלחסן: "ישנן אפשרויות ביניים במספר מרכזים רפואיים בארץ, המנהלים מרכזי לידה, בהן יולדות שוהות בחדר כמו בבית, מתנועעות לפי בחירתן, ומנוטרות לסירוגין. הלידה מתאפשרת ללא התערבויות רפואיות. וכמובן שאם התהליך מסתבך, יש אפשרות מבורכת להתערבות רפואית. תוך זמן קצר, מגיע צוות מקצועי מלא והיולדת מועברת להמשך טיפול בחדר לידה או חדר ניתוח. ישנה גם אפשרות ללדת בחדר לידה 'רגיל' בבית חולים 'ידידותי ליולדת'. כך, למשל, בבית החולים בני ציון, ההתחשבות ביולדת, בהעדפותיה ורצונותיה מאד גבוהה. הצוות המיילד משתף את היולדות בתהליך קבלת ההחלטות, מאפשר לה לידה ללא התערבות, או עם מינימום התערבות, וגם נעשה שימוש באמצעים אלטרנטיביים, כגון שמנים ארומטיים לשלבי הלידה השונים, שיאצו, רפלקסולוגיה, דמיון מודרך, הידרותרפיה ועוד. בזכות כל אלה, אפשר לייבא חלק מהיתרונות הגלומים בלידת בית ללידה בבית חולים וליהנות מהיתרונות של שני העולמות".

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום